Analiză ING despre deficitul comercial al României: Balanța comercială va continua să rămână sub presiune / Exporturile auto sunt de 43 de miliarde de euro, iar importurile de 45 de miliarde de euro

Departamentul Montaj, masini, Dacia, autovehicule Sursă foto: Dacia

După ce a încheiat anul 2024 cu un deficit comercial de 33 de miliarde de euro,  balanța comercială a României va continua să rămână sub presiune în acest an, se arată într-o analiză a ING Bank România, semnată de Ștefan Posea, economist în cadrul băncii și Valentin Tătaru, economistul-șef al ING Bank România.

“Ne așteptăm la îmbunătățiri minime și doar contextuale în 2025, mai degrabă decât la unele structurale”, arată autorii, care evidențiază că România are deficit comercial în sectorul auto, cel care domină exporturile țării.

Deficitul comercial al României a mai mult decât inversat în 2024 câștigurile înregistrate în 2023, pe fondul unei cereri interne vizibil mai puternice care a stimulat importurile. Acest lucru s-a întâmplat mai ales pentru că partea de ofertă a economiei nu a avut probabil puterea de foc, tehnologia sau timpul necesare pentru a se adapta la creșterea simultană a consumului privat și a investițiilor publice, notează cei doi economiști.

Analize Economedia

software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR

Ca atare, beneficiile activității puternice de anul trecut s-au disipat în mare măsură pe plan extern prin intermediul importurilor, în timp ce dificultățile din sectorul industrial european au afectat exporturile. În cifre, deficitul comercial s-a înrăutățit de la 29 de miliarde de euro în 2023 la 33 de miliarde de euro în 2024, o creștere de 15,3 %, care a anulat cu mult câștigul de 15 % înregistrat în 2023. Astfel, deficitul comercial se situează la 9,5% din PIB, afectând în mod vizibil contul curent.

Analizând defalcarea, cel mai mare deficit rămâne în sectorul produselor chimice (13,5 miliarde euro), urmat de produsele fabricate, altele decât automobilele (8,9 miliarde euro). În afară de excedentul neglijabil din sectorul materiilor prime, soldul în toate celelalte categorii a fost profund negativ.

Balanța comercială a României

– Sursa: INS: INS, ING

În ceea ce privește compoziția exporturilor și importurilor, câteva fapte ies în evidență:

Sectorul automobilelor continuă să domine structura exporturilor (47% din total), urmat de restul sectorului de producție (29% din total), ceea ce conduce la un total de 76% din totalul exporturilor

Comparativ cu anul trecut, ponderea sectorului auto în totalul exporturilor a crescut cu 2,2 puncte procentuale, în timp ce ponderea celorlalte produse manufacturate a scăzut cu 1,3 puncte procentuale

Acest lucru este în concordanță cu performanțele de vânzări ale celor doi mari producători auto locali (Dacia și Ford), precum și cu dificultatea cererii pentru alte produse, determinată de performanța slabă a economiei europene

În ceea ce privește importurile, automobilele (36% din total) și alte produse fabricate (29%) domină, de asemenea, dinamica.
Nominal, România înregistrează în continuare un deficit comercial în sectorul automobilelor, exporturile ridicându-se la 43 miliarde de euro, iar importurile la 45 miliarde de euro.

Structura exporturilor și importurilor

Sursa: INS INS, ING

Privind în perspectivă, nu există o cale ușoară de a rezolva deficitul comercial persistent.

Ne așteptăm ca creșterea consumului privat să se tempereze, dar să rămână totuși la niveluri sănătoase în 2025, ceea ce ar trebui să continue să mențină ridicată cererea de importuri pe termen scurt.

Pentru a remedia deficitul din industria auto sau din industria prelucrătoare, economia ar avea nevoie de ceea ce economiștii numesc un „șoc de gust”, ceea ce înseamnă că, de exemplu, consumatorii români ar prefera brusc mașinile produse în țară mai mult decât pe cele străine. Sau că electronicele de zi cu zi, cum ar fi televizoarele și telefoanele mobile, ar fi de asemenea produse local și ar fi alese în mod activ de consumatorii locali. Ambele sunt puțin probabile.

În plus, având în vedere că se preconizează încă un an de investiții publice la scară largă, cele mai mari din acest ciclu de investiții în cazul în care se va desfășura conform planului, este, de asemenea, puțin probabil ca, într-un singur an, oferta locală să poată satisface nevoile specifice ale acestor investiții (în principal intrări/mașini de inginerie sau unele materii prime), mai subliniază analiza ING Bank România.

În schimb, ar putea exista probabil mai multe posibilități de reechilibrare a deficitului de produse chimice pe termen scurt și mediu, în special dacă se încadrează în contextul unei strategii industriale mai ample. Balanța comercială a produselor alimentare este, de asemenea, de urmărit.

Pe plan extern, nu ne așteptăm la nicio creștere majoră a cererii externe. Echipa noastră continuă să se aștepte ca economia zonei euro să rămână la o rată de creștere modestă de 0,7%, ceea ce înseamnă că este puțin probabil ca exporturile românești să se confrunte cu o creștere bruscă a cererii din partea principalilor săi parteneri comerciali.

Per total, credem că deficitul comercial din acest an va urma în mare parte aceeași dinamică ca anul trecut și se va îmbunătăți doar marginal datorită unei creșteri moderate, dar încă sănătoase, a consumului privat. În cazul în care planurile ambițioase de investiții prevăzute în bugetul pentru 2025 se materializează, câștigurile balanței comerciale ar putea fi chiar inexistente.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.