A venit nota de plată la CNAIR pentru bătaia de joc față de Autostrada Sibiu – Făgăraș: Trei din cele patru loturi suspendate după decizii CNSC – fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor

DN 1 ieșire spre Făgăraș

Compania de Drumuri ratează procedura de licitație pentru primele trei loturi ale Autostrăzii Sibiu – Făgăraș, caietul de sarcini cu lacune și erori, dar și răspunsurile „în doi peri” transmise constructorilor fiind dovadă a incompetenței CNAIR, susține fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor Horațiu Cosma. Cu primele trei loturi suspendate în urma deciziilor Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor care au dat dreptate constructorilor și cu riscul unui scenariu repetat și pe lotul 4 (Sâmbăta de Sus – Făgăraș), tronson cu termen pentru depunerea ofertelor pe 1 martie, riscul de a nu finaliza Autostrada înainte de 2028, finalul perioadei de finanțare prin POT, cresc semnificativ.

Deja sunt patru luni pierdute doar în prima etapă a achiziției pentru Autostrada Sibiu – Făgăraș, arată fostul secretar de stat USR în mandatul lui Cătălin Drulă.

„A venit nota de plată la CNAIR pentru bătaia de joc față de Autostrada Sibiu – Făgăraș. Rezultatul: înfrângere pe linie pentru Compania de Drumuri la toate cele 3 contestații împotriva clarificărilor dezastruoase. Astfel, după 4 luni pierdute, CNAIR va trebui să răspundă clar, la obiect și asumat la neclaritățile constructorilor. Licitația pentru proiectarea și execuția Autostrăzii Sibiu – Făgăraș a fost lansată într-un final în august 2022. În octombrie ar fi trebuit să se depună ofertele, însă nici până astăzi nu s-a întâmplat acest lucru pe 3 din cele 4 tronsoane, licitațiile fiind suspendate. Motivul: Compania de Drumuri a răspuns în bătaie de joc la cele peste 1000 de neclarități ale constructorilor referitoare la studiul de fezabilitate. Aceștia au contestat la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor și au avut câștig de cauză pe cele 3 tronsoane dintre Sibiu și Sâmbăta de Sus. Am scris în toamnă despre răspunsurile sub orice critică oferite de CNAIR și, din păcate, am anticipat corect faptul că această nouă dovadă de incompetență va duce la blocarea licitațiilor și la noi întârzieri în semnarea contractelor și finalizarea autostrăzii. Solicit Companiei de Drumuri să tranșeze de urgență problema clarificărilor, să deblocheze licitațiile suspendate și să le finalizeze până la finalul anului. În caz contrar, șansele să circulăm pe autostradă de la Sibiu la Făgăraș înainte de 2028 devin nule”, transmite Horațiu Cosma.

Economedia a explicat miercuri, de ce Compania de Drumuri a pierdut la CNSC:

Exemplu de solicitare clarificare:

„În caz de neconcordanță/discrepanță/contradicții între informațiile din partea scrisă și partea desenată din proiectul SF pus la dispoziția ofertanților din documentația de atribuire vă solicităm să clarificați care dintre documente prevalează și la care dintre acestea trebuie să se raporteze operatorii economici” – Clarificare 277.

Răspuns CNAIR: „Vă rugăm să aveți în vedere faptul că documentația pusă la dispoziție este la nivel de fază de proiectare studiu de fezabilitate. Prezentul contract este de tip Proiectare și Execuție, iar Antreprenorul are și calitatea de proiectant lucrările urmând a fi executate în baza proiectului tehnic realizat de acesta. Eventualele discrepanțe/erori/omisiuni/neconformități/necorelări precum și eventualele soluții de optimizare se vor interpreta conform clauzelor contractuale, iar responsabilitatea și riscurile raportate la proiectare având la baza cerințele Beneficiarului sunt în sarcina Ofertanților”. – Un răspuns prin care CNAIR transferă în sarcina constructorului riscurile și costurile care pot rezulta dintr-o docomentație lacunară sau cu erori.

Autostrada Sibiu – Făgăraș are 68 kilometri (cu 5 km drum de legătură Lot 4), cuprinde 4 loturi, iar durata este de 48 de luni din care primele 12 pentru proiectare și 36 de luni pentru șantier.

Tronsonul 1 Sibiu (Boița) – Avrig – Mârșa, lungime 14 kilometri și valoare estimată între 2 și 2,4 miliarde lei.

Tronsonul 2: Avrig – Mârșa (DJ105G) – Arpașu de Jos (DN1), în lungime de 19,92 km și cu o valoare estimată între 1,7 și 2 miliarde lei.
Tronsonul 3: Arpașu de Jos (DN1) – Sâmbăta de Sus (DJ 105B), în lungime de 17,61 km și cu o valoare estimată de 1,836 miliarde lei și 2,1 miliarde lei.
Tronsonul 4: Sâmbăta de Sus (DJ 105B) – Municipiul Făgăraș (cu o lungime de 16,26 km) și Drum de legătură cu DN1 (cu o lungime de 5,65 km), cu o valoare totală estimată 1,1 și 1,37 miliarde lei

Autostrada Sibiu – Făgăraș, o investiție de aproape 7 miliarde de lei, are o durată de realizare de 4 ani.

Sursa Foto : CNAIR

Comentarii

  1. Ţara asta a ajuns bătaia de joc a habarniştilor promovaţi de PNL şi PSD în posturi cheie. CNAIR pare o instituţie condusă de giboni şi babuini.

  2. Acum e momentul sa desfiintati CNAIR!
    Se aude Grindeanu?
    Moartea autostrazilor trebuie lichidată dpv juridic!
    E inutilă!
    Chiar nu-ți face nimeni revista presei?
    Pentru ca nu-i nevoie de audit, de tras de timp!
    E vreo bucata de autostrada in regula, sa fie gata de execuutie?
    😯😯

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *