Pe măsură ce continuă să adopte tehnologii inovatoare și practici durabile, România se poziționează ca un actor esențial în industria auto globală. Reputația crescândă a României ca actor de referință în sectorul de producție global, în special în industria auto, continuă să crească, arată o analiză a publicației Emerging Europe.
Datorită poziției sale strategice în sud-estul Europei, forței de muncă calificate și nivelurilor ridicate de valoare adăugată, România a devenit un centru atractiv pentru giganții din industria auto care doresc să își extindă capacitățile de producție. Țara construiește mașini – Dacia și Ford au asamblat împreună mai mult de jumătate de milion de mașini în România în 2023 – dar a atras și furnizori de top precum Bosch, Continental și Daimler.
Potrivit KPMG, sectorul auto a reprezentat aproximativ 13 % din PIB-ul României în 2023.
Luna trecută, BMW a anunțat că BMW TechWorks România, pe care îl dezvoltă în cooperare cu NTT DATA din Japonia, va deveni centrul pentru proiectele sale europene de IT și software și va accelera transformarea digitală a companiei.
Acest impuls a fost consolidat și mai mult săptămâna aceasta prin anunțul că o fabrică de anvelope aflată în construcție la Oradea, aproape de granița cu Ungaria și de piețele din Europa Centrală, va fi prima fabrică de anvelope cu emisii zero din lume, stabilind un nou standard pentru producția durabilă nu doar în regiunea Europei emergente, ci la nivel global.
Compania finlandeză Nokian Tyres a început construcția fabricii de la Oradea în 2023, după ce a ieșit din Rusia în urma invaziei Ucrainei de către Moscova și a punerii în aplicare a unor sancțiuni paralizante.
Operațiunile comerciale vor începe la începutul anului 2025 și creșterea capacității în 2026. Va produce până la șase milioane de anvelope anual, odată ce capacitatea maximă va fi atinsă în 2027. Amplasamentul va include, de asemenea, o instalație de depozitare pentru distribuția anvelopelor.
“Punct de referință în industrie”
“Fabrica noastră din România va fi un punct de referință în industrie, cu o abordare holistică a sustenabilității, inclusiv prin utilizarea exclusivă a surselor de energie fără CO2 și prin procese eficiente din punct de vedere energetic și foarte automatizate”, spune Leena Kaipainen, vicepreședinte Nokian Tyres.
Aproximativ o treime din cele 650 de milioane de euro estimate a fi investite în fabrica de anvelope provin de la Banca Europeană de Investiții (BEI), care a anunțat săptămâna aceasta că împrumută Nokian cu 150 de milioane de euro – o investiție nu doar în fabrica de anvelope, ci și în regiunea Oradea.
“Colaborarea noastră cu Nokian Tyres va avea o contribuție semnificativă la dezvoltarea regiunii de nord-vest a României”, spune vicepreședintele BEI Ioannis Tsakiris. “De asemenea, va îmbunătăți atractivitatea regiunii pentru alți potențiali investitori.”
Fabrica din Oradea va avea aproximativ 500 de angajați și se va baza pe energie din surse cu zero emisii de CO2, inclusiv energie verde produsă local, precum și pe tehnologii avansate de prevenire a emisiilor de CO2, care cauzează schimbările climatice.
Preluarea inițiativei în materie de producție durabilă
Nokian spune că proiectul este esențial pentru strategia sa globală de a dezvolta anvelope inovatoare, fiabile și durabile.
Faptul că know-how-ul și talentul românesc vor fi esențiale pentru acest efort este o dovadă în plus a remarcabilei ascensiuni a țării către proeminența producției.
Într-adevăr, locul României în peisajul producției de automobile nu mai este o tendință emergentă, ci o realitate bine stabilită. Deschiderea fabricii de anvelope cu emisii zero din Oradea este un indicator clar al potențialului țării de a deveni lider în domeniul producției durabile.
Pe măsură ce România continuă să adopte tehnologii inovatoare și practici durabile, se poziționează ca un actor esențial în industria auto globală, deschizând calea către un viitor mai ecologic și mai prosper, mai notează publicația citată.