După eliminarea plafonării RCA, costul asigurării pentru camioane a crescut semnificativ, afectând grav activitatea transportatorilor. Aceștia acuză lipsa de logică în sistemul bonus-malus și spun că, în ciuda tarifelor mari, despăgubirile rămân la un nivel minim, iar multe vehicule sunt deja trase pe dreapta din cauza costurilor, scrie Ziarul de Iași.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

După expirarea plafonării tarifelor RCA la 1 iulie 2025, prețul poliței de asigurare obligatorie pentru un camion nou, clasa B0, a crescut cu 19%, ajungând de la 9.000 lei la 11.000 lei pe an. Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) avertizează că această tendință este una de creștere continuă, în ciuda faptului că doar 4% din cele 8 milioane de polițe RCA sunt implicate anual în accidente. „Polița de asigurare obligatorie a crescut cu 19%, de la 9.000 de lei la 11.000 de lei pentru un camion nou clasa B0”, transmite COTAR.

Transportatorii reclamă și disfuncționalități în sistemul bonus-malus. Chiar și șoferii cu bonus maxim (B8), fără accidente timp de 8 ani, sunt considerați „cu risc ridicat” și ajung să plătească mai mult pentru asigurarea obligatorie. COTAR critică lipsa de logică în aplicarea reducerii de 50% pentru clasa B8, care în realitate duce la o creștere a prețului la reînnoire.

Analize Economedia

România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA

„Unde în lume, în afară de România, o poliță RCA – care legal ar trebui să fie cu 50% mai ieftină la B8 – devine mai scumpă la reînnoire, după așa-zisa aplicare a unei reduceri de 50%?”, se întreabă Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.

Situația este considerată critică și de transportatorii locali, care spun că problemele legate de costurile RCA existau chiar și înainte de introducerea noilor tarife. Pentru mulți, dificultățile financiare și lipsa de predictibilitate în sistemul de asigurare au fost deja o povară, iar scumpirea recentă nu face decât să accentueze o criză care mocnea de mult.

„Lumea a intrat într-o panică. Economia nu duduie deloc. Economia este într-o ușoară adormire. Orice scumpire nu face altceva decât să țină mai multe camioane în curte. Asta ce înseamnă? Mai multe camioane pe parcare înseamnă prețuri mai mari la transport. Este cerere și nu sunt camioane”, afirmă Marian Iacomi, unul dintre marii transportatori din Iași, care deține mai multe companii de profil.