Valoarea medie a unei vacanţe pe litoralul românesc în sezonul 2025 a fost de aproximativ 550 de euro pentru două persoane, iar clasamentul staţiunilor preferate de turişti este condus de Eforie Nord, potrivit unei analize realizate de un tur-operator, citată de Agerpres.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Sezonul 2025 a fost unul complicat pentru operatorii de turism de pe litoral din cauza modificărilor fiscale operate de guvernanţi chiar în mijlocul verii, arată analiza tur-operatorului pe segmentul vacanţelor la Marea Neagră, Litoralulromanesc.ro.
“Creşterea TVA, precum şi scumpirile în lanţ ce au urmat, care s-au adăugat măsurilor anterioare de reducere a valorii voucherelor de vacanţă, i-au determinat pe mulţi turişti să fie precauţi în a-şi rezerva o vacanţă sau să se adapteze fie reducând durata sejurului, fie orientându-se spre oferte last minute”, arată analiza citată.
În aceste condiţii, sezonul estival 2025 poate fi caracterizat ca fiind fluctuant, cu perioade de rezervări record comparativ cu aceleaşi intervale din anii trecuţi, dar şi perioade de acalmie.
Românii care s-au orientat către litoralul românesc în această vară au preferat unităţile de cazare de 3 şi 4 stele, iar cel mai mare interes a fost pentru pachetele all-inclusive, cu o creştere cu 30% a numărului de sejururi faţă de vara 2024, şi pachetele care includ cazare, mic dejun şi servicii suplimentare, cum ar fi accesul la piscină, plajă privată şi locuri de joacă pentru copii.
Valoarea medie a unei vacanţe pe litoral în sezonul 2025 a fost de aproximativ 550 de euro pentru două persoane. Durata medie a sejurului în acest an a fost 4,59 nopţi faţă 4,67 nopţi anul trecut. Clasamentul staţiunilor preferate de turişti este condus de Eforie Nord, cu o creştere de 20% a numărului de rezervări faţă de sezonul trecut. Pe locul doi în top se află Mamaia, cu o creştere de 15% comparativ cu 2024, iar pe locul trei se situează Neptun-Olimp, care a înregistrat un plus de 10% a rezervărilor faţă de 2024.
Gradul de satisfacţie a turiştilor a crescut uşor în comparaţie cu sezonul trecut. Cei peste 12.000 de turişti care au oferit feedback la finalul sejurului pe litoral au evaluat serviciile primite la peste 8/10, cu note ridicate pentru curăţenie, personal şi poziţionarea hotelurilor.
Reprezentanţii companiei privesc cu prudenţă perspectivele pentru anul viitor, pe de o parte, pentru că măsurile luate de guvernanţi vor avea un impact negativ asupra puterii de cumpărare a românilor, efecte care s-au simţit încă din lunile de vară, iar, pe de altă parte, din cauza lipsei de predictibilitate cu care se confruntă operatorii din acest domeniu deja afectat.
“Prin urmare, aşteptarea este aceea ca turiştii să se orienteze mai ales către oferte speciale şi preţul cel mai mic. (…) Nu în ultimul rând, reprezentanţii Litoralulromanesc.ro estimează că va exista o cerere mai ridicată pentru pachete personalizate şi experienţe integrate, iar destinaţiile care vor avea de câştigat vor fi cele care vor face investiţii în infrastructura hotelieră, precum şi în aspectul general al staţiunii (plaje, spaţii verzi, agrement)”, se precizează în documentul citat.
Cu peste 20 de ani de experienţă pe piaţa turismului local, Litoralulromanesc.ro dispune de un portofoliu de peste 600 de unităţi de cazare. Compania a fost fondată de către Ionuţ Nedea, iar în 2024 a devenit parte din Grupul Szallas.