România este printre cele mai scumpe pieţe din regiune, din punct de vedere al carburanţilor, şi a doua cea mai scumpă, dacă facem raportare la toţi vecinii (cu excepţia Ucrainei).

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Din datele cele mai recente ale Oil Bulletin al Comisiei Europene şi date din presa ţărilor non UE (Serbia şi Republica Moldova), noi suntem, în medie, a doua cea mai scumpă piaţă la benzină şi motorină (aproximativ la fel ca Ungaria), după cea sârbă.

Benzină (euro) Motorină (euro)
România 1,485  1,571
Ungaria 1,494 1,528
Bulgaria 1,219 1,238
Moldova 1,197 1,081
Serbia 1,554 1,690

Marea disparitate de preţuri din această regiune este determinată în principal de regimurile fiscale diferite și de cursurile de schimb.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

În cazul Moldovei, apare şi statutul de ţară non UE, ceea ce face ca vecinii să nu aibă o serie întreagă de taxe aplicabile în UE, cu precădere ecotaxele, care fac carburanţii mai ieftini.

În cazul Serbiei, nivelul mare de preţ al carburanţilor se poate explica printr-o politică proprie de taxare puternică a sectorului şi de proximitatea cu ţări mai dezvoltate financiar ale  căror cetăţeni care vin să alimenteze aici pentru că, totuşi, carburanţii sunt mai ieftini decât la ei antrenând o cerere puternică. Mai mult sârbii sunt nevoiţi să importe tot ţiţeiul necesar rafinăriei şi au o singură unitate de procesare, ceea ce pune presiune pe preţuri.

Diferențele masive de preț (de exemplu, o diferență de aproximativ 0,25 EUR/L la benzină și de 0,33 EUR/L la motorină între România și Bulgaria) nu sunt generate de costul petrolului brut, ci de politica fiscală și de statutul țărilor față de UE.

Taxele și accizele sunt cel mai important factor. Peste 50% și până la 60% din prețul final plătit la pompă în România este reprezentat de taxe, TVA și accize. România are un nivel al accizelor la motorină printre cele mai ridicate din regiune, depășind cu mult minimul european.

Două valuri de majorări fiscale în 2025 au consolidat acest trend, făcând ca motorina să fie adesea mai scumpă decât benzina. Această taxare ridicată a generat o pierdere accelerată de competitivitate pentru transportatorii români. Care adesea alimentează în vecini.

Bulgaria este considerată cea mai ieftină piață din UE la carburanți. Explicația constă în aplicarea nivelului minim al accizelor permis de legislația Uniunii, ceea ce creează un decalaj major față de România.

Moldova, ca țară non-UE, beneficiază de un regim fiscal complet diferit, fără obligația de a respecta nivelurile minime de accize impuse statelor membre. Prețurile la benzină și, mai ales, la motorină sunt cele mai mici din comparație. Acest lucru se datorează structurii fiscale locale relaxate și proximității față de sursele de aprovizionare din Est.

Prețurile din Ungaria sunt similare cu cele din România.

Diferențele de preț fac ca alimentarea în statele vecine, în special în Bulgaria și R. Moldova, să fie o opțiune economică semnificativ mai avantajoasă, cu precădere pentru transportatori.

România, prin politica sa fiscală agresivă, a devenit una dintre țările cu carburanți scumpi din regiune. Cu toate acestea, nu se poate spune că, cu excepţia notabilă a Bulgariei, preţul carburanţilor ne elimină (cel puţin deocamdată) din rutele internaţionale de transport, întrucât Moldova nu prea este parte acestor rute iar, pe de altă parte, Serbia începe să aibă probleme semnificative cu alimentarea, din cauza faptului că unica rafinărie aparţine Lukoil, iar firma rusească se află sub sancţiuni internaţionale asupra afacerilor sale.

Cea mai importantă rută de transport rutier din zonă este cea dinspre Turcia, pe la bulgari şi sârbi, către Vest, cu opţiunea pe la bulgari, apoi pe la noi şi unguri, către Vest.