Guvernele europene iau măsuri pentru a percepe taxe naționale de manipulare pentru coletele mici comandate online de pe platforme precum Shein, Temu și Alibaba, întrucât o taxă la nivelul UE nu a fost încă implementată, scrie Financial Times.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Guvernele și comercianții cu amănuntul se confruntă cu un val de colete scutite de taxe vamale din China, Europa temându-se de un nou aflux după ce administrația Trump a eliminat în august o scutire tarifară „de minimis” aplicată articolelor cu o valoare mai mică de 800 de dolari.
Cu 4,6 miliarde de colete achiziționate de consumatorii europeni în 2024, taxele ar consolida bugetele naționale și ar finanța mai multe controale vamale. Peste 80 % dintre acestea sunt transportate cu avionul din China, în majoritate bunuri de mică valoare, precum haine, produse electronice și jucării.
Comisia Europeană a propus în luna mai o taxă de 2 euro, care se află în prezent în negociere. Însă aceasta nu va intra în vigoare cel puțin încă un an, ceea ce determină capitalele să stabilească propriile taxe, chiar cu riscul fragmentării pieței și al creșterii costurilor pentru consumatori. Sunt posibile întârzieri suplimentare, deoarece Bruxelles-ul și guvernele naționale sunt în dezacord cu privire la cine ar trebui să păstreze veniturile din taxă.
România a fost prima țară care a introdus o taxă de 5 euro în luna august, iar Polonia și Țările de Jos iau în considerare, de asemenea, introducerea unei taxe, au declarat guvernele acestora.
De asemenea, Asociația Greacă de Comerț Electronic (GR.EC.A) a solicitat zilele trecute Ministerului Finanțelor și Ministerului Dezvoltării din Grecia să taxele coletele ieftine din afara UE care inundă piața greacă.
O măsură similară este planificată și în Belgia. Guvernul belgian ia în considerare introducerea unei taxe pe coletele importate din afara Uniunii Europene. Taxa de 2 euro pe colet ar afecta comercianții online chinezi, precum AliExpress, Shein și Temu. Guvernul intenționează să utilizeze veniturile pentru a contribui la reducerea deficitului bugetar național.
Ministrul adjunct al digitalizării din Polonia, Dariusz Standerski, a declarat că Varșovia „explorează diverse soluții naționale în acest domeniu, ținând cont, totuși, de faptul că numai soluțiile la nivelul UE vor fi pe deplin eficiente”.
Ministerul olandez al economiei a declarat că este pregătit să acționeze dacă și alte țări o vor face, deoarece taxele lor ar devia coletele către alte țări. „Olanda are o atitudine pozitivă față de o taxă națională de manipulare dacă și alte state membre o introduc, pentru a preveni un efect de „waterbed””, a declarat acesta.
Anna Jerzewska, directorul vamal al companiei daneze de transport și logistică DSV, a declarat că guvernele sunt sub presiunea comercianților cu amănuntul din UE pentru a face față unui „tsunami al comerțului electronic”.
Ea a avertizat însă: „Orice măsuri unilaterale aplicate de statele membre ar putea duce la cumpărături transfrontaliere, comercianții redirecționând coletele de comerț electronic prin țări care nu au aplicat încă taxe de manipulare și prin țări în care taxele de manipulare sunt mai mici.
„Acest lucru ar denatura piața și ar submina armonizarea controlului vamal în UE.”
Lars Klingbeil, ministrul finanțelor din Germania, a scris Comisiei, îndemnând-o să accelereze punerea în aplicare a taxei la nivelul blocului, astfel încât aceasta să poată intra în vigoare la începutul anului viitor.
„Autoritățile vamale și de supraveghere a pieței se confruntă cu o sarcină de lucru din ce în ce mai mare și apar riscuri în ceea ce privește siguranța și conformitatea produselor, mărfurile ilegale, durabilitatea și concurența neloială pentru companiile responsabile”, a scris el într-o scrisoare văzută de Financial Times.
„Putem aborda această sarcină politică majoră în cadrul UE numai prin colaborare”, a afirmat el, pledând pentru introducerea „cât mai curând posibil” a taxei la nivelul blocului.
Taxa de manipulare propusă de UE ar fi percepută platformelor și piețelor online. Orice taxe ar putea fi transferate consumatorilor, ceea ce ar face comenzile de comerț electronic din afara UE mai scumpe și ar exclude unele dintre ele de pe piață.
Taxa de manipulare face parte dintr-o reformă vamală masivă care ar crea un centru unic la nivelul UE pentru a îmbunătăți eficiența. O parte din acest efort include eliminarea de către UE a pragului de 150 de euro pentru mărfurile care trebuie să plătească taxe vamale, cu scopul de a reduce volumul coletelor de mică valoare transportate aerian de companii precum Temu și Shein.
Însă eforturile Bruxelles-ului de a canaliza veniturile către bugetul UE, în loc să permită guvernelor să le utilizeze, au încetinit progresul planului, spun diplomații. Țările care gestionează cantități mari de colete, precum Belgia și Țările de Jos, se opun ideii de a preda banii Bruxelles-ului, fiind în același timp obligate să efectueze mai multe controale asupra mărfurilor.
„Această taxă de manipulare a Uniunii, ca resursă proprie tradițională [pentru bugetul UE], ar fi pusă la dispoziția Uniunii numai începând cu 1 ianuarie 2028. Acest lucru se datorează faptului că statele membre și Comisia vor avea nevoie de ceva timp pentru a dezvolta mecanismele adecvate pentru transferul către bugetul Uniunii”, a declarat un purtător de cuvânt al Comisiei.
Însă guvernele ar putea introduce propria taxă până atunci, a adăugat purtătorul de cuvânt.
Eurodeputatul german Andreas Schwab a declarat că insistența Comisiei de a păstra toate veniturile provenite din taxă riscă să îndepărteze Parlamentul European, a cărui aprobare este necesară pentru adoptarea planului. „Această încercare de a o transforma într-o [sursă de venituri a UE] ar putea deraia întregul proces”, a spus el.