Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, insistă că toate cele șase contracte de execuție pentru secțiunile de Autostradă Focșani – Bacău respectiv Bacău – Pașcani pot fi semnate până la sfârșitul anului, deși licitațiile pentru cele două secțiuni nici măcar nu au fost lansate. Pe de altă parte, directorul general CNAIR, Cristian Pistol, mult mai realist, spune că își dorește finalizarea evaluărilor, adică „desemnarea câștigătorilor” până la sfârșitul anului.
Grindeanu a reluat scenariul aproape imposibil al unui calendar accelerat pentru atribuirea celor șase contracte marți, la Buzău, cu ocazia semnării contractului pentru lotul 2 al Autostrăzii Ploiești – Buzău, primul dintre cele 13 loturi ale întregului proiect A7 Ploiești – Pașcani. Acest scenariu, mai mult decât optimist, nu corespunde practicii CNAIR care „reușește” să semneze două din cele trei contracte ale Autostrăzii Ploiești – Buzău la peste un an de la lansarea licitației (1 iunie 2021), după cum Economedia a explicat aici.
În conferința de presă de la Buzău, la semnarea contractului pentru lotul Mizil – Pietroasele cu asocierea româno-bulgară Coni – Trace, Grindeanu s-a adresat și șefului CNAIR, Cristian Pistol (susținut de PNL). „Trebuie să finalizăm tot ce ține de PNRR pe A7 până la Pașcani în 2026. Până la Siret cele două loturi vor fi finanțate din Programul Operatțional Transporturi, POT. Toate cele 13 loturi trebuie terminate până în 2026, dar asta nu înseamnă că toate aceste lucrări nu pot fi terminate mai rapid. Pentru PNRR, pe A7 bornele pentru semnarea contractelor sunt la sfârșitul anului viitor, îmi doresc să le semnăm pe toate cele 13 anul acesta pentru a avea mai mult timp pentru execuție. Pe Buzău –Focșani sunt 4 loturi, s-au depus 28 de oferte, asta înseamnă interes, concurența duce la lucruri bune. Sperăm ca în august să începem să comunicăm rezultatele. De la Focșani la Pașcani au așa un delay, o întârziere de o lună față de celelalte. Cel mai în urmă este Focșani – Bacău, urmează să aprobăm în guvern indicatorii tehnico-economici și apoi să lansăm licitația, iar de la Bacău la Focșani indicatorii sunt deja aprobați, vom lansa licitația în perioada imediat următoare astfel încât, ținta pe care am pus-o de avea toate cele 13 contracte semnate până la sfârșitul anului să fie îndeplinită. Repet, cu un an mai repede față de termenul din PNRR”, a transmis Grindeanu.
Mai realist, pentru că jocul contestațiilor nu poate fi estimat ca durată, șeful CNAIR Cristian Pistol iese din calendarul stabilit de Grindeanu. „A7 (Autostrada Moldova) a intrat în linie dreaptă! Am semnat astăzi două contracte semnate deosebit de importante pentru finanțarea și construcția primului Tronson al A7. Primul este contractul de finanțare care permite practic asigurarea resurselor financiare pentru construcția celor 63,25 km ai întregii autostrăzi Ploiești-Buzău. Cel de al doilea contract semnat astăzi este practic primul pas pentru construcția efectivă a unui lot al acestei autostrăzi.
Vreau ca până la sfârșitul acestui an toate tronsoanele A7, finanțate prin PNRR, cu o lungime totală de 320 de km să aibă constructori desemnați!”, a transmis Pistol.
La Buzău s-a semnat și contractul de finanțare prin PNRR pentru toate cele trei secțiuni ale Autostrăzii Ploiești – Buzău, în valoare de 3,8 miliarde lei, cel mai important contract din PNRR semnat până în prezent.