(Advertorial) Influența sistemului de educație asupra dezvoltării sociale și economice pe termen lung

cresa, gradinita, copil Sursa foto: Pexels/Natali

Sunt mai mulți copii în școală astăzi decât au fost vreodată, iar numărul lor crește de la an la an. De asemenea, experții în educație estimează că, până în 2050, fiecare copil va petrece cu 10 ani mai mult în școală decât o face acum.

Ne uităm cu atenție la astfel de statistici pentru că știm că educația este factorul determinant al dezvoltării sociale și economice pe termen mediu și lung – atât la nivel individual, în ceea ce privește fiecare absolvent, cât și la nivel de stat sau de societate.

Cum influențează sistemul educațional dezvoltarea economică

WEF definește educația ca setul de competențe, cunoștinte și alte caracteristici care măresc productivitatea. Ca atare, nu este surprinzător că, cu cât sistemul educațional e mai bun, cu atât mai înalte vor fi și calificările absolvenților lui și, în consecință, productivitatea economică.

De altfel, fiecare an în plus petrecut în școală aduce persoanelor în cauză o creștere anuală a veniturilor de 10%. Cu alte cuvinte, educația este cea mai bună investiție pe care o putem face, cu un randament peste investițiile imobiliare, pe bursă sau în criptomonede.

„Contează, însă, și ce se întâmplă în timpul anilor de școală. Simpla prezență în bancă nu ne garantează succesul financiar mai târziu. Pentru aceasta garanție, avem nevoie de un sistem educațional performant, care evaluează elevii corect și constant pentru a ști ce goluri trebuie umplute și unde trebuie insistat”, spune Dragoș Iliescu, fondator al platformei de testare standardizată BRIO, Director al Școlii Doctorale de Psihologie de la Universitatea București și Colaborator OECD la crearea testelor PISA.

Rezultatele dezastruoase la testele PISA pe care le primesc elevii români an de an ne arată că sistemul educațional din țara noastră este departe de a crea profesioniști care să aibă performanță economică pe termen lung.

Problema vine din modul de testare.

Testarea în școli este subiectivă și arbitrară. Rezultatele depind de cât de exigent sau de generos este profesorul corector – același care concepe și subiectele. Astfel, ajungem în situația ca elevi cu medii peste 9 în școala generală să aibă rezultate mult sub această medie la examenul de capacitate.

Testarea standardizată, cu subiecte create pe baze științifice, care să acopere toată materia și să fie corectate 100% imparțial, de un computer, este soluția pentru a înțelege exact unde se situează elevii și care părți din materie trebuie aprofundate.

„Acesta este motivul pentru care am creat BRIO. Se simte acut în Romania nevoia introducerii testării standardizate de care, din păcate, majoritatea elevilor și profesorilor fug. Ei consideră că orice conține „standard” e un mod de a anihila personalitatea elevilor. Însă lucrurile stau fix invers. Cum poți să știi unde trebuie insistat la fiecare elev în parte dacă nu compari cu rezultatele altor elevi, din alte clase, alte școli și alte orașe? Testarea standardizată tocmai asta face: este primul pas în a ajuta fiecare elev să atingă performanța maximă pe care o poate atinge, evidențiind lacunele actuale”, adaugă Dragoș Iliescu.

Mai mult, sistemul educațional lacunar are un impact considerabil și asupra dezvoltării sociale pe termen lung.

Cum influențează sistemul educațional dezvoltarea socială

Studiile recente arată că persoanele mulțumite de sistemul educațional din care au făcut parte (indiferent la ce nivel s-a oprit școlarizarea lor) au numeroase beneficii psihologice și sociale. Pe termen lung, ei au mai multă încredere în ei și sunt capabili să formeze relații personale și profesionale sănătoase și stabile.

Tot educația este cea care creează și alimentează spiritul civic. Beneficiarii unui sistem educațional performant vor fi mai implicați în problemele societății din care fac parte și pe care vor încerca să le rezolve. Pe termen lung, întreaga societate beneficiază de pe urma fiecărui absolvent al unui sistem educațional performant.

Testarea standardizată și beneficiile ei economice și sociale pe termen lung

Testele de tip PISA, GMAT și SAT sunt niste constante în țările cu un sistem educațional performant. Astfel de teste parcurg toată materia și pot da măsură reală a cunoștințelor și competențelor unui elev de la orice nivel.

E foarte important să insistăm asupra competențelor, nu doar a cunoștințelor. Testele standardizate arată nu doar ce a memorat elevul pe de rost, ci modul în care poate folosi aceste cunoștinte în lumea reală. Cu alte cuvinte, ne arată cum materia învățată în școală se poate (sau nu) transforma în competențe, în abilități practice pe care elevul le va folosi întreaga viață.

BRIO este prima platformă de testare standardizată din Romania. Testele care pot fi accesate aici sunt create de specialiști în psihometrie și profesori consacrați în domeniile lor pentru a putea oferi o evaluare corectă, 100% imparțială oricărui elev. Mai mult, rezultatul fiecărui test poate fi comparat cu baza de date existentă pe brio.ro, astfel că poți ști unde se situează fiecare elev în raport cu colegii săi din alte școli sau din alte orașe.

Ești părinte, profesor sau director de școală? Testează gratuit competențele de literație ale copilului tău sau ale elevilor tăi pe BRIO. Află care sunt punctele lor forte și care sunt domeniile unde aprofundarea este necesară.

Sursa foto: Pexels/Natali

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *