Ca răspuns la suspendarea activității din Rusia, a doua sa piață ca mărime, Renault și-a revizuit în scădere perspectivele financiare pentru acest an atât pentru marja de profit, cât și pentru fluxul de numerar liber.
Marja operațională a companiei din acest an se va reduce la aproximativ 3% de la o prognoză de cel puțin 4%, a anunțat producătorul. Fluxul de numerar liber din operațiunile auto ar fi „pozitiv”, mai degrabă de cel puțin 1 miliard de euro.
Eventuala retragere din Rusia dă încă o lovitură pentru Renault, care a fost afectată de o serie de crize care au început în 2018, când arestarea fostului lider Carlos Ghosn aproape că a destrămat parteneriatul său cu Nissan. Compania s-a bazat pe un împrumut susținut de guvern pentru a trece peste pandemie și a fost puternic lovită de penuria globală ulterioară de semiconductori.
Acțiunile producătorului auto au scăzut cu mai bine de un sfert de când a început invazia rusă a Ucrainei din cauza îngrijorării investitorilor cu privire la expunerea sa pe piață.
Prezența Renault în Rusia este sensibilă din punct de vedere politic, deoarece guvernul francez este cel mai puternic acționar al său, iar celălalt partener în AvtoVaz este Rostec State Corp., condusă de un aliat al lui Putin.
Compania a avertizat, de asemenea, că ar putea lua în calcul o reducere a valorii profitului din primul semestru pentru valoarea afacerii rusești, care era de 2,2 miliarde de euro la sfârșitul anului trecut.
Știrea inițială
Grupul Renault a anunțat miercuri că suspendă activitățile în fabrica sa din Moscova și evaluează opțiunile disponibile în ceea ce privește participația la producătorul rus de automobile Avtovaz. Compania auto a fost criticată aspru pentru faptul că a reluat recent producția la uzina din Moscova, deși majoritatea concurenței și-a închis fabricile.
„Consiliul de Administrație al Grupului Renault s-a întrunit astăzi și a aprobat următoarele: Activitățile Grupului Renault în fabrica sa din Moscova sunt suspendate de astăzi. În ceea ce privește participația la AVTOVAZ, Grupul Renault evaluează opțiunile disponibile, ținând cont de mediul actual, acționând în același timp responsabil față de cei 45.000 de angajați ai săi din Rusia. Grupul Renault reamintește că implementează deja măsurile necesare pentru a respecta sancțiunile internaționale”, arată compania, într-un comunicat de presă.
Decizia vine după apelul Kievului pentru boicotarea producătorului francez de automobile. Ministrul ucrainean de externe Dmytro Kuleba a cerut boicotarea Renault la nivel mondial. Renault se numără printre companiile franceze pe care președintele ucrainean Volodymyr Zelensky le-a acuzat că „sponsorizează războiul” pentru că nu au părăsit Rusia.
Renault, care a revenit pe profit în 2021, după doi ani de pierderi, se numără printre companiile occidentale cele mai expuse din Rusia, unde realizează 8% din câștigurile de bază, potrivit Citibank.
Renault produce mai multe modele – Logan, Duster și Sandero – ambele sub brandul propriu pentru piața rusă, la Izhevsk, alături de modele Lada și Nissan.