„Departe de a adopta o abordare responsabilă, instituțiile UE și guvernele naționale continuă să subvenționeze schimbările climatice prin cadouri pentru companiile aeriene și aeroporturi, în timp ce închid gări și linii de cale ferată.

Prin urmare, traficul aerian în Europa revine acum la nivelurile anterioare pandemiei. Ryanair a fost din nou cea mai poluantă companie aeriană din Europa în 2022, iar emisiile generate de Ryanair și Wizz Air anul trecut le-au depășit pe cele din 2019, ceea ce face ca 2022 să fie anul valorilor maxime a emisiilor emise de acestea”, mai precizează activiștii de mediu.

Destinațiile de vacanță din întreaga Europă au fost afectate în această săptămână de un val de căldură extremă, care a devenit și mai fierbinte din cauza gazelor cu efect de seră eliberate de arderea combustibililor fosili.

„În ciuda impactului său teribil asupra climei, zborul cu avionul rămâne o opțiune pentru mulți cetățeni europeni, ceea ce nu este o surpriză: din cauza subvențiilor scandalos de exorbitante de care beneficiază companiile aeriene, acestea pot oferi prețuri nerezonabil de mici – companiile aeriene low-cost se află în prima linie cu prețurile lor agresive. Însă aceste bilete ieftine au un cost ridicat pentru planetă și pentru locuitorii săi.

Aceste condiții de reglementare inechitabile în materie de călătorii subminează căile ferate din Europa, exploatează lucrătorii și poluează planeta, toate acestea în beneficiul companiilor aeriene: este timpul să inversăm tendința”, se arată în raportul Greenpeace.

Zborul este una dintre cele mai poluante activități pe care le poate face o persoană și, de asemenea, una dintre cele mai greu de curățat. Spre deosebire de condusul unei mașini – care are alternative mai puțin poluante, cum ar fi vehiculele electrice – nu există nicio modalitate de a zbura fără accentua schimbările climatice.

Greenpeace a constatat că, în medie, călătoriile cu trenul sunt mai scumpe decât cele cu avionul pe 79 dintre cele 121 de rute studiate de activiștii pentru mediu. Pe multe dintre rutele analizate, au existat zile izolate în care trenul a fost mai ieftin decât avionul, chiar dacă costul mediu a fost mai mare.

În schimb, în cazul a opt sau chiar nouă dintre zilele luate în calcul, trenurile s-au dovedit mai avantajoase decât zborul cu avionul pe 23 dintre rutele analizate. Jumătate dintre acestea au fost considerate de către activiști drept „grozave” pentru că aveau conexiuni regulate și fiabile, o viteză bună și bilete sub 150 de euro.

Printre cele mai accesibile rute se numără Lisabona-Porto și Madrid-Barcelona pentru călătoriile interne și Berlin-Praga, Zurich-Viena și Praga-Budapesta pentru călătoriile internaționale.

Niciuna dintre rutele de tren cele mai ieftine în raport cu zborurile către aceleași destinații nu au inclus țări precum Marea Britanie, Franța, Spania sau Italia.

Principalele constatări în urma analizei Greenpeace

„● În majoritatea rutelor analizate (79 din 112), zborurile sunt mai puțin mai ieftine decât transportul feroviar. Călătoriile cu trenul sunt în medie de două ori mai scumpe decât zborurile, în ciuda faptului că impactul global al zborurilor asupra climei poate fi de peste 80 de ori mai rău decât mersul cu trenul.

  • Pe cele 112 rute analizate, doar 23 dintre ele sunt (aproape) întotdeauna mai ieftine cu trenul decât cu avionul. Și doar jumătate dintre ele sunt decente cu trenul călătorii, celelalte având conexiuni feroviare foarte proaste sau lente, cum ar fi Tallinn-Riga și Varșovia-Ljubljana. 16 dintre aceste 23 de rute nu sunt deservite de operatorii low-cost, cum ar fi Zurich-Viena și Bruxelles-Hamburg, 6 dintre aceste 23 de rute nu au niciun zbor direct, cum ar fi Berlin-Praga și Ljubljana-Milano.
  • În condițiile în care un bilet de tren costă de până la 30 de ori mai mult decât un bilet de avion pentru un călătorie în aceeași zi, Barcelona-Londra este ruta pe care se înregistrează cel mai bun preț pentru o călătorie cu trenul. Cea mai mare diferență de preț în această analiză. Unele dintre rutele dintre marile orașe europene, cum ar fi Londra-Bratislava (de 15,5 ori), Budapesta-Bruxelles (de 12,5 ori), Madrid-Bruxelles (de 15 ori), Valencia-Paris (de 12 ori) sau Roma-Viena (de 10,2 ori) prezintă diferențe mari de preț.
  • Țările cu cele mai scumpe bilete de tren în comparație cu zborurile sunt Marea Britanie, Spania, Belgia, Franța și Italia. În țările din Europa Centrală și de Est, trenurile sunt mai des mai ieftine în raport cu zborurile decât în Europa de Vest. Cu toate acestea, frecvența trenurilor, viteza, conexiunile și serviciile sunt, de obicei, mai proaste decât în țările occidentale.
  • Unele rute feroviare cu adevărat eficiente, cum ar fi Amsterdam-Londra, Londra-Edinburgh și Toulouse-Paris (4 până la 4,5 ore cu trenul fiecare) se află încă în Top 4 cele mai populare zboruri pe distanțe scurte din Europa. Pe aceste rute, zborurile rămân mult mai ieftine.
  • Transportatorii low-cost sunt peste tot în Europa: aceștia operează 79% din toate rutele analizate. Pentru alte 12% din rutele analizate, zborurile de transfer operate de aceste companii reprezintă cea mai ieftină opțiune de zbor.
  • Aceste zboruri de transfer sunt, de asemenea, de departe cele mai poluante opțiuni, provocând de până la 10 ori mai multe emisii de gaze cu efect de seră decât cele mai poluante zboruri directe, conform calculelor noastre. Această practică distrugătoare pentru climă sugerează călătorilor să meargă de la Budapesta la Paris via Bergamo, de la Luxemburg la Milano via Londra, de la Madrid la Zurich via Barcelona, sau de la Marsilia la Berlin via Copenhaga.
  • Cu strategiile lor de prețuri inechitabile și agresive, easyJet, Ryanair, Wizz Air, Volotea și alte companii aeriene low-cost oferă cele mai mici prețuri, și, în aproape toate cazurile, sunt mai ieftine decât transportul feroviar. Acestea frecvent oferă prețuri extrem de mici, evident chiar sub costurile pentru taxele de aeroport și de bilet. Cel mai ieftin bilet găsit costă 9,99 euro și a fost vândut de Ryanair.
  • Călătoriile cu trenul sunt cu atât mai scumpe, cu cât sunt mai multe companii feroviare diferite implicate în călătorie și cu cât trebuie cumpărate mai multe bilete separate pentru diferite părți ale călătoriei. De asemenea, prețul poate varia de la un operator la altul.
  • Deoarece mai puține transferuri și/sau mai puțini operatori feroviari diferiți sunt implicați, trenurile de noapte sunt adesea mai ieftine decât cele de zi. Dar acestea rămân, de obicei, mai scumpe decât cele ale companiilor aeriene low-cost.
  • Unele companii feroviare nu oferă bilete pentru o perioadă mai lungă decât 2 sau 3 luni în avans: CFR (România), VY (Norvegia), PKP (Polonia)… Acest lucru creează un alt avantaj pentru companiile aeriene care vând întotdeauna bilete pentru perioada analizată”.

Astfel, Greenpeace face apel la guvernele naționale să introducă bilete pentru climă, bilete pe termen lung, accesibile și simple, valabile pentru toate mijloacele de transport în comun într-o țară sau regiune definită, inclusiv pentru toate trenurile și transportul transfrontalier.

Puteți consulta raportul Greenpeace integral aici.