Alstom trebuie să plătească penalităţi de aproape 50 de milioane de euro, fără TVA, pentru că nu a livrat la timp trenurile Coradia Stream părții române / Din cele 37 de trenuri, doar două au ajuns până acum în România şi doar unul se află în circulaţie

tren electric sursa foto: Facebook/ Ramele electrice Alstom Coradia Stream în România

Totalul penalităţilor de întârziere pe care Asocierea Alstom Ferroviaria S.p.A. şi Alstom Transport trebuie să le plătească Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF) pentru nerespectarea graficului de livrare a celor 37 de trenuri noi Coradia Stream se ridicau, la finele lunii februarie 2025, la 248,837 milioane de lei (49,767 milioane de euro), fără TVA, potrivit datelor ARF remise la solicitarea Agerpres.

Din cele 37 de trenuri, doar două au ajuns până acum în România şi doar unul se află în circulaţie, deşi contractul prevedea ca termen limită pentru livrarea tuturor ramelor finalul anului 2024.

După un nou grafic de livrare, a treia ramă RE-IR era programată să fie livrată ARF în luna martie 2025, însă nu a venit, iar ultimele trei RE-IR, din cele 37, urmează să fie livrate în luna ianuarie 2026, spun reprezentanţii Autorităţii.

Analize Economedia

sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat
blindate, armata, militar
Bugetul familiei, bani
dambovita arena aci
afacere semnare contract pexels
șantier aeroport craiova
costuri, cladiri, birouri, angajati
software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei

Şi cea de-a doua ramă – RE-IR TS03 – a sosit în România cu întârziere. Aceasta trebuia să fie livrată în luna decembrie 2024, dar a fost recepţionată la Depoul Alstom din incinta Atelierelor CFR Griviţa în data de 7 februarie 2025.

“Penalităţile de întârziere, înregistrate de Asocierea Alstom Ferroviaria S.p.A. şi Alstom Transport SA, au fost calculate şi comunicate furnizorului, de către consultantul Asocierea Egis România SA – Egis Rail şi se prezintă, astfel: 157.415.172,07 lei, fără TVA, calculate până la data de 30.09.2025; 91.421.888,39 lei, fără TVA, calculate până la data de 28.02.2025. În condiţiile anterior menţionate, cuantumul total al penalităţilor de întârziere înregistrate de Asocierea Alstom Ferroviaria S.p.A. şi Alstom Transport SA, până la data de 28.02.2025, sunt în cuantum total de 248.837.060,46 lei, fără TVA”, se arată în răspunsul ARF.

Conform unui document al ARF referitor la stadiul de implementare a proiectului “Achiziţie material rulant nou – 37 unităţi electrice multiple interregionale (RE-IR) – proiect fazat – Etapa II”, postat pe site, la data de 22.09.2024 a fost încheiat Actul adiţional nr. 3, care prevede: “modificarea elementelor legate de durata contractului; unele clauze contractuale care să permită punerea, temporară, în funcţiune cu călători a RE-IR TS03, ce va fi livrată de Alstom şi face obiectul CSP aprobat prin HG nr.1328/28.12.2023, în vederea circulaţiei temporare cu călători pe calea ferată din România”.

La începutul lunii februarie, într-o conferinţă de presă, directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, a afirmat că operatorul de stat a pierdut în 2024, prin neîncasare, aproape 30 de milioane de lei, pentru că nu a intrat în posesia a 12 rame contractate de statul român cu Alstom şi a anunţat că va da în judecată Autoritatea pentru Reformă Feroviară, care a încheiat cu producătorul francez un act adiţional ce a modificat graficul iniţial de livrare a ramelor, anulând, practic, penalităţile ce ar fi trebuit aplicate pentru nelivrarea la timp a acestora.

Însă, ARF dezminte şi spune că penalităţile rămân valabile şi se vor calcula până la livrarea tuturor ramelor electrice.

“Actul adiţional nr. 3/30.09.2024 a fost semnat, conform procedurilor interne ale ARF, de reprezentanţii legali ai ARF şi ai Asocierii Alstom Ferroviaria S.p.A. şi Alstom Transport SA. Termenul de finalizare a contractului nr. RUIC 257/25.03.2022 a fost prelungit, prin art. 3 al Actului adiţional nr.1/16.09.2022, până la data de 30.09.2024. Graficul de livrare este asumat de reprezentantul legal al Asocierii Alstom Ferroviaria S.p.A. şi Alstom Transport S.A. ARF a încheiat, cu Asocierea Egis România SA – Egis Rail, contractul nr. RUIC 33/03.09.2023, care are ca obiect supervizarea contractului nr. RUIC 257/25.03.2022. Consultantul Egis urmează să pună la dispoziţia ARF ‘Raportul de acceptare sau de respingere a întârzierilor livrării celor 37 de RE-IR, care nu sunt din vina exclusivă a furnizorului Alstom, înregistrate până la data de 30.09.2024’. Penalităţile pentru întârzierea livrării celor 37 RE-IR de către Alstom rămân valabile şi se vor calcula până la livrarea tuturor RE-IR, conform contractului sus-menţionat. Penalităţile înregistrate de Alstom, până la data de 30.09.2024, sunt în cuantum de 190.714.535,39 lei, conform Notificării nr. 6912/17.10.2024. Prin adresele noastre nr. 704/03.02.2025, nr. 976/14.02.2025 şi nr. 1147/21.02.2025, am solicitat consultantului Egis să ne transmită spre avizare draftul dispoziţiei către Alstom privind plata penalităţilor de întârziere înregistrate de Alstom ca urmare a nelivrării RE-IR TS03 în luna decembrie 2024 (a doua rama sosită în România, ce a fost recepţionată la Depoul Alstom din incinta Atelierelor CFR Griviţa în data 07.02.2025), care se vor adăuga la penalităţile de întârziere calculate deja până la data de 30.09.2024”, se arată în răspunsul trimis AGERPRES.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

La întrebarea cine a semnat, din partea ARF, Actul adiţional nr. 3, răspunsul a fost: “conform procedurilor interne ale ARF, de către reprezentanţii ARF, după cum urmează: responsabili contract, şef serviciu JRU, şef serviciu FCBF, CFPP, şef serviciu AÎMMR, director general şi preşedinte ARF prin înlocuitorul de drept, conform prevederilor art. 6 alin. (1) din HG nr. 98/2017. Precizăm faptul că directorul economic şi de finanţări nu a semnat acest document, postul fiind vacant din data de 01.05.2024”.

În ceea ce priveşte livrarea celor 35 de rame rămase, graficul prevede o cadenţă de 3-4 trenuri pe lună, începând cu luna mai 2025 şi “până la ultima lună de livrare, respectiv luna ianuarie 2026, cu excepţia lunilor martie, aprilie şi august 2025 în care sunt prevăzute a fi livrate cinci RE-IR, cu o cadenţă de livrare de 1-2-2 RE-IR”. Însă, graficul nu a fost respectat, în condiţiile în care cele trei rame programate în martie şi aprilie nu au sosit.

Pe partea cealaltă, conform contractului încheiat între CFR Călători şi ARF, prin care a fost obţinut primul lot de trenuri electrice Alstom Coradia din proiectul RE-IR1, urmare a licitaţiei câştigate la Bursa Română de Mărfuri, operatorului naţional ar fi trebuit să îi fie puse la dispoziţie 12 trenuri electrice până în prezent, dar deocamdată a primit doar una singură – TS02.

“Prima ramă electrică ar fi trebuit să fie livrată către CFR Călători în decembrie 2023 şi restul de până la 12 până la finalul lunii februarie 2024. Astfel, ramele electrice ar fi trebuit să circule deja pe rutele Bucureşti Nord – Constanţa şi retur, Bucureşti Nord – Craiova şi retur, Bucureşti Nord – Arad (via Craiova), Bucureşti Nord – Timişoara Nord (via Braşov) şi Bucureşti Nord – Petroşani – Deva. În fapt, prima ramă electrică a fost livrată către CFR Călători în noiembrie 2024. Conform ultimelor informări, toate ramele ar trebui să fie livrate până la finalul lunii iunie 2025 însă, în continuare, se înregistrează întârzieri şi la actualul grafic de livrare (a doua ramă ar fi trebuit să vină în decembrie 2024, iar a treia în martie 2025). În prezent, CFR Călători operează o singură ramă electrică”, au transmis reprezentanţii companiei, la solicitarea Agerpres.

Aceştia au precizat că, până în prezent, operatorul naţional de transport feroviar de călători nu a semnat cu ARF un proces verbal de predare-primire a singurei rame electrice Coradia Stream operate “din motive independente de voinţa CFR Călători”.

Întrebaţi dacă CFR Călători ia în calcul măsuri în vederea recuperării prejudiciilor cauzate de întârzierile în livrarea de către ARF a trenurilor electrice din lotul de 12 trenuri Alstom Coradia Stream, reprezentanţii companiei au răspuns: “CFR Călători analizează în prezent care a fost impactul asupra serviciului public de transport feroviar de călători privind nelivrarea la timp a ramelor electrice şi urmează să adopte decizii în consecinţă la finalul analizei”.

“Precizăm că CFR Călători nu a primit compensaţia stabilită prin contract pentru lunile ianuarie, februarie şi martie 2025, compensaţie care respectă cadrul legal al funcţionării serviciilor publice şi care ar fi trebuit să asigure diferenţa dintre costurile de operare şi venituri. Precizăm, de asemenea, că operarea ramei electrice Coradia Stream presupune alocare de resurse umane proprii şi are ca urmare facturi pentru consumul de energie, taxa de acces pe infrastructura feroviară etc. Aceste aspecte obligă CFR Călători la cheltuieli care, nefiind acoperite în aceeaşi măsură de veniturile din vânzarea biletelor, este necesar să fie compensate conform prevederilor contractuale”, au adăugat oficialii companiei.

Valoarea totală a contractului pentru achiziţia celor 37 de trenuri Coradia Stream şi a serviciilor de mentenanţă aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la un total de aproape 2,422 miliarde lei, fără TVA, cu termen iniţial de livrare a primei rame la finalul anului 2023 şi furnizarea pachetului complet de 37 de rame până la finalul anului 2024. Finanţarea proiectului este asigurată din fonduri europene nerambursabile şi din bugetul de stat.

Viteza maximă de rulare a ramelor electrice este 160 km/h, acestea fiind compuse din şase vagoane (două vagoane de capăt cu cabine de conducere şi patru vagoane intermediare) şi asigură 351 locuri pe scaune. Unităţile dispun de un sistem de semnalizare şi siguranţă ERTMS nivel 1 şi 2, sistem naţional PZB90 şi sunt prevăzute cu sisteme de climatizare, conexiune wi-fi, spaţii pentru bar/bistro şi pentru călători cu dizabilităţi, precum şi o zonă destinată distribuirii automate de bilete şi aparate de compostat.

Ramele electrice RE-IR urmează să conecteze Capitala cu principalele centre urbane ale ţării, dar vor facilita şi conexiunile inter-regionale, contribuind la asigurarea mobilităţii, scăderea timpilor de călătorie şi îmbunătăţirea nivelului general al serviciilor publice prestate pentru transportul public pe calea ferată.

Rutele ce vor fi deservite de ramele electrice de lung parcurs sunt: Bucureşti Nord – Constanţa, Bucureşti Nord – Braşov – Arad – Timişoara, Bucureşti Nord – Braşov – Cluj, Bucureşti Nord – Braşov – Deda – Cluj, Bucureşti Nord – Braşov, Bucureşti Nord – Iaşi, Bucureşti Nord – Suceava, Bucureşti Nord – Galaţi, Bucureşti-Nord – Craiova – Târgu Jiu- Petroşani – Simeria, Bucureşti-Nord – Craiova – Timişoara-Arad, Cluj – Timişoara, Cluj – Suceava – Iaşi.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.