ANALIZĂ Cât va mai rămâne valabilă expresia: Hai să mergem la mall!

parc de retail

Soarta dezvoltărilor de retail, fie ele mall-uri, strip mall-uri, parcuri comerciale părea pecetluită înainte de pandemie, și unii le deplângeau deja soarta. Și totuși, cel puțin deocamdată, trăiesc bine, datorită a doi factori. Pandemia, deși a venit cu lockdown-uri de diferite grade și comerțul online văzut, inițial, ca asasinul tăcut. Și totuși nu s-a întâmplat așa, comerțul multichannel a prosperat, și chiar dacă o serie de magazine au trecut online, altele, deja online, au apărut și offline.

eMag, de exemplu, are showroom-uri, evoMag, la fel. Odată ajunse la un nivel, magazinele online par a simți nevoia și de o prezență offline, iar structura cumpărătorilor români e mai conservatoare în ceea ce privește achizițiile. Iar, o parte dintre proprietarii de mall-uri încearcă să se adapteze.

Zonele de petrecut timpul (foodcourt-uri, parcuri, locuri de joacă cinematografe) deși sabotate în ultimii doi ani de pandemie, au atras un volum mare de trafic, care a cheltuit apoi în magazinele mall-ului.

„Ținând cont da faptul că stocul de retail a rămas relativ constant în ultimii ani, existând foarte puține proiecte noi de centre comerciale livrate sau anunțate, coroborat cu creșterea constantă a salariului minim pe economie, vânzările în centrele comerciale au înregistrat volume comparabile sau mai mari față de anul 2019. Chiar dacă pandemia a dus la o scădere a traficului în centrele comerciale și în mall-uri în 2020 și la începutul anului 2021, coșul mediu a crescut și, considerând lipsa de spații comerciale alternative, credem că centrele comerciale vor rămâne și în viitor principala destinație de cumpărături a românilor”, spune Dana Radoveneanu, Senior Consultant, Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox.

O altă adaptare e trecerea unor dezvoltatori la realizarea de parcuri de retail, care au avantajul că sunt în aer liber și, cel puțin aparent, mai sigure decât mall-urile închise. Maltezii de la Zacaria vor dezvolta în perioada următoare un parc de retail în Cisnădie, polonezii de la Scallier au deschis deja două și mai au alte patru sau cinci pregătite de dezvoltare.

Sursa foto: Facebook

„Pentru sfârșitul acestui an sunt anunțate a fi deschise doar proiecte de retail park-uri. Menționăm intrarea pe piață a dezvoltatorului Scallier, originar din Polonia, care va deschide primul proiect la Roșiorii de Vede, în apropiere de București. Au mai fost anunțate și următoarele livrări: Prahova Value Center (Prime Kapital), Bârlad Value Center (Prime Kapital), Mitiska Baia Mare, Prima Shops Sibiu”, explică Dana Radoveneanu.

Chiar și cel mai mare proprietar de mall-uri din România, NEPI Rockcastle, se adaptează la situația actuală. Deține, deja, în București un mall structurat ca un parc de retail, Vulcan Value Center, iar, recent, compania, a scos o aplicație care permite clienților utilizarea beneficiilor acumulate în oricare dintre cele 15 centre comerciale ale companiei din România.

Noua aplicație este unică în piața de retail locală, dar și din Europa. România este prima țară în care compania a lansat aplicația mobilă.

Consumul crește

Indiferent că e online s-au offline, consumul crește anual, doar o criză ca cea din 2008 poate să-i schimbe direcția. Iar acesta se face acum, așa cum spuneam mai devreme, pe două niveluri, digital și fizic, care au început să se întrepătrundă.

„Lumea digitală și cea fizică se întrepătrund din ce în ce mai mult și marea majoritate a retailerilor au început în urmă cu câțiva ani să gândească business-ul nu că două direcții diferite, ci că pe un întreg. Ambele platforme sunt vectori de comunicare, vânzare, fidelizare. Cu toate acestea, putem vedea în continuare retaileri care sunt exclusiv în mediul online sau în format fizic și sunt foarte de succes”, susține Radoveneanu.

Cert e că experiență oferită de vizită într-un magazin nu poate fi înlocuită online, iar centrele comerciale din România, cel puțin, vor supraviețui acestei perioade. Cât, nimeni nu poate spune, dar e clar că nu vor avea soarta celor din SUA care au fost închise cu zecile înainte de pandemie.

„Consider că experiență oferită de vizită într-un magazin precum și nevoia de interacțiune socială nu vor putea fi înlocuite prea curând de shopping-ul online. România este încă departe de media europeană în ceea ce privește raportul dintre consumul online și offline, iar creșterea va fi una susținută, dar lentă, mai ales dacă ne gândim la orașele mici și medii unde accesul la internet și în virtual nu a câștigat așa mult teren”, conchide Dana Radoveneanu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *