La jumătatea anului, Ministerul Transporturilor are șantiere deschise pe doar 10% din lungimea celor 4 autostrăzi „prinse” la finanțare prin PNRR, iar pe calea ferată încă nu a reușit să semneze niciun contract pentru modernizare de magistrale sau execuția celor două linii de metrou la București și Cluj Napoca. Din cele aproape 30 de miliarde de euro prin PNRR, Transporturile primesc peste 7,5 miliarde, domeniul cu cea mai mare alocare, dar și cu cele mai dificile provocări și riscuri, având în vedere slaba capacitate administrativă a Companiilor CFR SA, CNAIR și Metrorex de a derula proiecte majore în termenul contractual. În prima parte a analizei, Economedia prezintă situația proiectelor de infrastructură rutieră, iar în partea a doua urmărim proiectele de la calea ferată și metrou.
La jumătatea anului 2022, în cursa contra-cronometru pentru respectarea jaloanelor din PNRR și mai ales termenul-limită de recepție, august 2026 se lucrează doar pe 42 de kilometri de autostradă (Autostrada Transilvania) și se pregătește intrarea în șantier pe alți aproape 50 de kilometri de pe A7 Ploiești – Buzău (primele două loturi), conform analizei Economedia. Pentru cele două mari proiecte de modernizare/reabilitare cale ferată, Cluj – Oradea respectiv Caransebeș – Arad, procedura de achiziție pe tronsoane este departe de perspectiva semnării contractelor de proiectare și execuție în timp ce pentru magistrala de metrou M4 Gara de Nord – Filaret nu are nici măcar garanția lansării licitației la sfârșit de vară. Puțin mai „avansat” este Metroul de la Cluj Napoca, termenul-limită pentru depunerea ofertelor fiind prelungit de mai multe ori, ultima dată stabilită fiind 8 iulie.
Cauzele întârzierilor diferă, de la includerea unor proiecte care nu sunt „mature” în PNRR (M4 București), evaluările peste termenul legal de 2 luni/prelungirile cauzate de numeroase clarificări/caietele de sarcini prost întocmite, ratarea licitațiilor (situația Autostrăzii A1 Lugoj – Deva, cu risc major de pierdere a finanțării) sau contestațiile la CNSC și CAB (situația A7, prima secțiune).
Doar 270 de kilometri de autostradă din cei 438 prevăzuți în PNRR au șanse să fie terminați la termen, în august 2026, potrivit unei analize pe care a prezentat-o Asociația Pro Infrastructură (detalii aici).
Situația celor 4 autostrăzi din PNRR
A7 – Autostrada Moldovei: Autostrada A7 Ploiești – Pașcani (aprox. 320 km) reprezintă cel mai mare proiect de infrastructură rutieră finanțat prin PNRR din toată Uniunea Europeană. Din cele 13 loturi ale A7, contracte de execuție (Fidic roșu, doar execuție) contracte sunt semnate doar pe primele două loturi ale secțiunii Ploiești – Buzău, 50 din cei 63 km. Pentru Lotul 3 se așteaptă decizia CAB (detalii aici). Următoarea secțiune, Buzău – Focșani este în evaluare. Secțiunea 4 Bacău – Pașcani ar urma să fie lansată în licitație luna viitoare, iar cea mai întârziată Focșani – Bacău spre sfârșitul verii. Ministrul Grindeanu (PSD) a cerut șefului CNAIR, Cristian Pistol (membru PNL) să semneze restul de 11 contracte până la sfârșitul anului, o misiune evident, imposibilă.
UMB mută munții pe Autostrada Transilvania: Singurul proiect în execuție și cu șantiere deschise este secțiunea cu două loturi Nădășelu – Zimbor – Poarta Sălajului (42 km) cu stadiu fizic aproape 40%. Finalizarea în decembrie 2023 depinde de mai mulți factori, nu doar de mobilizarea oricum exemplară a celui mai puternic constructor din România, dar va fi în termenul din PNRR.
Capetele de pe A8 – Autostrada Moldovei: Licitația pentru proiectarea și execuția celor aproape 60 de kilometri de la capete va fi lansată, cel mai târziu pe 15 decembrie, conform ultimul calendar. Cele două tronsoane Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Târgu Neamț – Leghin, cu o lungime totală de aproape 60 de kilometri, au documentația tehnică aproape finalizată și vor primi Acordul de Mediu în octombrie, a anunțat Cătălin Urtoi, consilier al ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu, după o ședință de monitorizare a proiectului Autostrăzii Unirii la Primăria Iași. Pentru a respecta termenele PNRR, durata contractului pentru proiectare și execuție trebuie să fie de sub trei ani (6 luni pentru Proiect Tehnic și 24 luni pentru execuție).
Autostrada Lugoj – Deva, radiografia unui eșec al Statului: Șase constructori din România, Grecia și Turcia au depus oferte la licitația pentru proiectarea și execuția lotului de autostradă lipsă dintre Lugoj și Deva. Se remarcă intrarea în cursă a UMB și a grecilor de la AKTOR (astăzi cu certificat intermediar Negativ), cât și cei patru ofertanți din Turcia, dintre care Mapa și Cengiz candidează separat, nu în asociere așa cum au „mers” la lotul 2 Sibiu – Pitești. Valoarea estimată a contractului finanțat prin PNRR este cuprinsă între 2,28 miliarde de lei și 2,59 miliarde de lei (fără TVA). Pentru punctajul maxim constructorii trebuie să oferteze un termen de cel mult 45 de luni față de durata maximă de 57 de luni prevăzută în licitație. Finanțarea prin PNRR poate fi „salvată” dacă sunt îndeplinite cumulativ, câteva condiții, printre care:
- semnarea contractului până la sfârșitul anului (depinde de termenul de evaluare, clarificările constructorilor, contestații și termene la CNSC, eventual și CAB)
- reducerea termenului de proiectare sub cele 11 luni, cu riscurile aferente
- respectarea la virgulă a graficului din șantier
- semnarea contractului cu un constructor/asociere care a dovedit că lucrează repede și bine (probabil cea mai importantă condiție dintre cele enumerate)
NOTĂ: Proiectele de infrastructură feroviară (Cale Ferată și Metrou) vor fi prezentate în a doua parte a materialului.