Europa este pregătită pentru o revenire a vânzărilor de vehicule electrice în acest an, constructorii auto urmând să livreze peste 160 de modele pe piață, însă directorii avertizează că profiturile ar putea scădea și mai mult din cauza costurilor de reglementare și a reducerilor, arată o analiză a publicației Financial Times.
Creșterea vânzărilor de vehicule electrice pe principalele piețe europene s-a oprit anul trecut, deoarece guvernele și-au redus subvențiile, iar companiile au renunțat la noi modele de vehicule electrice până în 2025, anticipând noile norme mai stricte privind emisiile de pe continent.
Matthias Schmidt, un analist auto independent, a prognozat că în 2025 vânzările de vehicule electrice în Europa de Vest, inclusiv în Regatul Unit, vor crește cu 40%, ajungând la 2,7 milioane de vehicule, pe măsură ce producătorii auto se grăbesc să îndeplinească obiectivele privind emisiile de CO₂. El a prezis că ponderea mașinilor cu baterii va ieși din intervalul 15-17%, ajungând la 22% din piața totală în acest an. „Ne așteptăm cu siguranță ca piața să se redreseze în 2025 datorită impulsului de reglementare din partea UE”, a spus el.
Dar revenirea creșterii vânzărilor de EV va veni și cu costurile ridicate ale respectării normelor mai stricte privind emisiile și cu mai multe reduceri, deoarece consumatorii caută mașini accesibile. Cu o cerere de bază încă slabă, executivii au declarat că perspectivele generale pentru industria auto europeană rămân dificile într-o perioadă de creștere a concurenței chineze și a protecționismului în creștere în SUA.
„În ceea ce privește oferta între vehiculele electrice și hibride, suntem pregătiți”, a declarat Fabrice Cambolive, care conduce marca Renault, unde 13% din vânzări sunt electrice. „În ceea ce privește cererea, vedem semnale care sunt foarte volatile. Nivelul de ezitare este foarte ridicat în rândul clienților noștri.”
Organismul european din industria auto ACEA a estimat că amenzile, costurile creditelor de carbon sau vânzările de vehicule electrice în pierdere ar putea costa producătorii de automobile 16 miliarde de euro dacă amenzile pentru 2025 nu vor fi amânate. Datele sale preliminare au arătat că înmatriculările de vehicule electrice noi în Europa au scăzut cu aproape 6 % anul trecut.
Acțiunile producătorului de mașini electrice Polestar au scăzut cu 11% joi, după ce acesta a dezvăluit că va fi nevoie de încă doi ani pentru ca fluxurile sale de numerar libere să devină pozitive și și-a redus planurile de extindere pe piață.
Schmidt se aștepta ca peste 160 de vehicule electrice să fie disponibile în acest an în Europa, inclusiv oferte mai ieftine de sub 25.000 de euro, precum Renault 5 și Citroën ë-C3. Gama include, de asemenea, 20 de modele noi, cum ar fi vehiculul utilitar sport electric Neue Klasse de la BMW și noul CLA electric de la Mercedes-Benz, în timp ce modelul Y actualizat de la Tesla lansat vineri în China va ajunge și în Europa.
Cu numărul record de lansări de produse din istoria companiei începând din 2025, Ola Källenius, directorul executiv al Mercedes-Benz, a declarat că compania va „lansa un foc de artificii de produse, dintre care majoritatea vor fi complet electrice”.
El a avertizat însă că este puțin probabil ca „cererea naturală” a consumatorilor să crească în 2025 la un nivel care să permită industriei să vândă mașini cu baterii cu marje de profit sănătoase.
Începând din acest an, UE va solicita producătorilor de automobile să reducă emisiile de carbon prin creșterea proporției de vehicule electrice vândute. Producătorii de automobile și analiștii au urmărit îndeaproape Marea Britanie, care anul trecut a lansat sistemul său de cote pentru vehiculele electrice, care prevede ca 80% din vânzările de automobile să fie vehicule cu emisii zero până la sfârșitul deceniului.
Performanțele înregistrate în Regatul Unit în primul an de aplicare a obiectivelor privind vehiculele electrice oferă o primă indicație a modului în care presiunea reglementărilor poate avea un impact asupra vânzărilor și profiturilor.
Anul trecut, înmatriculările de vehicule electrice noi au crescut cu 21 %, ajungând la un număr record de 382.000, iar Regatul Unit a depășit la limită Germania, devenind pentru prima dată cea mai mare piață europeană de autovehicule cu baterii.
Cu toate acestea, reducerile la EV pentru a atrage clienții reticenți în a renunța la vehiculele pe benzină au costat constructorii auto miliarde de lire sterline. În ciuda reducerilor de prețuri, întreprinderile au reprezentat o mare parte din vânzările de vehicule electrice, doar unul din 10 cumpărători privați alegând un model electric.
„Suma de bani disponibilă pentru a stimula cererea va fi supusă unei presiuni severe în condițiile în care producătorii au resurse foarte limitate”, a avertizat Mike Hawes, directorul executiv al Society for Motor Manufacturers and Traders din Marea Britanie.
Analiștii au prezis că profiturile mai slabe din Europa vor trage în jos performanța globală a producătorilor auto. UBS a estimat că profiturile înainte de dobânzi și taxe pentru grupurile auto europene vor scădea cu 7% față de 2024.
În timp ce companiile au avut un interes puternic de a vinde mai multe EV-uri în acest an, „întrebarea este cât de multe reduceri suplimentare vom vedea din partea producătorilor auto pentru a vinde mai multe EV-uri”, a declarat analistul UBS Patrick Hummel.
Pe lângă reduceri și promoții, unii producători se vor confrunta cu costul suplimentar al achiziționării de credite de carbon de la companii precum Tesla și de la rivalii chinezi, care sunt înaintea lor în tranziția către electricitate, pentru a respecta noile reglementări ale UE.
Luna aceasta, Stellantis, Ford, Toyota, Mazda și Subaru au anunțat planuri de a „pune în comun” emisiile de carbon cu Tesla, permițându-le să cumpere credite de emisii, în timp ce Mercedes-Benz dorește să colaboreze cu Volvo și Polestar, deținute de Geely.
Hummel a estimat că aceste diverse măsuri, inclusiv reducerile și creditele de carbon, pentru atingerea obiectivelor ar avea un impact de până la 4 miliarde de euro asupra profiturilor din întreaga industrie.
În timp ce industria auto europeană a solicitat Bruxelles-ului să ia în considerare flexibilizarea reglementărilor, aceasta speră, de asemenea, că guvernele vor contribui la revigorarea cererii consumatorilor pentru vehiculele electrice prin restabilirea stimulentelor.
În Germania, înmatriculările de mașini electrice noi s-au prăbușit cu 27% anul trecut, după ce stimulentele acordate de stat au fost retrase brusc la sfârșitul anului 2023. Franța a suferit un declin de 3 % de la an la an și o scădere de 21 % numai în luna decembrie.
Unele guverne au început să ia în considerare preocupările legate de obiective, Marea Britanie analizând modalități de a facilita îndeplinirea obiectivelor sale obligatorii privind vânzările de vehicule electrice. Franța a sugerat că producătorii de automobile ar trebui să fie scutiți de amenzile mari care ar fi impuse dacă nu ar respecta normele UE privind emisiile.
Cu toate acestea, rămâne neclar unde se vor stabili dezbaterile politice.
În Franța, o schemă populară de leasing pentru familiile mai puțin înstărite pentru a cumpăra vehicule electrice s-a încheiat în februarie 2024, după ce cele 50.000 de cereri din două luni au fost mai mult decât duble față de totalul așteptat pe parcursul unui an.
Parisul a redus luna trecută subvențiile pentru achiziționarea de vehicule electrice de la un maxim de 7.000 de euro la 4.000 de euro, dar, întrucât guvernul francez nu a adoptat încă un buget pentru 2025, sprijinul suplimentar pentru vehiculele electrice sau sancțiunile pentru vehiculele poluante rămân neclare.
În Germania, incertitudinea privind subvențiile a avut un impact asupra vânzărilor de vehicule electrice.
Gilles Le Borgne, director de inginerie la Renault, a declarat că eliminarea stimulentelor de către guvernul german a fost „instantanee”. El a adăugat că, mai presus de toate, producătorii de automobile „au nevoie de stabilitatea politicii publice în ceea ce privește vehiculele electrice” și că „adesea 1.000 sau 2.000 de euro pot schimba lucrurile într-un fel sau altul”.