Adaptare la criză, pe piața HoReCa: biroul de la hotel

birou hotel

 

Unul dintre cele mai mari hoteluri din Cluj, specializat în turism de afaceri și parte a lanțului Hilton, are în ofertă un pachet atipic pentru o unitate de cazare: cum turiștii sunt puțini în aceste perioade de restricții, localnicii pot închiria o cameră pe timpul zilei, pentru munca la distanță. Este unul dintre exemplele de readaptare pe o piață puternic lovită de criza sanitară și restricțiile necesare impuse pentru limitarea răspândirii virusului, inclusiv cele de călătorie. La mai bine de un an de pandemie s-au contabilizat și efectele. Cifra de afaceri a scăzut în 2020 cu 70% față de anul anterior, ne spun cei din conducerea unității de cazare, în timp ce hotelierii de la Cluj susțin că afacerile s-au întors la nivelul din 2004. În urmă cu doar câteva săptămâni se anunța vânzarea primului hotel de cinci stele din Cluj, care ar urma să fie preluat de universitatea UBB, pentru Facultatea de Drept.  La nivel național, în luna februarie a acestui an, sosirile în structurile de primire turistică cu funcţiuni de cazare au scăzut cu 31,2% față de aceeași perioadă a anului trecut, arată statisticile oficiale.

DoubleTree by Hilton Cluj-City Plaza oferă pachetul WorkSpaces by Hilton pentru oaspeții localnici, care au nevoie de un spațiu pentru munca la distanță. Adică o altă tendință adusă de pandemie. Tariful special de zi include o cameră cu birou și scaun, închiriată între orele 9:00 și 16:00, cu WiFi gratuit, opțiunea de cafea și ceai în cameră, inclusiv o reducere de 20% pentru alimente și băuturi, cu serviciul de room service disponibil. Tariful este flexibil, la o reducere de 40% față de B.A.R. (cel mai bun tarif disponibil). Cei care au nevoie, găsesc și loc de parcare în curtea hotelului. Pe platforma hotelului, am găsit o astfel de ofertă pentru 61 de euro pe zi.

“Camerele sunt folosite în același layout și în programul WorkSpaces by Hilton, deoarece fiecare cameră are birou cu o suprafață generoasă, scaun ergonomic de birou și WiFi inclus. Deci teoretic, toate cele 84 de camere ale hotelului pot fi folosite în program”, ne spune Andreea Balaj, general manager al hotelului. Aceasta menționează că activitatea a fost “puternic afectat[ de pandemie și de restricții, atât de cele impuse în țară, cât și de cele de la nivel internațional, cu privire la călătorii”. “În 2020 am înregistrat o scădere a cifrei de afaceri de peste 70% față de 2019 și un grad mediu de ocupare de 23%. Dacă previziunile autorităților sunt corecte pentru 2021 – mă refer la cele cu privire la impactul vaccinării și evoluția cazurilor – sperăm ca în a doua jumătate a anului să reluăm mare parte din activități. Deocamdată este dificil să planificam pe termen lung, având în vedere ritmul cu care se modifică normele și restricțiile”, a declarat Balaj pentru Economedia.

Hotelier: “ne-am întors la nivelul din 2004”

Cu ocazia lansării Organizației Patronale Horeca Cluj, în urmă cu câteva zile, managerul Grand Hotel Napoca, Roxana Ghiran, a atras atenția că industria hotelieră clujeană este mult mai afectată decât în alte zone în care există atracție turistică chiar și pe timp de pandemie. „Cifrele ne arată că ne-am întos la nivelul lui 2004. În 2020, numărul de sosiri a scăzut față de 2019 cu 62%, în timp ce numărul de înnoptări a scăzut cu 65%. Indicele net de cazare a scăzut cu 20%”, a comentat Roxana Ghiran. Unii operatori din industrie au renunțat la afaceri. Spre exemplu, în martie, UBB, cea mai mare universitate din țară, anunța că se pregătește să achiziționeze primul hotel de cinci stele al Clujului, pentru aproape zece milioane de euro. Clădirea ar urma să fie reamenajată pentru cursurile Facultății de Drept a universității. Opera Plaza a fost primul hotel de cinci stele din Cluj, amenajat în clădirile unei foste fabrici reconvertite de oamenii de afaceri Călin și Octavian Buzoianu.

 

Cifrele dezastrului din turism

În luna februarie a acestui an, sosirile în structurile de primire turistică cu funcţiuni de cazare au scăzut cu 31,2% față de aceeași perioadă a anului trecut, arată datele publicate de Institutul Național de Statistică (INS). Comparativ cu luna februarie 2020, în luna februarie 2021, la punctele de frontieră, sosirile vizitatorilor străini au scăzut cu 61%, iar plecările în străinătate ale vizitatorilor români cu 59%. Sosirile înregistrate în structurile de primire turistică în primele două luni din an au scăzut cu 35,6%. Industria turismului a fost una dintre cele mai lovite în timpul pandemiei COVID-19 și a restricțiilor necesare pentru limitarea răspândirii virusului, care a ajuns și în România la final de februarie 2020.

Sursa foto: DoubleTree by Hilton, Facebook

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *