Analiză: Guvernul va interzice acordarea tichetelor cadou în orice alt scop decât cel social. De ce anume ar trebui să țină cont firmele

tichete cadou Sursa foto: UP România

Guvernul va interzice acordarea tichetelor cadou în orice alt scop decât cel social, altor persoane decât angajaților proprii, potrivit unor analize publicate de companiile de consultanță EY România și PwC România.

Prin OUG 130/2021, publicată pe 18 decembrie în Monitorul oficial, apar modificări privind tichetele cadou acordate persoanelor fizice, modificări care vizează zona fiscală (Legea 227/2015 privind Codul fiscal), precum și cadrul de reglementare al acestora (Legea nr.165/2018 privind acordarea biletelor de valoare).

Palatul Victoria a stabilit însă doar ce se va întâmpla de acum înainte și nu a adus lămuriri suplimentare asupra tratamentului fiscal al tichetelor cadou deja acordate de către companii angajaților partenerilor de afaceri.

„Ultima modificare fiscală privind tichetele cadou a fost cea de la sfârșitul anului trecut, când, tot în luna decembrie, au fost introduse în legislația fiscală prevederi specifice legate de tratamentul avantajelor în bani și/sau în natură primite de la terți, în ideea de a acoperi în special situația tichetelor cadou acordate angajaților partenerilor de afaceri”, transmit consultanții EY.

Prin noua Ordonanță, Guvernul a mai decis că valoarea neimpozabilă a tichetelor cadou ce pot fi acordate de Crăciun, Paște, sărbătorile similare ale altor culte religioase, cu ocazia zilei de 8 martie sau 1 iunie să crească de la 150 la 300 de lei pentru fiecare beneficiar. Această creștere a valorii neimpozabile este aplicabilă începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2022.

De ce sunt necesare aceste modificări? Consultanții PwC România spun că răspunsul este deja cunoscut de către mediul de afaceri: consecințele operațiunii Pandora și ale inspecțiilor fiscale care au urmat acesteia și care au avut ca rezultat reclasificarea veniturilor aferente tichetelor cadou acordate de unii distribuitori către angajații partenerilor de afaceri drept venituri asimilate salariului pentru care se datorau contribuții sociale obligatorii, pe lângă impozitul pe venit.

„Așa cum știm din alte situații care au precedat operațiunea Pandora, într-o zonă lacunară sau interpretabilă de-a lungul timpului din legislația fiscală, în care formularele de declarare nu au fost ajustate în timp util pentru ca astfel de obligații fiscale să poată fi îndeplinite de către contribuabili, autoritățile fiscale au venit și au aplicat legea în favoarea bugetului, colectând sume adiționale”, sunt de părere consultanții PwC România.

Consultanții menționează că ordonanţa-trenuleţ adoptată la finalul săptămânii trecute stabileşte că, odată cu intrarea în vigoare a actului normativ, mai precis începând cu 18 decembrie 2021, se interzice acordarea de tichete cadou altor categorii de beneficiari decât angajaţilor proprii, ocazional, pentru cheltuieli sociale.

Potrivit reprezentanților EY România, mulţi dintre agenţii economici aflaţi în această situaţie au contestat obligaţiile, doar că direcţia de soluţionare a contestaţiilor din cadrul ANAF nu pare să fi luat, până acum, nicio decizie asupra contestaţiilor formulate de către contribuabili. Varianta de compromis propusă în cadrul unor reuniuni ce au avut loc între reprezentanţii mediului de afaceri şi Ministerul Finanţelor a fost aceea a unei amnistii, pentru a rezolva problema pentru trecut.

Sursa foto: UP România

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *