Așa cum a fost anunțat deja în iulie, retailerul online Shein este vizat din nou de o sancțiune. De această dată, amenda vine din partea CNIL (Comisia Națională pentru Informatică și Libertăți) din Franța. Motivul: compania nu a respectat regulile privind utilizarea tracers (cookies), situație pentru care a fost sancționat și gigantul american Google, conform Fashion United.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Încă din 2019, CNIL a lansat un plan de acțiune prin publicarea unor linii directoare și recomandări privind utilizarea cookie-urilor, pentru a obliga profesioniștii să se conformeze. Cookies-urile sunt fișiere care stochează informații despre utilizatori și navigare: pot fi esențiale (de exemplu pentru gestionarea coșului de cumpărături), pot reține preferințele pentru a îmbunătăți experiența utilizatorului sau pot urmări activitatea pe diferite site-uri pentru a afișa reclame personalizate.
Shein, prin compania Infinite Styles Services Co. Limited, subsidiara sa irlandeză, a primit o amendă de 150 de milioane de euro pentru nerespectarea regulilor privind cookie-urile instalate pe dispozitivele utilizatorilor care vizitează site-ul shein.com. Informația a fost confirmată într-un comunicat CNIL publicat pe 3 septembrie.
„Valoarea acestei amenzi reflectă faptul că societatea a încălcat mai multe obligații: a plasat anumiți tracers fără consimțământul utilizatorilor, nu a respectat opțiunile acestora și nu i-a informat corect”, precizează CNIL. Totuși, instituția a notat că Shein și-a modificat site-ul pe parcursul procedurii, motiv pentru care nu a mai fost necesară emiterea unor injoncțiuni suplimentare.
CNIL a ținut cont și de „natura masivă” a tratamentului de date: în medie, 12 milioane de persoane din Franța accesează lunar site-ul shein.com.
Concret, sunt patru puncte principale unde Shein nu a respectat legislația franceză (articolul 82 din Legea privind Informatica și Libertățile):
-
lipsa colectării consimțământului înainte de plasarea cookie-urilor,
-
două bannere de informare incomplete,
-
un nivel secundar de informare insuficient,
-
mecanisme deficitare pentru refuzul sau retragerea consimțământului.
Nu este prima sancțiune primită de Shein în ultimele luni. În august 2025, subsidiara Infinite Styles Services Co. Ltd a fost amendată de autoritățile italiene cu 1 milion de euro pentru practici de greenwashing. Iar în iulie, marca de ultra fast fashion a fost amendată cu 40 de milioane de euro de către DGCCRF (Direcția Generală pentru Concurență, Consum și Reprimarea Fraudelor) din Franța, pentru practici comerciale înșelătoare împotriva consumatorilor.