Dacia a reușit să atragă atenția din nou în piața auto europeană, după ce noul său model-concept, Hipster, a fost premiat de revista britanică de specialitate Top Gear. Jurnaliștii britanici au acordat premiile pentru ele mai bune mașini ale anului, Premiile TopGear.com 2026, iar Dacia Hipster a luat premiul pentru Designul Anului.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Noul crossover electric a fost lăudat pentru abordarea sa stilistică neconvențională, jurnaliștii remarcând faptul că Dacia „recunoaște cu bucurie că Hipster este un bloc pe patru roți. Un bloc cu o față veselă.”
Designul lui Hipster, definit prin forma sa de cub, este lăudat de TopGear ca fiind o decizie inteligentă care maximizează volumul interior și minimalizează consolele (overhang-urile). Criticii auto subliniază că un design funcțional și dezirabil este esențial, iar Dacia a reușit să îmbine perfect utilitatea cu o estetică plină de caracter.
Hipster se alătură astfel unor nume mari, precum Rolls-Royce Black Badge Spectre și Ferrari F80, pe lista câștigătorilor.
Printre mașinile premiate se află:
- Rolls-Royce Black Badge Spectre – mașina de lux a anului
- Renault 4 – crossoverul anului
- Ferrari 296 Speciale – supermașina anului
- BMW iX3 – mașina anului
De asemenea, Grupul Renault a fost desemnat producătorul auto al anului, cu următoarea motivație: „Stilul retro executat corect este o propunere complicată. Dar Renault, la mijlocul anilor 2020, pare să se descurce cu o anumită grație. Într-o lume plină de fețe serioase și titluri sumbre, se simte ca un atac glorios la adresa griului. Mai mult din asta, te rog, Renault.”
Dacia Hipster, mai mică și mai ieftină decât Spring
Hipster, concept de mașină electrică de oraș, mai mică și mai ieftină chiar și decât Dacia Spring, a fost lansat de Dacia la începutul lunii octombrie. Acesta ar urma să coste chiar sub 15.000 de euro și ar putea oferi o alternativă competitivă la vehiculele electrice chinezești cu preț redus.
„Hipster Concept” ar putea intra în producție dacă Uniunea Europeană va fi de acord să creeze o nouă categorie de mașini mici.
Mașinuța, cu o formă care pare masivă, dar este de fapt mai compactă decât Dacia Spring, măsoară doar trei metri lungime, deși înghesuie patru scaune în interior.

Hipster cântărește doar 800 kg, o reducere de 20% față de modelul Spring EV al Dacia, lung de 3,7 m. O parte din această reducere a greutății provine de la baterie – Hipster ar avea o autonomie de aproximativ 100=150 km – dar și de la reducerea amprentei mașinii pentru a diminua masa, costul materialelor și emisiile de carbon ale vehiculului.
Dacia consideră că modelul Hipster este perfect nu doar pentru orașele aglomerate, ci și pentru mediul rural, unde rutele de autobuz sunt reduse și unii pensionari trăiesc cu un buget limitat.
Este mașina secundară ideală pentru o familie sau „pentru asistentele medicale cu salarii mici care încep lucrul la ora 2 dimineața și au nevoie de o mașină”, a declarat David Durand, directorul de design al Dacia, pentru Auto Express, în cadrul unei prezentări în avanpremieră la Paris, potrivit Autoexpress UK.

Pentru a face economii și a menține mașina la un preț cât mai mic, Dacia a simplificat și modelul Hipster: are scaune din pânză, un minim de echipamente electronice, geamuri manuale și curele pentru deschiderea ușilor în locul mânerelor. Ar putea fi disponibil într-o singură culoare, precum gri-albastru al prototipului.
Dacia Hipster nu este echipat cu funcții de siguranță „active” – cele care previn accidentele, precum asistența la menținerea benzii de circulație și monitorizarea atenției șoferului –, deoarece acestea cresc prețul. Funcțiile sale de siguranță pasivă se limitează la airbagurile pentru șofer și pasager.
Renault și Stellantis au inițiat o campanie pentru o nouă categorie de mașini mici în UE – inspirată de mașinile japoneze Kei Cars – care ar avea mai puține caracteristici obligatorii decât mașinile mari, în special în ceea ce privește siguranța.
Susținătorii acestei inițiative susțin că o mașină urbană sau suburbană poate funcționa fără multe dintre aceste caracteristici, rămânând în același timp sigură, și că aceasta este singura modalitate de a reduce semnificativ greutatea și prețul.
„Vom analiza dacă acest concept va intra în producție sau dacă va deveni un alt tip de vehicul”, a declarat Frank Marotte, directorul departamentului de vânzări și marketing, într-un interviu acordat Auto Express. „Vom studia nevoile clienților în ceea ce privește autonomia, viteza de încărcare, dimensiunea vehiculului, greutatea și caracteristicile de siguranță activă. Scopul acestui concept este de a pune întrebările fundamentale la care ofertele actuale nu oferă răspunsuri complete.”
Dacia estimează că prețul mediu al unei mașini noi a crescut cu 63% între 2001 și 2020 și că cumpărătorii europeni au nevoie de modele mai accesibile. Însă o nouă categorie de mașini mici, despre care se poartă discuții în prezent, ar veni probabil cu anumite condiții.
„Reglementările vor impune cu siguranță ca vehiculul să fie produs în Europa”, a declarat David Durand, director de design al mărcii Dacia, pentru Reuters. „De asemenea, trebuie să dezvoltăm modelul industrial corespunzător.”
