Bucureștiul este pe cale să facă o enormă greșeală strategică prin nerealizarea legăturii directe tramvai-metrou la Piața Unirii, avertizează Asociația Metrou Ușor.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Asociația „Metrou Ușor” afirmă că, în procesul de consultare publică aferent proiectului de reîntregire a rețelei de tramvai din Piața Unirii, a propus construirea unui acces direct între viitorul tramvai și stația de metrou „Piața Unirii” de pe Magistrala 2 (Pipera – Tudor Arghezi).
În răspunsul primit acum, proiectantul respinge această propunere, invocând „motive halucinante”, potrivit Asociației, precum:
- “la nivel internațional, se promovează traversările pietonale la nivel în detrimentul pasajelor subterane”
- “o conexiune suplimentară ar fi redundantă și nejustificată”.
Asociația susține că un acces la metrou nu este un simplu pasaj subteran.
Diferența dintre cele 2 este că pasajele pietonale subterane servesc traficului auto, eliminând treceri de suprafață și fiind într-adevăr nocive pentru mobilitatea urbană.
Corespondențele directe tramvai-metrou încurajează transportul public, reduc timpul de transfer, cresc siguranța, atractivitatea, accesibilitatea și confortul transportului public și sunt complementare mobilității la suprafață (unde trecerile de pietoni rămân pentru cei care nu fac transfer).
Conform Asociației, exemplele de succes din București contrazic proiectantul: Crângași, Eroii Revoluției, Parc Drumul Taberei, Piața Sudului și noul proiect de la Constantin Brâncoveanu.
„În ultimii ani, s-a pus accent pe creșterea numărului de accesuri în stațiile de metrou tocmai pentru a elimina necesitatea unor ocoluri și traversări nejustificate. Un exemplu pozitiv este noul acces de la Tineretului, care scurtează traseul pietonilor cu 150m și elimină necesitatea unei traversări, călătorii câștigând minute bune”, amintește Asociația Metrou Ușor.
Potrivit acesteia, exemplele de bune practici europene contrazic proiectantul. În toate capitalele europene de referință, transferurile directe între transportul de suprafață și cel subteran sunt standard, nu opționale. Varșovia, prin noile stații de metrou Bemowo și Brodno, inaugurate în 2022, a demonstrat cât de mult contează accesibilitatea directă tramvai-metrou.
„Nu, stimați proiectanți, îngreunarea accesului la metrou nu încurajează mersul pe jos! Călătorii care optează pentru transportul public sunt deja pietoni, iar călătoria acestora trebuie simplificată și eficientizată, nu îngreunată prin ocoluri și traversări suplimentare”, arată Asociația.
Potrivit ei, amânarea unei asemenea lucrări sau tratarea ei ca fiind opțională este o eroare strategică pe care bucureștenii nu și-o permit. „Dacă transferul metrou-tramvai NU se realizează acum, corelat cu construcția tramvaiului, costurile și deranjul din viitor vor fi mult mai mari și mai greu de suportat”, arată Asociația.
„Solicităm Primăria Municipiului Bucureşti să RESPINGĂ și să se DELIMITEZE de poziția nefondată a proiectantului și să susțină interesele bucureștenilor, adică să susțină realizarea unui pasaj de corespondență direct între tramvai și metrou. Este o investiție care ar economisi minute prețioase călătorilor, ar încuraja utilizarea transportului public, ar crește siguranța într-o zonă extrem de aglomerată și ar alinia Bucureștiul la bunele practici europene. Noul tramvai prin Piața Unirii este complementar metroului și nu poate face abstracție de acesta. Este esențial ca legătura tramvai-metrou să fie una directă, accesibilă, comodă, sigură și rapidă, pentru a răspunde nevoilor reale de mobilitate ale tuturor bucureștenilor”, conchide Asociația Metrou Ușor.