ASF: Consumatorii care au apelat la conciliere prin SAL-Fin au recuperat aproximativ 1,7 milioane de lei în 2024

Pe scurt

  • Consumatorii au obținut în plus aproximativ 1,7 milioane lei prin conciliere cu SAL-Fin în 2024.
  • Cea mai mare sumă obținută a fost de 332.715 lei pentru un litigiu de despăgubire în caz de incendiu.
  • Numărul cererilor de conciliere din 2024 a scăzut cu 18% față de anul precedent.
  • Majoritatea cererilor au vizat asigurările, fiind prelucrate în mare parte online.
Articolul integral continuă mai jos
bani, lei, finante, bancnote, bani numarati Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

Consumatorii care au apelat la procedurile de conciliere oferite de SAL-Fin, Entitatea de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar non-bancar din cadrul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), au primit în plus, în anul 2024, aproximativ 1,7 milioane de lei, scrie Agerpres.

Cea mai mare sumă obținută în plus de către un consumator care a apelat la procedurile de conciliere oferite de SAL-Fin a fost de 332.715 lei, ca rezultat al concilierii unui litigiu cu privire la despăgubirea aferentă producerii unui incendiu la un imobil, respectiv clădire și hală, se arată în comunicatul de presă primit de Agerpres.

„Mai mult decât atât, și în alte dosare instrumentate de SAL-Fin, consumatorii au primit sume importante, în plus. Spre exemplu, într-un litigiu în care consumatorul a solicitat o diferență pentru despăgubiri pentru daune morale, în cazul unui accident rutier, acesta a primit în plus suma de 230.100 lei. În alte două cazuri similare, sumele suplimentare achitate consumatorilor afectați au fost de 51.700 de lei, respectiv 40.385 lei”, au menționat reprezentanții SAL-Fin.

Cererile de conciliere au fost în 2024 în scădere față de 2023

De asemenea, în anul 2024, SAL-Fin a înregistrat 761 de cereri de conciliere, în scădere cu circa 18% față de anul anterior, când au fost înregistrate 923 de cereri. Din numărul total de cereri înregistrate anul trecut, 322 de cereri au fost acceptate, fiind îndeplinite condițiile legale de eligibilitate, conform documentului.

Analize Economedia

criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
concedieri dreamstime
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat
blindate, armata, militar
Bugetul familiei, bani
dambovita arena aci
afacere semnare contract pexels
șantier aeroport craiova
costuri, cladiri, birouri, angajati
software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic

Totodată, cererile consumatorilor preluate în analiză în cursul anului 2024 au vizat aproape în totalitate asigurările.

Două procedeuri de soluționare a litigiilor

De asemenea, reprezentanții ASF au menționat cele două proceduri de soluționare alternativă a litigiilor. Astfel, procedura de soluționare prin propunerea unei soluții, cu o durată medie de desfășurare de 30 de zile, presupune soluționarea unui litigiu sub supravegherea unui conciliator din cadrul SAL-Fin, ce intervine ca urmare a propunerilor făcute de acesta, a sugestiilor și a concesiilor la care părțile se înțeleagă în vederea soluționării litigiului.

Cu toate acestea, procedura soluționării alternative a litigiilor prin impunerea unei soluții, cu o perioadă medie de desfășurare de 55 de zile, presupune pronunțarea unei hotărâri de impunere, care, dacă nu este atacată în termen de 15 zile calendaristice de la data comunicării, constituie titlu executoriu.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Potrivit ASF, soluțiile adoptate în procedurile derulate în anul 2024 de către SAL-Fin, indiferent de modul de soluționare, au fost acceptate de părți în proporție de aproximativ 86%.

Totodată, din totalul celor 322 de cereri acceptate, consumatorii au ales procedura de impunere a unei soluții pentru un număr de 285 de cereri (86%), dintre care 98% s-au desfășurat online.

Pentru un număr de 47 de cereri (14%), consumatorii au optat pentru procedura de propunere a unei soluții, iar aproape toate s-au desfășurat online.

În total, în perioada 2016 – 2024, la nivelul SAL-Fin au fost soluționate aproximativ 3.800 de litigii, menționează reprezentanții ASF.

„Examinarea litigiilor supuse SAL-Fin este gratuită și se realizează de către conciliatori independenți și imparțiali înscriși în Registrul Conciliatorilor. Acesta este constituit din persoane fizice cu pregătire și cu experiență profesională, atât în ​​domeniul piețelor financiare non-bancare, cât și al soluției litigiilor pe căi alternative”, se arată în comunicat.

SAL-Fin este singura entitate de soluționare alternativă a litigiilor care organizează și administrează proceduri SAL, pe domeniile în care ASF are competență și este unica entitate la nivel național membră a rețelei europene de profil FIN-NET.

Autoritatea de Supraveghere Financiară este autoritatea națională, înființată în anul 2013 prin OUG 93/2012, aprobată prin Legea 113/2013, pentru reglementarea și supravegherea piețelor asigurărilor, a pensiilor private, precum și a pieței de capital.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.