Podul peste Dunăre de la Brăila, întârziat și din vina CNAIR: La patru ani de la primele lucrări, Ministerul Transporturilor face noi exproprieri / Astaldi folosește orice prilej pentru claim-uri și extensii de timp

Pod Brăila 12 nov RaducuP Drum

Podul peste Dunăre nu a fost terminat la primul termen contractual, decembrie 2021, nu se termină nici pe 20 decembrie 2022 așa cum s-a angajat constructorul Astaldi pe șantier, în prezența ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu și nu este garantată deschiderea nici la început de primăvară, ci mai degrabă în iunie în funcție de momentul reluării lucrărilor, mobilizarea constructorului și rezolvarea litigiilor sau a proceselor de la Curtea de Apel București. Constructorul italian s-a folosit de toate întârzierile pe care le-a cauzat CNAIR pentru a obține o extensie de șase luni, care ar trebui calculată de la data contractuală, așadar ar fi trebuit să încheie lucrarea în iulie 2022.

Totuși, la patru ani de la primele lucrări, CNAIR face noi exproprieri, un temei solid în instanță pentru ca antreprenorul să reclame „neîndeplinirea obligațiilor contractuale ale beneficiarului”, adică faptul că terenul nu a fost complet eliberat și astfel nu ar fi putut să lucreze.

Ultimul exemplu este Proiectul de Hotărâre de Guvern prin care urmează să fie expropriate 36 de imobile noi, din care două în județul Brăila și 34 în județul Tulcea:

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

„Ca urmare a întocmirii şi avizării planurilor parcelare și a documentațiilor cadastrale individuale au fost identificate imobile noi, pentru care este necesară declanșarea procedurii de expropriere și completarea anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 857/2018, respectiv:
– 1 imobil pe teritoriul localității Brăila, județul Brăila, necesar a fi înscris în anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 857/2018, la poziția nr. crt. 341, în suprafață de 302 mp, pentru care valoarea de despăgubire este de 63.420 lei;
– 1 imobil pe teritoriul localității Vădeni, județul Brăila, necesar a fi înscris în anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 857/2018, la poziția nr. crt. 961, în suprafaţă totală de 699 mp şi pentru care valoarea de despăgubire este 2.935,80 lei;
– 24 imobile noi (teren) pe teritoriul localității Smârdan, județul Tulcea, necesar a fi înscrise în anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 857/2018, de la poziția nr. crt. 1851 până la poziția nr. crt. 18524, în suprafață totală de 164.664 mp şi pentru care este necesară suma de 466.017,91 lei.
– 12 imobile noi (teren) pe teritoriul localității Jijila, județul Tulcea, necesar a fi înscrise în anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 857/2018, de la poziția nr. crt. nr. 4001 până la poziția nr.crt. 40012, în suprafață totală de 48.827 mp și pentru care este necesară suma de 135.283,12, motiv pentru care prin prezentul act normativ este necesar a se declanșa procedura de expropriere și pentru aceste imobile, în conformitate cu anexa la prezentul proiect; Suma totală aferentă despăgubirilor imobilelor noi este în cuantum de 667.656,83 lei sumă care trebuie asigurată prin prezentul proiect de act normativ”.

Totodată, Ministerul Transporturilor admite că s-au făcut greșeli încă de la prima etapă a exproprierilor (2018):

„Totodată, urmare a întocmirii documentațiilor cadastrale, pe terenul supus deja exproprierii de la poziția nr. crt. 26 din anexa nr. 2 la H.G. nr. 857/2018, a fost identificată o construcție (platformă betonată) în suprafaţă de 387 mp şi care la momentul declanșării procedurii de expropriere pentru terenuri, deși aceasta exista, nu a fost identificată, astfel încât prin prezentul proiect de act normativ este necesar a se declanșa procedura de expropriere și pentru acest imobil constând în construcție nou identificată, în conformitate cu anexa la prezentul proiect.
Suma aferentă despăgubirii pentru construcția situată pe terenul deja expropriat, care la momentul declanșării procedurii de expropriere nu a fost identificată, este de 40.635,00 lei, sumă care necesită a fi asigurată, prin prezentul proiect de act normativ”.

Ministerul Transporturilor mai menționează că nu ar fi vorba despre exproprieri suplimentare, în afara culoarului inițial.

„Facem mențiunea că prin prezentul proiect de act normativ nu se urmărește efectuarea unor exproprieri suplimentare, toate imobilele obiect al proiectului de act normativ situându-se pe amplasamentul lucrării de utilitate publică aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 857/2018. Procedurile de expropriere vor fi efectuate de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A. din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în calitatea sa de expropriator în numele Statului Român, cu respectarea prevederilor Legii nr. 255/2010, cu modificările şi completările ulterioare şi ale Hotărârii Guvernului nr. 53/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 255/2010 cu modificările și completările ulterioare”, precizează ministerul.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: