Analiză EY: Gură de oxigen pentru marii contribuabili/ Autoritatea fiscală amână data raportării Fişierului Standard de Control Fiscal

calculator venituri taxe calcule salarii impozit pixabay.com Sursa foto: Pixabay

Autoritatea fiscală amână cu şase luni data primei raportări a Fişierului Standard de Control Fiscal (SAF-T) sau D-406, “ceea ce reprezintă o gură de oxigen pentru marii contribuabili”, potrivit unei analize realizate de specialiştii EY România și citată de Agerpres.

“Măsura vine în condiţiile în care, aşa cum arăta cu doar o săptămână în urmă un sondaj realizat de EY România, mai mult de jumătate dintre marii contribuabili nu începuseră pregătirile pentru implementarea acestei noi declaraţii, iar aproape o treime dintre ei deţineau informaţiile cerute de raportare în mai multe sisteme informatice de gestiune fiscală şi contabilă. Răgazul primit de marii contribuabili ar trebui să mobilizeze companiile, în aşa fel încât să poată realiza declaraţia în noile termene”, subliniază Georgiana Iancu, Partener, liderul Departamentului de impozite indirecte, EY România.

ANAF a publicat joi, pe portalul propriu, un proiect de Ordin prin care stabileşte că plătitorii/contribuabilii care au obligaţia de a transmite lunar fişierul SAF-T beneficiază de o perioadă de graţie de şase luni pentru prima raportare a Declaraţiei 406. Aceasta va fi calculată, conform proiectului de Ordin al ANAF, “pornind de la ultima zi a perioadei de raportare pentru care aceasta se
acordă când obligaţia de transmitere devine efectivă pentru respectivul contribuabil”.

“Cu alte cuvinte, dacă anterior acestui Ordin marii contribuabili ar fi trebuit să trimită fişierul electronic cu prima raportare pe 28 februarie 2022, în cadrul unei perioade de graţie de 3 luni, de-acum înainte aceştia vor avea posibilitatea să transmită datele cerute printr-o declaraţie validă SAF-T până la finele lunii iulie 2022 fără sancţiuni. Gura de oxigen oferită de ANAF marilor contribuabili ne dă mai multă încredere că aceştia vor putea să pregătească mai bine prima raportare, care presupune o schemă complexă, de 800 de câmpuri, dintre care 260 obligatorii, cu informaţii amănunţite despre Conturile contabile/Registrul Jurnal, Clienţi, Furnizori, informaţii specifice despre taxe, Produse, Stocuri, Înregistrări contabile la nivel de tranzacţie sau Plăţi, Mişcări de bunuri sau alte Tranzacţii cu active”, explică Georgiana Iancu.

În opinia sa, cel mai optimist interval de analizare şi identificare exactă a informaţiilor cerute de Declaraţia 406, pentru acele companii care nu presupun realizarea unor modificări şi calibrări ale sistemelor de gestiune, ar fi fost unul situat între 10 şi 14 săptămâni. De asemenea, din discuţiile avute cu agenţii economici care demaraseră deja implementarea D-406, au fost identificate mai multe dificultăţi cu care se confruntau, între care înţelegerea cerinţelor de raportare şi a modalităţilor în care trebuie
realizate, precum şi identificarea sursei datelor cerute de ANAF erau printre cele mai importante.

“Acum, companiile vor putea să se hotărască asupra soluţiei tehnice cu ajutorul căreia vor face raportarea, fără riscul de a depăşi termenul”, susţine autorul raportului.

În acest context, specialiştii EY România recomandă companiilor care se află în primul val de raportare a SAF-T să
documenteze deciziile privind modul de raportare înainte de implementarea propriu-zisă şi să se asigure că au o înţelegere bună a cerinţelor de raportare, alegând o soluţie personalizată de generare a fişierului în formatul cerut de ANAF.

SAF-T reprezintă un standard internaţional, conceput de către Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), care vizează schimbul electronic de date contabile între contribuabil şi agenţiile naţionale de administrare fiscală. Practic, SAF-T integrează sub forma unui fişier electronic, bazat pe XML, toate datele contabile extrase automat din sistemele IT ale contribuabililor, precum şi mapările privind tratamentul fiscal aplicat, ce sunt exportate şi transmise către autorităţile fiscale. În acest fel, ANAF va putea realiza verificări electronice de la distanţă, fără să mai fie nevoie să efectueze tradiţionalele controale sau inspecţii fiscale la sediul contribuabilului.

Sursa foto: Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *