Grupul Agroland a pregătit o strategie de business până în 2030 și vizează toate cele trei divizii de food, retail și agribusiness, spun reprezentanții Agroland în cadrul unui eveniment, unde compania a prezentat strategiile și rezultatele financiare din primele nouă luni pe care Economedia le-a publicat în această dimineață.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
„Am considerat necesar să facem această strategie. Credem că e o oportunitate foarte bună, deși contextul este complicat. Nu doar în România, dar și în vecinătate cu războiul, dar și în UE. Se vor schimba foarte multe lucruri în perioada următoare în UE. Principalul șoc pe care îl vedem că se va întâmpla în următorii ani ține și de acordul Mercosur care va afecta destul de mult businessul agrifood în Europa. De fapt, Europa industrializată avea nevoie de piețe noi pentru produsele industriale și, în acest context, elitele europene au decis „să sacrifice” fermierii din Europa de Vest. Într-un fel, poate ai înțelege la nivelul elitelor ca Europa să parieze pe tehnologie și industrie și să lase alte țări de pe glob să furnizeze aceste alimente. De asemenea, ne dorim ca, după 2030, Agroland să fie un campion regional care să construiască businessuri si pe piata externă”, spune Horia Cardoș, CEO-ul Grupului Agroland.
Divizia Food
Divizia Food are ca obiectiv financiar în prima fază a strategiei, adică în perioada 2026-2028, să ajungă la investiții cumulate între 125 și 300 de milioane de lei, o cifră de afaceri de 250 milioane de lei și o EBITDA de 20%.
Planurile din prima fază includ extinderea fermei Mihăilești la 900.000 găini ouătoare cod 2 (cage-free), până la finalul anului 2027, mărirea capacității fermei BIO Curtisoara până la finalul anului 2026, achiziții de ferme free range și BIO, inclusiv unități de reproducție și fabrica de ouă lichide la Caransebeș, care va fi operațională la începutul lui 2026.
Alte planuri:
- Dezvoltarea unor linii de produse derivate precum maioneze, sosuri, omlete.
- Exporturi: 40–50% din vânzările de ouă, în principal către Europa de Vest.
- Parteneriat cu Kohshin (Japonia) pentru o unitate de tratare a gunoiului de grajd la Mihăilești cu finalizare în 2025.
Pentru faza a doua, adică perioada 2028-2030, divizia are ca obiective creșterea suplimentară a capacității de producție de ouă prin achiziții; dezvoltarea de produse preparate; construirea unui abator specializat pentru găini ouătoare și diversificarea exporturilor de ouă proaspete, ouă lichide, produse procesate sub brand propriu sau private label.
Pentru anul 2030, divizia food plănuiește să atingă o cifră de afaceri de 350 de milioane de lei și o EBITDA de 18%.
Divizia de retail
Divizia de Retail plănuiește, în primă fază, să deschidă câte 15-20 de magazine noi pe an, cu scopul de a ajunge la peste 300 de magazine în România până în 2028. De asemenea, urmărește să fie singurul jucător din România care operează un format retail în tendință în europa de vest de timpul Pet&Garden.
În a doua fază, divizia dorește să modernizeze magazinele existente, să se integreze în mai multe marketuri online din România și Europa centrală și să se extindă fizic pe cel puțin două piețe externe din Europa cu magazinele MEGA.
Cu toate acestea, CEO-ul Grupului Horia Cardoș menționează că nu știe exact care vor fi țările în care se va extinde, însă își dorește să fie „de la Ungaria și înspre vest”.
Pentru anul 2028, planurile financiare ale diviziei food constau într-o cifră de afaceri de 400 de milioane de lei, o EBITDA de 10% și investiții între 8 și 10 milioane de lei. Pentru anul 2030, cifra de afaceri vizată se ridică la 500 de milioane de lei și o EBITDA de 10%.
Divizia Agribusiness
Divizia Agribusiness are în vedere în primă fază dublarea capacității de producție a furajelor convenționale și BIO; dezvoltarea producției de petfood, lansarea liniei proprii de substanțe fitosanitare: producție și ambalare; dezvoltarea producției de semințe pentru culturi mari, în parteneriat cu fermieri locali și consolidarea relației cu fermierii și dezvoltarea de servicii de suport integrate.
„Am primit întrebări despre când vom deschide o linie proprie de substanțe fitosanitare. Avem în vedere și asta. Totuși, după cum știți, normele de mediu sunt mai restrictive și atunci investiția ar fi mai mare, așa că nu ne propunem acest obiectiv fix în 2026”, spune Radu Florin, manager regional al diviziei Agribusiness.
Planuri pentru a doua fază:
- Modernizarea fabricii de furaje BIO de la Caransebeș.
- Extinderea rețelei de fermieri parteneri și a serviciilor integrate de
consultanță și logistică. - Consolidarea poziției de furnizor de furaje pentru FOOD și de furaje,
petfood și produse fitosanitare pentru RETAIL. - Extinderea liniei proprii de substanțe fitosanitare.
- Creșterea capacității totale de producție furaje.
- Poziționarea Agroland Agribusiness ca furnizor regional de inputuri agricole.
Pentru prima fază, divizia agribusiness dorește să ajungă la o cifră de afaceri de 250 de milioane de lei, o EBITDA de 7% și investiții de 10 milioane de lei. Pentru anul 2030, ea țintește la 350 de milioane cifră de afaceri și EBITDA de 9%.
Pe lângă aceste obiective, există și planuri care țin de partea de energie. Grupul dorește să investească în panouri fotovoltaice cu capacitate de 1,2MW în platforma de la Mihăilești: instalație de 400 KW pentru alimentarea fabricii de furaje de la Ișalnița și o instalație de panouri fotovoltaice cu capacitate de 250 KW la Simian.
Totodată, Horia Cardoș menționează că deși au parte de încrederea mediului bancar pentru finanțarea proiectelor propuse, nu au ajuns încă să aibă parte de încrederea dorită din partea investitorilor pe piața de capital.
„Totuși, cred că vom reuși și acolo și vor realiza că tot ce am făcut până acum reprezintă un business profitabiș și solid care merită atenția lor”, spune acesta.
