Startup-urile la început de drum au nevoie finanțare din partea investitorilor pentru a-și dezvolta compania și ideea proiectului. De aceea este foarte important pentru fondatori să convingă fondurile de investiții și business angels că merită finanțare pentru a duce mai departe compania. Echipa, ideea și produsul sunt principalele caracteristici de care investitorii țin cont atunci când vor să finanțeze startup-uri. În ceea ce privește piața investițiilor în startup-uri, anul trecut finanțările au încetinit, mai ales din cauza faptului că durata de a ridica o rundă de finanțare a crescut foarte mult. Un motiv ar putea fi și reticența investitorilor de a finanța diverse companii. Economedia a întrebat mai multe fonduri de investiții și business angels despre criteriile după care se ghidează atunci când aleg să investească într-un startup, dar și despre potențialul pieței și motivele pentru care companiile la început de drum eșuează ulterior.
Cosmin Ochișor, partener al fondului de investiții GapMinder, spune că, dincolo de aceste aspecte, fondurile de investiții se uită la orice formă de validare comercială, iar acest lucru poate să însemne dincolo de veniturile propriu-zise.
„Principalele lucruri țin de echipă, atât de calitatea echipei existente, cât și de capacitatea de management și leadership a fondatorilor. Dincolo de aceste aspecte ne uităm la orice formă de validare comercială, iar asta poate să însemne și alte lucruri dincolo de veniturile propriu-zise. Interviurile cu clienții sunt importante pentru a înțelege de ce folosesc produsul și dacă beneficiile promise sunt vitale pentru businessul clientului. Echipa și viziunea și modul în care este argumentată această viziune despre dezvoltarea produsului și a companiei”, transmite Cosmin Ochișor, partener al fondului de investiții GapMinder.
În același timp, Florin Vișa, partener Early Game Ventures, spune că ideea în sine este foarte importantă, iar potențialul său este calculat în funcție și de modul în care startup-ul poate scala la nivel global.
„Ne uităm la echipă pentru a vedea cât de bine se completează unul pe altul, căutăm un om care să vină cu viziunea, cu potențialul de a vinde și căutăm și un om tehnic. Este foarte greu să le găsim din prima. După ne uităm la idee, la potențialul ei. Ideea în sine este importantă, dar trebuie să vedem și unde poate ajunge, dacă are potențial de a scala global. De asemenea, ne uităm și la produs. Nu vrem să investim doar într-o idee. Vrem să vedem cum funcționează, chiar dacă nu este gata complet”, spune Florin Vișa, partener Early Game Ventures.
Pe lângă lipsa echipei, un motiv alt motiv pentru care investitorii nu investesc în startup-uri este structura acționariatului, spune reprezentantul GapMinder. „Investitorii își doresc ca echipa de fondatori, mai exact fondatorii activi, să dețină o parte importantă din companie, precum și condițiile comerciale ale investiției, respectiv așteptările în ceea ce privește evaluarea companiei, așteptări care trebuie să fie realiste în primul rând”, precizează Cosmin Ochișor.
„Cred că deja am zis “Nu“ la 20 de startup-uri cu care ne-am văzut în cadrul fondului doi. Motivele principale au fost fie echipa, ideea sau faptul că nu erau pregătiți pentru ceea ce înseamnă atragerea unei finanțări din partea unor fonduri de investiții. De aceea dorim în general să investim în tineri pentru ca ei sunt mult mai deschiși și se documentează mai bine. Ei nu vin cu background cum sunt alți antreprenori care scot în față povestea firmei și cum au ajuns la un ritm de creștere de 10% pe an. Noi nu dorim pe cineva așa”, precizează Florin Vișa.
Un alt criteriu pentru care investitorii aleg să nu finanțeze un startup este lipsa implicării antreprenorului fondator în propria companie. Marius Istrate, președintele TechAngels, menționează că adesea, când intervievează fondatorul, își dau seama că el nu se ocupă de fapt de business. „Este doar un proiect din pasiune, nu are foarte multă claritate. Este bazat pe o idee și nu a discutat cu piața pentru a vedea dacă poate rezolva o idee. Atunci este foarte greu să creezi o legătură cu un investitor”.
Motivele pentru care startup-urile eșuează: de la lipsa unei echipe dezvoltate la probleme privind reglementările din piață
De cele mai multe ori, rata de succes al startup-urilor este una mică. Cosmin Ochișor de la GapMinder spune că majoritatea motivelor pentru care un startup nu reușește sunt legate de felul în care funcționează și se dezvoltă echipa.
De asemenea, Florin Vișa, de la Early Game Ventures, spune că mai există și alte motive externe pentru care unele startup-uri nu reușesc să se dezvolte pe mai departe, de exemplu motive externe așa cum sunt reglementările din piață sau motive personale, de familie.
„Am avut antreprenori care s-au îmbolnăvit grav și nu mai putut continua stratup-ul. Au existat și cazuri în care antreprenorii și-au pierdut interesul. Am avut un caz în care un antreprenor ne-a zis că a investit în crypto, a ajuns miliardar și nu a mai dorit să continue business-ul. Pentru noi nu a fost neapărat un eșec deoarece am făcut un buy-back care ne-a dat un retur al investiției mulțumitor”, spune Florin Vișa.
Investițiile în startup-uri au încetinit anul trecut, dar vom vedea o revenire a vitezei de finanțare în 2024
Investițiile în startup-uri au încetinit anul trecut, mai ales din cauza faptului că durata de a ridica o rundă de finanțare a crescut foarte mult. Un motiv ar putea fi și reticența investitorilor de a finanța diverse companii, declară Marius Istrate, președintele TechAngels.
„Se vede trendul din SUA și din Vestul Europei. A crescut destul de mult durata între runda de pre-seed sau runda inițială și runda de seed. E un cumul de motive. Anul trecut noi nu mai nu prea am mai avut bani din venture capital. De obicei la investitiile seed intrăm împreună cu fondurile de investiții, finanțăm împreună. Fondurile de VC din Estul, Vestul și Centrul Europei au la rândul lor o responsabilitate față de investitori. Speculez acum însă ei trebuie să demonstreze și capacitatea de a aduce un retur pe investiție a celor care au investit în fonduri, din 2021-2022, de exemplu, când eram într-o altă paradigmă economică, pentru a avea posibilitatea de a mai ridica un nou fond acum în 2024-2025. Trebuie să arate și ei că își rafinează metodele, că devin mai atenți”, precizează acesta.
Acest lucru explică încetinirea investițiilor atât la nivel european, cât și în România. Investitorul spune că deși avem câteva fonduri de venture capital care finanțează constant, nu este o sumă foarte mare pentru dimensiunea economică a pieței. Potrivit calculului TechAngels, în ultimii 11 ani au fost investite circa 45 milioane euro, doar în cadrul grupului. Marius Istrate precizează totuși că această sumă reprezintă doar 25-30% din ceea ce ar trebui finanțat doar în faza de început de viața al unui startup.
„Există puțini bani. Oricum, aceasta este premiza de la care plecăm, care oricum îngreunează procesul. Apoi există o reticență din partea investitorilor instituționali, așa cum sunt venture capital. Sunt mai precauți cu banii lor, vor să demonstreze retururi pe investiții pentru Limited Partner-ii lor. Noi avem o problemă pentru că fondatorii români nu înțeleg foarte bine limbajul de venture capital, vocabularul, astfel încât să fie capabili să articuleze o propunere solidă pentru un fond de serie A, acolo sunt sumele mari. Noi nu avem o rată de absorbție mare, se opresc la primele runde de finanțare. Totuși, companiile din România sunt reziliente și nu se închid. Aduc un venit, devin chiar profitabile. Au o cale spre un exit. Nu ridică o serie A”, precizează Marius Istrate.
Acesta spune că o să vedem o revenire a vitezei de finanțare în 2024, odată cu finanțările din PNRR, care dezvoltă mai multe fonduri de venture capital și private equity.
„Avem așadar mai multe tipuri de jucători. Noi încercăm chiar să vedem dacă există posibilitate pentru un Angel Fund, adică un fond de tip venture capital care să facă match investițiilor de tip angel în start-up-uri. Se întâmplă acest lucru în Bulgaria, de exemplu”, transmite Marius Istrate.