Analiză: Cine sunt marii investori în industria automotive din România în ultimii trei ani/ Venituri de 32 de miliarde de euro pentru sector în România, Bulgaria și Serbia în 2021, dar profitul a scăzut. Țara noastră reprezintă cea mai mare piață

FABRICA FORD Fabrica Ford din Craiova Inquam Photos / Bogdan Danescu

Industria automotive din România, Bulgaria și Serbia și-a revenit rapid și a luat viteză după lovitura grea pe care a suferit-o în timpul pandemiei CODIV-19 izbucnită în 2020, arată un raport al industriei realizat de furnizorul de informații de afaceri SeeNext. Acesta arată că veniturile operaționale agregate în 2021 au crescut cu 13,2%, ajungând la 32 de miliarde de euro. La nivel de țară, România a fost cea mai mare piață, cu o cifră de afaceri cumulată de venituri operaționale agregate de 24,6 mld. euro. De asemenea, sectorul auto și-a consolidat rolul de unul dintre cei mai mari angajatori din cele trei țări, cu 285.000 de angajați cu normă întreagă în 2021. Companiile din sectorul auto din Bulgaria, România și Serbia au raportat în 2021 cel mai mic profit din ultimii trei ani.

Raportul SeeNext include o analiză financiară aprofundată a performanței a 566 de companii de bază din sectorul auto în perioada 2019-2021 și trece în revistă și marile investiții realizate recent în aceste țări.

Piesele de schimb și accesoriile auto au dominat piața auto din cele trei țări, cu 381 de companii, față de 94 de entități angajate în producția de electronice pentru automotive, 59 în domeniul exteriorului și 20 și 12 companii în producția de vehicule și, respectiv, de anvelope. La nivel național, componentele auto a fost, de asemenea, segmentul principal, cu o pondere în total de 70% în România, 62% în Bulgaria și 66% în Serbia.

Aproape 61% din toate companiile din industria auto din cele trei piețe erau deținute de investitori străini provenind din 32 de țări diferite. Germania și Italia au fost primele surse de investiții străine în țările analizate, cu 141 de companii din sectorul auto care aveau un acționar german sau italian. Alte țări cu o pondere semnificativă în industria auto din regiune sunt Franța, Germania,  Țările de Jos și Turcia, cu o participare în acționariatul a aproape 90 de furnizori din Bulgaria, România și Serbia.

Veniturile de exploatare agregate ale industriei în 2021 au crescut cu 13,2% în termeni anuali, până la 32 de miliarde de euro, comparativ cu o scădere de 9,2% în 2020. Componentele și accesorii auto au reprezentat cel mai mare segment, cu un venit operațional de 13,8 miliarde de euro, reprezentând 43% din dimensiunea totală a pieței, cu o rată de creștere de 15,1% în ritm anual. Producători de electronice auto și producătorii de vehicule au generat venituri de 7,6 miliarde EUR și, respectiv, 7 miliarde EUR în venituri din exploatare. Producătorii de anvelope au generat o cifră de afaceri de 3,2 mld. euro, în timp ce sectorul care vizează exterioarele auto a fost cel mai mic segment și a adăugat doar 235 milioane EUR la cifra de afaceri totală a industriei. La nivel de țară, România a fost cea mai mare piață, cu o cifră de afaceri cumulată de venituri operaționale agregate de 24,6 mld. euro.

Industria auto a avut peste 285.000 de angajați cu normă întreagă în 2021, în creștere cu 3,7% față de anul precedent. Segementele de piese și accesorii auto și producătorii de electronice au fost cei doi cei mai mari angajatori. Primii au angajat 44% din numărul total de angajați, în timp ce cei din urmă au reprezentat 42% din totalul angajaților.

Industria prelucrătoare a fost al treilea cel mai mare angajator, însă proiecțiile arată că în următorii trei ani forța sa de muncă va scădea probabil și va fi înlocuită de segmentul producătorilor de anvelope.

Costurile totale ale forței de muncă în industria auto în cele trei țări s-a situat la 3,8 miliarde EUR în 2021, înregistrând o creștere de 9,4% pe an. Tendința ascendentă a fost determinată de toate segmentele din sector. Cel mai mare salt al costurilor forței de muncă a fost înregistrat de companiile din segmentul de anvelope, urmat de cel al exteriorului, în timp ce producătorii de vehicule și-au majorat costurile cu forța de muncă în cel mai lent ritm, de 3,4% de la an la an.

Companiile din sectorul auto din Bulgaria, România și Serbia au raportat în 2021 cel mai mic profit din ultimii trei ani. Acesta s-a ridicat la 611,4 milioane de euro, în scădere cu 8,9% față de 2020.

Furnizorii de automobile din Bulgaria au fost singurii care au înregistrat o creștere a profitabilității – 37,8% pe an, în timp ce România a înregistrat un declin, iar industria auto din Serbia a trecut chiar la pierderi nete, deoarece unii dintre cei mai mari jucători ai săi de pe piață au înregistrat rezultate financiare negative în 2021.

Cum arată piața din România

Piața din România e dominată de doi producători auto, Dacia și Ford, precum și de peste 500 de producători de echipamente originale (OEM) care furnizează componente și ansambluri atât la nivel local, cât și de producție la nivel local și global, iar industria auto din România reprezintă peste un sfert din PIB-ul țării, potrivit ministrul economiei din țară, precizează analiza.

Cele mai mari tranzacții în cadrul industriei auto din România din 2020 până în prezent au fost în cea mai mare parte în sfera gravitațională a jucătorilor consacrați care caută să își extindă capacitățile de producție actuale sau să înființeze noi linii de producție.

“Concomitent, noii investitori străini au favorizat, de asemenea, și România, pe măsură ce criza COVID-19, întreruperile din lanțul de aprovizionare și instabilitatea geopolitică regională au afectat alte destinații și au catalizat nevoia de a localiza furnizorii departe de riscuri sau mai aproape de clienți. Mai degrabă decât să opteze pentru relocarea producției sau a serviciilor în România, majoritatea companii au ales țara ca destinație în funcție de strategia lor de expansiune sau cu o repoziționare parțialădin țările afectate de actualele probleme geopolitice și provocările legate de ofertă”, notează analiza.

În context european, 53% dintre companiile intervievate de compania globală de consultanță Ernst & Young (EY) în cadrul studiului EY Attractiveness Survey 2022 au explorat posibilitatea de a face nearshoring mai aproape de clienți. Aceasta reprezintă o creștere semnificativă față de ediția anterioară a sondajului, care a relevat o 23% preferință pentru nearshoring. România a fost pe primul loc în top ca locație europeană preferată de directori în ceea ce privește lanțurile de aprovizionare și logistică, 42% dintre aceștia plănuind să relocheze aceste divizii în România și 23% planifică investiții în servicii de sprijinire a afacerilor.

Industria automobilelor și a mobilității a fost văzută ca fiind cea mai al treilea cel mai important sector care ar impulsiona dezvoltarea României, potrivit a 36,3% dintre investitorii intervievați de EY. Încrederea investitorilor a rămas practic neschimbată față de anul precedent, când acest sector s-a clasat, de asemenea, pe locul trei și sondajul EY a arătat că 36% dintre investitori credeau că acesta avea potențialul de a domina afacerile din țară.

Cea mai importantă tranzacție care a ajuns în fruntea listei de fuziuni și achiziții în industria auto din România în perioada de perioada 2020-2023 (până la publicarea prezentului raport) a venit sub forma preluării Ford România de către Ford Otosan din Turcia. Cu o valoare dezvăluită de 715 milioane de euro, achiziția a fost pe locul al doilea în lista Deloitte ale celor mai mari tranzacții din 2022 în România, a anunțat compania globală de consultanță.

În martie 2022, Ford Motor Company a anunțat că va transfera proprietatea uzinei sale de asamblare din orașul din sudul țării, de la Craiova către partenerul său strategic Ford Otosan, pentru a-l sprijini cu expertiză în proiectarea, dezvoltarea și construcția de vehicule comerciale și electrice.

Acordul structurat a inclus o valoare a tranzacției de 575 milioane de euro, coroborată cu o plată suplimentară condiționată de până la 140 de milioane de euro, în funcție de rata viitoare de utilizare a capacității de producție a instalației, a precizat Ford Otosan în propriul comunicat de presă în martie 2022.

Fabrica de la Craiova ar urma să stimuleze Ford Otosan capacitatea anuală de producție de vehicule a companiei cu 650.000 de unități, până la 900.000. În luna iunie, Comisia Europeană (CE) a anunțat că a aprobat achiziția. Ford Motor Company și conglomeratul industrial turc Koc Holding dețin amândouă o participație de 41% în Ford Otosan, în timp ce restul 18% se află în free float la bursa de valori din Turcia, Borsa Istanbul, potrivit celor mai recente date ale companiei. site-ul web al companiei.

Achiziția furnizorului german de automobile Hella (a operațiunilor locale) de către producătorul francez de piese auto Faurecia pentru 473 de milioane de euro a asigurat, de asemenea, o poziție pe podiumul Deloitte, fiind a treia cea mai valoroasă tranzacție a anului. Tranzacția a făcut parte dintr-o tranzacție globală de 5,3 miliarde de euro finalizată la sfârșitul lunii ianuarie 2022, prin care Faurecia a achiziționat o participație de 79,5% din Hella. Hella și Faurecia operează în prezent sub umbrela Forvia.

Valoarea tranzacțiilor din industria auto în perioada 2022 a reprezentat 7% din tranzacțiile de fuziuni și achiziții din țară, estimate la 6,932 miliarde de euro, ceea ce face ca această industrie să fie a treia cea mai valoroasă, se arată într-o prezentare separată a Deloitte.

În ciuda câtorva tranzacții notabile prin 2020 și 2021, nicio tranzacție din industria auto nu a ajuns în topul primelor cinci tranzacții de fuziuni și achiziții realizat de Deloitte. În mai 2020, autoritatea de concurență din România a aprobat preluarea diviziei de producție de materiale textile a unei companii locale de interior auto Adient Group, o unitate a companiei irlandeze grupului Adient, de către Sage Automotive Interiors, cu sediul în SUA. În octombrie 2020, Sage Automotive Interiors a anunțat că a finalizat achiziția diviziei de țesături pentru automobile a Adient, pentru 175 de milioane de euro, ca parte a unei strategii de consolidare a poziția sa în Europa și de a sprijini mai mulți producători de echipamente originale la nivel local, în timp ce sinergizează operațiunile companiei. Vânzarea a inclus unsprezece facilități la nivel global.

În august 2020, autoritatea antitrust din România a aprobat preluarea operațiunilor locale ale companiei germane de automobile industriale germane Schlemmer de către furnizorul francez de automobile Delfingen. Tranzacția includea cinci fabrici din Germania, România, Rusia, Maroc și Tunisia, care generează o o cifră de afaceri anuală de aproximativ 100 de milioane de euro.

În decembrie 2020, producătorul local de produse auto pentru siguranța copiilor Te-Rox Prod, care fusese achiziționat de către producătorul de sisteme de siguranță Holmbergs la începutul aceluiași an, a anunțat că România va deveni un centru de producție pentru compania-mamă suedeză. Decizia a fost luată după ce Holmbergs a decis să-și mute o parte din operațiunile de producție din Ungaria și Lituania în România.

Marii investitori și cele mai mari investiții din România în sectorul automotive

Investițiile realizate de producătorul auto american Ford Motor Company în uzina de asamblare de la Craiova au totalizat 2 mld. dolari din 2009, a precizat compania într-un comunicat de presă în decembrie 2021, menționează raportul SeeNext.

Compania a produs aproximativ un milion de vehicule la fabrica sa și s-a angajat să investească în continuare 300 de milioane de dolari într-un proiect de producție a unui nou vehicul comercial ușor, începând cu 2023, inclusiv un vehicul complet electric un an mai târziu. Preluarea fabricii de către Ford Otosan  a accelerat și ea în continuare investițiile care facilitează tranziția companiei către o producție ecologică.

Constructorul auto român Automobile Dacia și-a reafirmat locul de pilon al industriei auto din țară. cu investiții în active corporale în valoare totală de 335,4 milioane de lei (67,9 milioane de euro) în 2022, 534,29 milioane de lei în 2021 și 1,176 mld. RON în 2020, potrivit rapoartelor de management publicate la sfârșitul fiecărui an. Valoarea brută a investițiilor ce urmează a fi implementate în viitorul apropiat a fost de 403,08 mil. lei la 31 decembrie 2022.

Unitatea din România a furnizorului german de piese auto Continental a fost unul dintre cei mai activi jucători în industria auto locală, investind aproximativ 180 mil. euro în operațiunile sale doar în 2022, potrivit unui comunicat de presă din martie 2023. Valoarea totală a investițiilor Continental a urcat cu 16,7% anual, în timp ce forța sa de muncă a totalizat peste 19.000 de angajați până la data de sfârșitul anului 2022, în creștere cu 1.500 față de anul precedent. Compania și-a urmat tendința anuală de creștere, în principal prin dezvoltarea centrelor de cercetare și dezvoltare, dar și prin extinderea unităților sale de producție. Repere investiționale au inclus o investiție de 33 de milioane de euro în extinderea centrului său de cercetare și dezvoltare din orașul Timișoara, situat în vestul țării, în iunie 2022, care a fost proiectată să creeze încă 1.000 de locuri de muncă. Noiembrie 2022 a marcat finalizarea celui de-al treilea extindere a fabricii de componente electronice a Continental, tot în Timișoara, în urma unei investiții de 40 de milioane de euro.

Timișoara găzduiește, de asemenea, o fabrică de anvelope Continental, care a fost beneficiară a unei investiții de 3,3 milioane de euro pentru o nouă fabrică de sistem de tratare a emisiilor de mirosuri în iulie 2021, a anunțat compania.

România a fost, de asemenea, beneficiarul investițiilor continentale, deoarece birourile companiei din orașul Iași au fost extinse, în iulie 2020, în urma unei investiții de 27 de milioane de euro într-un nou sediu de clădire care ar urma să găzduiască peste 1.700 de angajați, precum și o
zonă de testare și validare pentru produsele dezvoltate în cadrul companiei. Doi ani și jumătate mai târziu, în martie 2023, Continental a investit încă 8 milioane de euro într-o altă clădire la sediul său comercial din Iași. Clădirea va găzdui aproximativ 150 de ingineri într-un centru de testare a mașinilor frâne auto, a precizat Continental într-un comunicat de presă la acea vreme.

Compania germană de inginerie și electronice Bosch a mai a afirmat importanța strategică a României pentru industria mondială auto și a investit 410 milioane de lei în cadrul companiei sale locale filiale locale în 2021. Investițiile au vizat în principal unități de producție pentru divizia de soluții de mobilitate din Cluj și Blaj. Ca urmare, divizia Bosch Automotive Electronics, fabrica din județul Cluj și-a extins producția și logistica și a investit în noi tehnologii și echipamente.

Alte câteva investiții de mai mică anvergură care vizează extinderea capacităților existente au apărut în ultima trei ani. În iunie 2022, producătorul ceh de automobile Skoda Auto a anunțat că și-a asigurat o producție suplimentară prin capacități de producție în Maroc și România pentru se a asigura împotriva blocajelor de aprovizionare și a întreruperilor cauzate de războiului din Ucraina. Începând cu luna iunie 2022, cablurile de înaltă tensiune necesare pentru încărcarea vehiculelor electrice (VE) urmau să fi produse în România, a precizat producătorul ceh. De asemenea, Skoda Auto a relocalizat parțial producția de cablaje de cabluri din Ucraina în Republica Cehă în scopul de a se proteja împotriva viitoarelor blocaje de aprovizionare și întreruperi. Aceste aranjamente permit dublarea volumelor actuale de producție ale Skoda, dacă este necesar.

Pe lângă faptul că este implicată în una dintre cele mai mari tranzacții din România din ultimii trei ani, compania germană de automotive Hella a anunțat, de asemenea, deschiderea a două noi situri de dezvoltare în orașele Iași și Oradea, ca parte a unui plan de extindere a rețelei sale europene de cercetare și dezvoltare în domeniul electronicelor. Site-urile au ca scop dezvoltarea tehnologiilor utilizate în paralel cu tendințele actuale ale pieței, cum ar fi condusul automatizat și electromobilitatea, a declarat Hella într-un comunicat de presă în octombrie 2022.

În noiembrie 2022, Porsche Engineering România, o filială a grupului german Porsche Engineering, și-a anunțat extinderea pe plan local prin intermediul unei noi tehnologii centru de tehnologie în orașul Timișoara. Mutarea a urmat strategia companiei de a-și consolida prezența în România, având deja un birou de cercetare și dezvoltare în Cluj-Napoca.

Producătorul canadian de piese auto Liberty Spring a deschis o fabrică de arcuri în Giarmata, la 13 km de orașul din vestul țării Timișoara, a anunțat într-un comunicat de presă în septembrie 2022. Locația a marcat prima unitate de producție a Liberty Spring în Europa, facilitând apropierea sa de marii producători auto și a principalilor furnizori de pe continent. Valoarea investiției nu a fost dezvăluită. Investiția nu a implică o delocalizare completă a instalațiilor de producție existente, deoarece compania operează în continuare fabrici în Canada, Mexic și China.

Potrivit unui raport din martie 2022 din publicația financiară japoneză Nikkei, producătorul de cabluri Sumitomo Electric Industries a decis să transfere producția de cablaje de cabluri pentru automobile în România și Maroc din Ucraina, ca urmare a invaziei Rusiei. De asemenea, mutarea a implicat adăugarea de linii de producție, atât la uzinele din Maroc, cât și la cele din România, cu un cost total al transferului estimat la 10 miliarde de yeni (69,36 miliarde de euro). Volkswagen, clientul constructorului auto al Sumitomo, a raportat că va acoperi potențial o parte din cheltuieli. În România, compania are fabrici situate în Caransebeș, Drobeta Turnu Severin și Târgu Jiu, potrivit site-ului său de internet.

Producătorul de piese auto Sandhar Technologies, cu sediul în India, a fost unul dintre ceilalți jucători importanți care și-au consolidat România ca destinație de offshoring. În martie 2021, președintele Consiliului Județean Brașov a anunțat intenția Sandhar Technologies de a investi 25 milioane de euro într-o fabrică locală care ar urma să producă piese din aluminiu pentru industria auto începând cu anul 2022. Fabrica ar urma să angajeze 125 de persoane și ar avea o suprafață de 7.000 mp. Compania indiană anunțase anterior că a înființat o sucursală la București prin intermediul filialei sale spaniole din Barcelona, pentru a pregăti lansarea operațiunilor sale din România. În raportul său pentru investitori pentru nouă luni și al treilea trimestru 2022-2023 prezentare, Sandhar a inclus România printre cele patru fabrici din străinătate. Potrivit documentului, instalația a emis prima sa factură la sfârșitul lunii decembrie 2022 și a fost implicată în producția de suporturi, console și pivoți.

Una dintre cele mai importante investiții viitoare care se ridică la orizontul industriei auto din România este cea a  producătorul finlandez Nokian Tyres, care va construi o fabrică de anvelope pentru autoturisme prin intermediul unui proiect de investiții greenfield în valoare de aproximativ 650 de milioane de euro. Potrivit unui comunicat de presă al companiei din noiembrie 2022, inițiativa vine în ideea de a-și asigura aprovizionarea cu produsele sale și de a accelera investiții în capacitățile de producție europene, după ieșirea din Rusia în luna octombrie. Noua fabrică va fi situată în orașul Oradea, situat în nord-vestul țării, în apropiere de granița cu Ungaria și va avea o capacitate de producție de 6 milioane de anvelope pe an, cu posibilitatea de a o extinde în viitorul apropiat.

Unitatea va număra aproximativ 500 de angajați și va găzdui o unitate de distribuție pentru depozitarea și distribuirea anvelopelor. La 16 martie, Nokian Tyres a anunțat că a primit prețul de vânzare de 285  milioane de euro de la compania energetică și petrochimică rusă PJSC Tatneft pentru operațiunile sale din Rusia. Două săptămâni mai târziu, producătorul finlandez de anvelope a finalizat vânzarea operațiunilor din Rusia către PJSC Tatneft, punând astfel capăt tuturor operațiunile sale din această țară, a declarat acesta într-un document depus la bursă la momentul respectiv.

Viitoarele investiții ale Ford Otosan reafirmă rolul său cheie în industria auto din România. Producătorul auto a alocat 490 de milioane de euro pentru a susține lansarea următoarei generații a modelului Ford Courier, potrivit un comunicat de presă din iulie 2022. Investiția ar urma să se desfășoare pe o perioadă de timp de trei ani și va ridica la Craiova, capacitatea de producție a uzinei crescând de la 250.000 de vehicule pe an la 272.000.

În aprilie 2023, Ford Pro, business unit pentru vehicule comerciale al Ford Motor Company, a declarat că Ford Otosan va începe să producă noul Transit Courier la uzina de la Craiova. Modelul E-Transit Courier este versiune complet electrică a modelului Transit Courier și primul proiect EV al uzinei de la Craiova, care va intra în producție în 2024. Versiunile cu motoare pe benzină și diesel ale modelului Transit Courier vor fi disponibile pentru comenzi în vara anului 2023, urmând ca livrările să fie programate înainte de sfârșitul anului.

O altă evoluție semnificativă constă într-o investiție cu nouă cifre în România în Star Assembly, o filială deținută în totalitate de Star Assembly a Mercedes-Benz. Prin această investiție, Star Assembly își va extinde portofoliul de producție și va include asamblarea unităților de propulsie electrică pentru noua generație de vehicule electrice Mercedes-EQ, se arată într-un comunicat de presă. Date de la Ministerul Finanțelor din România arată că Star Assembly plănuiește o investiție totală de 136,47 milioane de euro. Uzina ar urma să înceapă să fabrice  unități de propulsie pentru modelele Mercedes EQ începând din 2024, urmând să se intensifice producția în 2025, a declarat compania-mamă într-un comunicat de presă  în noiembrie 2022.

De asemenea, Continental România a anunțat că va păstra piciorul pe accelerație în ceea ce privește investițiile pentru anul 2023, cu planuri de a urmări îndeaproape cifra de 180 milioane de euro investită anul trecut. Accentul său pentru 2023 continuă să cuprindă extinderi ale sediului central, precum și noi echipamente pentru centrele de inginerie și fabricile sale de anvelope și de piese auto.

Fabrica Ford din Craiova Inquam Photos / Bogdan Danescu

Comentarii

  1. Ne comparăm și cu Ungaria, cu Cehia, spre exemplu, state care sunt de asemenea mai mici decât România, sau doar cu Bulgaria, Republica Moldova și Serbia?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *