Adoptarea inteligenței artificiale (AI) este necesară, dar companiile ar trebui să decidă cum doresc să valorifice noile instrumente. Această dilemă a pus investitorii din turism în dificultate, pe măsură ce încearcă să înțeleagă mediul și să diferențieze startup-urile de succes axate pe AI, de cele doar pline de speranță, potrivit PhocusWire.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
În plus, investitorii resimt presiune din partea consumatorilor, majoritatea fiind pregătiți să utilizeze AI ca parte din procesul de cercetare și rezervare a călătoriilor. Chris Hemmeter, partener manager la Thayer Investment Partners, a spus că AI a afectat furnizorii, intermediarii și jucătorii cunoscuți.
„Ceea ce era o piață matură și bine înțeleasă a fost dată peste cap de o tehnologie care evoluează atât de rapid, încât e greu să ții pasul”, spune Rod Cuthbert, fondatorul Viator, platformă online de rezervări pentru tururi, excursii, activități și experiențe turistice.
Cuthbert a spus că fondatorii cu soluții bazate pe AI sunt peste tot, dar incertitudinea îi face pe investitori reticenți să intre pe piețe aflate într-o stare de schimbare. O parte din aceasta se reflectă în datele privind finanțarea în turism, care au atins un minim de 10 ani după vârfurile din 2021 și 2022.
Mike Coletta, manager senior pentru cercetare și inovație la Phocuswright, a atribuit lipsa finanțării mai multor factori, dar a spus că cel mai mare ar putea fi faptul că „companiile de bază AI absorb o mare parte din fondurile disponibile”.
Răspunsul industriei și al investitorilor la AI a evoluat odată cu tehnologia, potrivit lui Gilad Berenstein, fondator al Brook Bay Capital LLC. El a văzut anul 2023 ca o cursă B2C (de la business la consumator) pentru lansarea unei oferte generative AI.
„Majoritatea erau mediocri și nu mai există, dar au mulțumit piețele. 2024 a fost faza de trezire și concentrare înapoi pe afaceri. Iar perioada 2025-2027 o numesc faza de adopție în masă a marii comoditizări a AI-ului”, spune Berenstein.
Mentalitatea investitorilor
AI pare că va avea un impact durabil asupra industriei turismului. Tehnologia a schimbat deja modul în care se desfășoară călătoriile, influențând totul, de la serviciul clienți până la inginerie.
Industria este mai preocupată de modul în care vor evolua descoperirea, căutarea și rezervarea cazărilor, potrivit lui Cuthbert, cu un nivel ridicat atât de anxietate, cât și de entuziasm în acest moment.
Entuziasmul provine din oportunitatea pe care o oferă AI, în timp ce anxietatea ține de dificultatea de a planifica succesul pe termen lung, chiar și pe o perioadă de cinci până la zece ani, mai ales că asistenții și agenții AI ar putea schimba complet modul în care companiile sunt conduse, conform lui Coletta.
Opiniile variază în privința cât de disperată este perspectiva investitorilor, dar Berenstein a spus că este un factor semnificativ.
„Nimeni nu va spune asta, dar toți sunt sub presiune atât din partea investitorilor privați, cât și a pieței în ansamblu să aibă cât mai multă expunere la AI. Mulți chiar vor spune că nimic nu s-a schimbat de la apariția marii comoditizări a AI, dar eu nu cred asta”, spune el.
Hemmeter a spus că „frica de a pierde ceva” este un alt factor, adăugând că „nu poți să mimezi că ești o afacere AI.”
Pentru Coletta, însă, disperarea ar putea apărea peste un an sau doi, pe măsură ce investitorii înțeleg mai bine cum AI va schimba marketingul, operațiunile și distribuția în turism.
Un alt rezultat posibil este ca modelele mari de limbaj (LLM) să faciliteze rezervări mai directe către furnizori. Aceasta nu ar fi pe placul jucătorilor consacrați din industrie, care își întăresc și ei capabilitățile AI, colaborând cu mari furnizori de AI, creând propriile produse și achiziționând startup-uri.
Cum diferă acest val de revoluții tehnologice anterioare?
Rămân multe necunoscute pe măsură ce AI evoluează și se dezvoltă, dar experții văd diferențe clare între această eră și cele precedente.
„Când oamenii spun că se simte că această revoluție tehnologică se mișcă mai repede ca niciodată, au dreptate”, a spus Berenstein.
Faptul că AI este ușor de utilizat este o altă diferență, a adăugat Berenstein, observând că acest lucru duce la o rată accelerată de adopție, piețe mai competitive și mai multe opțiuni pentru consumatori.
„Și totul se întâmplă cu instrumentele în mâinile consumatorilor, nu pornind din universități sau corporații, care de data aceasta se mișcă mult mai lent din cauza riscurilor implicate”, a spus Coletta.
În plus, startup-urile AI pot funcționa cu un buget mai restrâns și construind produse mai rapid. Aceasta înseamnă că ele necesită mai puține investiții, schimbând potențial ceea ce fondatorii ar putea avea nevoie și modul în care investitorii își planifică strategiile.
Hemmeter a comparat AI cu ascensiunea internetului.
„Pare că totul seamănă cu primele zile ale internetului, la sfârșitul anilor ’90, acea energie explozivă”, spune el.