MOL și Janaf au efectuat săptămâna trecută mai multe teste comune asupra oleoductului Adria, dar cele mai recente rezultate încă nu confirmă că această conductă ar putea transporta pe termen lung volume suficiente de țiței din Marea Adriatică în Ungaria și Slovacia. În timpul testelor, conducta nu a putut funcționa la o capacitate satisfăcătoare mai mult de 1-2 ore.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Înainte de test, părțile au convenit să crească treptat presiunea și numărul de pompe necesare în timpul transportului, pentru a atinge capacitatea maximă de transport și a o menține pe întreaga durată a testului. Obiectivul urmărit a fost de a evalua în comun dacă sistemul poate funcționa stabil, la capacitate maximă, pentru o perioadă mai lungă de timp.

Cu toate acestea, chiar înainte de începerea testului, partenerul croat a informat că poate menține performanța maximă doar timp de o oră, după care va fi necesară reducerea presiunii. Acest lucru a reprezentat o abatere semnificativă de la planul convenit anterior și face dificilă evaluarea obiectivă a rezultatelor testului.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Ulterior, la doar 30 de minute după începerea testului, compania parteneră croată a oprit transportul invocând o defecțiune la sistemul de alimentare cu energie electrică, astfel încât acesta a rămas nefuncțional timp de peste o oră. Chiar și după repornirea sistemului au existat perturbări, deoarece pe segmentul croat presiunea a scăzut în timpul transportului, iar partenerul croat a solicitat MOL reducerea presiunii din conductă, astfel încât secțiunea croată a conductei să poată funcționa la presiune și performanță reduse.

MOL și Janaf evaluează de mult timp capacitatea tronsonului croat al conductei. Anterior, părțile au efectuat mai multe teste de mică amploare, iar în luna septembrie a acestui an a fost demarată o sesiune de testare extinsă de mai multe luni, care vizează transportul unor volume mari de țiței. Pe parcursul acestei perioade de testare, companiile își propun să determine cantitatea de țiței pe care conducta sudică o poate transporta în mod stabil pe termen lung.

Oleoductul Adria are un rol foarte important în aprovizionarea Europei Centrale. Totuși, pentru ca această conductă să poată dobândi un rol mai important decât cel actual de suport, este necesară mai întâi o evaluare precisă a capacității și stadiului secțiunii croate a oleoductului Adria, precum și a condițiilor necesare pentru ca acesta să poată transporta până la 40.000 de tone de țiței pe zi, în fiecare zi a anului.

Importanța conductei este demonstrată și de faptul că, înainte de izbucnirea războiului, au fost investiți 170 de milioane de dolari în dezvoltarea infrastructurii alternative din sud și în reducerea dependenței unilaterale de ruta estică. Din 2022, partenerii au investit sute de milioane de dolari în diversificarea surselor de aprovizionare cu țiței, dar procesul de tranziție nu se limitează la tehnologia de rafinare: este necesar să se analizeze cu atenție starea conductei Adria și capacitatea acesteia.

Pentru ca ruta de aprovizionare sudică să fie pe deplin funcțională, secțiunea croată trebuie să atingă o capacitate de transport de 40.000 de tone de țiței pe zi, adică 14 milioane de tone pe an. Acest volum este necesar pentru a asigura securitatea regiunii, chiar și în cazul lucrărilor de întreținere din cadrul rafinăriilor și al schimburilor strategice de țiței ale țărilor respective.

Compania își menține poziția: sunt necesare două conducte competitive din punct de vedere comercial și complet funcționale din punct de vedere tehnic, care să poată furniza în mod constant volumele necesare pentru aprovizionarea regiunii.