Companiile din energie nu au fost informate de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) că ar exista nereguli cu privire la preţurile din documentele trimise pentru decontare, a afirmat, marţi, Dana Dărăban, director executiv al Federaţiei Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE).
Reacția companiilor vine după ce ANRE a acuzat luni unii furnizori de energie că şi-au crescut artificial preţurile, pentru a primi mai mulţi bani de la stat prin mecanismul de plafonare şi compensare a facturilor.
Ea a participat la conferinţa „Rolul Iniţiativei celor Trei Mări în accelerarea decuplării energetice a UE de Rusia” şi a fost întrebată de jurnalişti, la plecare, cum comentează informaţiile date publicităţii luni de către ANRE, potrivit cărora furnizorii şi-au crescut artificial preţurile pentru a cere mai mulţi bani de la stat, scrie Agerpres.
„Nu avem cunoştinţă de documentul ANRE prezentat parţial în presă, însă orice demers de a generaliza anumite presupuneri duce la consolidarea unor percepţii incorecte, nejustificate şi defăimătoare asupra unui întreg sector economic. Este regretabil faptul că autorităţile statului iniţiază un nou atac la adresa furnizorilor de energie, acuzaţi în bloc de presupuse comportamente nepotrivite. În cazul unor posibile nereguli, erori sau neclarităţi la depunerea documentaţiei sau în procesul de evaluare a cererilor de decontare, acestea sunt notificate furnizorilor şi, conform procedurilor şi legislaţiei ANRE, furnizorii refac documentaţia şi o retransmit spre aprobare”, a spus Dărăban.
Astfel de situaţii nu trebuie să împiedice fluiditatea evaluărilor şi nici să ducă la procese de intenţie, cu atât mai mult cu cât reglementările au fost întârziate, modificate/completate ulterior şi încă conţin neclarităţi, situaţie confirmată chiar de autorităţi, a adăugat ea.
„Este greu de înţeles cum, după mai mult de şapte luni de la intrarea în vigoare, instituţiile responsabile nu au reuşit să pună la punct procedurile necesare pentru un proces funcţional. Pentru întreagă perioada restanţă, sumele cumulate la nivelul furnizorilor au crescut exponenţial, ajungându-se la o problem reală de lichiditate, cu sume restante de ordinul miliardelor de lei, situaţie care nu poate fi ignorată sau minimizată”, a susţinut reprezentanta ACUE.
Potrivit acesteia, în contextul evoluţiei preţurilor pe piaţa angro, aceste sume vor fi din ce în ce mai mari, diferenţa faţă de preţul plafonat fiind acoperită de către furnizori.
„Pentru a se evita riscul unor evenimente nedorite pe piaţa de furnizare, statul român trebuie să fie un partener şi să ofere reglementări clare şi utilizabile, cu accent pe fluiditatea întregului proces de decontare. În acest sens solicităm urgentarea recuperării întârzierilor şi închiderea cât mai rapidă a evaluărilor pentru lunile februarie şi martie. De asemenea, solicităm publicarea machetelor pentru decontările aplicabile începând cu luna aprilie”, a mai spus Dărăban.
Unii furnizori de energie şi-au crescut artificial preţurile, pentru a cere mai mulţi bani de la bugetul de stat prin mecanismul de plafonare şi compensare a facturilor, potrivit unui document al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE).
„În cadrul verificărilor realizate s-au identificat furnizori de energie care au utilizat metode/mijloace de creştere artificială a preţului mediu ponderat de achiziţie prin încheierea la preţuri excesive de contracte de achiziţie intra-grup, pe pieţe centralizate (produse cu livrare pe termen scurt – săptămână/lună) şi de acte adiţionale de modificare a preţului de contract încheiate după publicarea în Monitorul Oficial a OUG 118/2021, în vederea creşterii sumei decontate de la bugetul statului prin mărirea diferenţei dintre preţul mediu ponderat de achiziţie şi plafonul maxim stabilit prin OUG 118/2021, metodă prin care furnizorul poate beneficia de sume nejustificat de mari de la bugetul statului)”, arată documentul citat.
Aceste tranzacţii încheiate în scopul măririi artificiale a preţului pot fi suspectate, conform reglementărilor europene, de posibilă manipulare de piaţă, au subliniat reprezentanţii ANRE, care au demarat investigaţii în acest sens.
Furnizorii au utilizat şi alte modalităţi de creştere artificială a sumei decontate prin „excluderea din datele declarate ca achiziţii pe contracte în derulare în perioada noiembrie 2021-ianuarie 2022 a contractelor cu preţ mic, metodă utilizată de unii furnizori în vederea îndeplinirii criteriului de eligibilitate privind depăşirea plafonului maxim de 525 lei/MWh (energie electrică) sau de 250 lei/MWh (în cazul gazelor naturale)”.
Începând cu luna februarie 2022, lună din care se acordă compensări pe schema de plafonare pentru toţi clienţii noncasnici, au fost identificaţi furnizori care au solicitat compensare pentru proprii clienţi finali declarând ca unică sursă de achiziţie cantităţi de energie electrică pe care le-au primit în calitate de clienţi finali ai unor alţi furnizori, care la rândul lor au solicitat compensare pentru aceste cantităţi. În acest fel, pentru aceeaşi cantitate de energie electrică s-a solicitat compensarea de două ori.
Până la data de 6 iunie 2022, ANRE a primit 239 de cereri de decontare de la un număr de 65 de furnizori, a soluţionat 62 de cereri şi a confirmat către Ministerul Energiei plata unei sume de 34,8 milioane de lei aferente facturilor din noiembrie, decembrie şi o parte din luna ianuarie 2022.
Un număr de 35 de cereri, în valoare de 8 milioane de lei, au fost respinse, întrucât preţul de achiziţie a energiei a fost sub plafonul aprobat prin lege.