Piața de energie din România se pregătește pentru un moment critic în luna februarie 2026: oprirea activității pe platforma Petromidia Năvodari, cea mai mare rafinărie din țară, care deține 40% din capacitatea de rafinare a țării.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Această oprire tehnologică programată pune sub presiune un echilibru deja fragil al aprovizionării cu motorină și benzină, dat fiind faptul că și rafinăria Petrotel Lukoil este închisă pentru mentenanță și, în plus, rușii sunt sub presiuni americane să vândă afacerea.
Petrotel deține și ea circa 25% din capacitatea de rafinare, astfel încât, într-o lună, dispar două treimi din producția de benzină și motorină a țării.
O singură rafinărie rămâne în funcțiune, în februarie, Petrobrazi, a Petrom. Ea are o capacitate de circa 4,5 milioane de tone/an, însă nu poate acoperi singură cererea națională.
În prezent, România are o capacitate teoretică de circa 10-12 milioane de tone/an, dar în realitate, odată cu oprirea Petromidia, două treimi din această capacitate devine indisponibilă sau insuficientă pentru a preveni importurile masive.
Efectele asupra pieței de carburanți
Istoric, opririle rafinăriilor mari duc la o volatilitate a prețurilor. Deși companiile își fac stocuri în avans, logistica aducerii carburanților prin import (via Portul Constanța sau pe Dunăre) adaugă costuri suplimentare de transport și depozitare, care se reflectă adesea în prețul final plătit de șoferi.
În plus, în februarie, România va deveni un importator net, cu importuri masive pentru acoperirea consumului intern. Acest lucru se întâmplă într-un context regional complicat, unde și alte state vecine depind de aceleași surse de GNL sau motorină de import, crescând competiția pentru volumele disponibile. De fapt, rămâne de văzut dacă vom avea de unde aduce toate cantitățile necesare, pentru că și sârbii și bulgarii au propriile probleme cu rafinăriile, pentru că cele două rafinării din cele două țări sunt tot sub control rusesc, deci supuse sancțiunilor și cu presiuni pentru vânzarea lor. Ca efect, terminalele petroliere vor fi solicitate la maximum. Orice întârziere cauzată de condițiile meteo din februarie (furtuni pe Marea Neagră) poate genera sincope de aprovizionare în stațiile de distribuție.
