Piața de energie din România se pregătește pentru un moment critic în luna februarie 2026: oprirea activității pe platforma Petromidia Năvodari, cea mai mare rafinărie din țară, care deține 40% din capacitatea de rafinare a țării.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Această oprire tehnologică programată pune sub presiune un echilibru deja fragil al aprovizionării cu motorină și benzină, dat fiind faptul că și rafinăria Petrotel Lukoil este închisă pentru mentenanță și, în plus, rușii sunt sub presiuni americane să vândă afacerea.

Petrotel deține și ea circa 25% din capacitatea de rafinare, astfel încât, într-o lună, dispar două treimi din producția de benzină și motorină a țării.

Analize Economedia

Hidroelectrica logo
armament-romania
utilitati, electricitate, energie
Angajați, recrutări
inflatie
aparare militari
baraj Hidroelectrica
joburi, oameni, persoane, agitație, aglomeratie, locuri de muncă, muncă, angajatori, stradă
Neptun Deep
bursa, investitii, indici, cresteri, scaderi, investitori
calcule buget
Biserica fortificată din Bierțan) de Kayle Kaupanger
Economii, Bani, Tineri, Pușculiță
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume

O singură rafinărie rămâne în funcțiune, în februarie, Petrobrazi, a Petrom. Ea are o capacitate de circa 4,5 milioane de tone/an, însă nu poate acoperi singură cererea națională.

În prezent, România are o capacitate teoretică de circa 10-12 milioane de tone/an, dar în realitate, odată cu oprirea Petromidia, două treimi din această capacitate devine indisponibilă sau insuficientă pentru a preveni importurile masive.

Efectele asupra pieței de carburanți

Istoric, opririle rafinăriilor mari duc la o volatilitate a prețurilor. Deși companiile își fac stocuri în avans, logistica aducerii carburanților prin import (via Portul Constanța sau pe Dunăre) adaugă costuri suplimentare de transport și depozitare, care se reflectă adesea în prețul final plătit de șoferi.

În plus, în februarie, România va deveni un importator net, cu importuri masive pentru acoperirea consumului intern. Acest lucru se întâmplă într-un context regional complicat, unde și alte state vecine depind de aceleași surse de GNL sau motorină de import, crescând competiția pentru volumele disponibile. De fapt, rămâne de văzut dacă vom avea de unde aduce toate cantitățile necesare, pentru că și sârbii și bulgarii au propriile probleme cu rafinăriile, pentru că cele două rafinării din cele două țări sunt tot sub control rusesc, deci supuse sancțiunilor și cu presiuni pentru vânzarea lor. Ca efect, terminalele petroliere vor fi solicitate la maximum. Orice întârziere cauzată de condițiile meteo din februarie (furtuni pe Marea Neagră) poate genera sincope de aprovizionare în stațiile de distribuție.