Analiză Kathimerini: Ce câștigă Public Power Corporation (PPC) prin achiziția Enel România

Sigla Enel. sursa: Enel sursa foto: Enel

Publicația elenă Kathimerini publică o analiză a achiziției Enel România de către operatorul grec PPC.

Potrivit Kathimerini, compania elenă de utilități Public Power Corporation (PPC) dobândește o prezență pe o piață românească mare și în creștere rapidă, cea mai mare companie de energie regenerabilă și a doua în furnizarea și distribuția de energie electrică din țară.

În același timp, devine un actor strategic în domeniul energiei în regiune și obține acces la coridorul energetic care pornește din România, traversează Bulgaria și se termină în Grecia.

Odată cu finalizarea achiziției, în al treilea trimestru al anului, PPC va adăuga la potențialul său peste 130.000 km de rețea de distribuție, 3,2 milioane de clienți noi și 534 MW de energie regenerabilă în funcțiune. În esență, aceasta își dublează producția din regenerabile, face față riscului de reglementare din cauza restricțiilor impuse pentru a-și reduce cota de piață din Grecia și realizează astfel o creștere a dimensiunii sale.

PPC a anunțat în această săptămână semnarea unui acord obligatoriu cu Enel pentru achiziționarea tuturor participațiilor deținute de Enel și filialele sale în România pentru o sumă totală de aproximativ 1,260 miliarde de euro (pe baza valorii totale a activității, care se ridică la 1,9 miliarde de euro).

Acordul include o prevedere pentru o posibilă plată suplimentară (Earn-out), bazată pe un mecanism specific, în cazul în care activitatea de Trading a Enel România dobândește în următorii 2 ani o valoare mai mare decât cea inclusă în contravaloarea de 66,5 euro/client. Acest preț este cu mult sub jumătate din cel al achizițiilor de pe piața elenă.

În ceea ce privește rețelele, PPC cumpără în România la aproximativ jumătate din prețul plătit de Macquarie pentru achiziția a 49% din DEDDIE (Operatorul rețelei de distribuție a energiei electrice din Grecia). Prețul pentru proiectele de energie regenerabilă a fost, de asemenea, stabilit la niveluri corespunzător scăzute în comparație cu achizițiile din Grecia.

În plus, Compania elenă de utilități Public Power Corporation (PPC) obține acces la coridorul energetic care începe în România, traversează Bulgaria și se termină în Grecia.

PPC intenționează să finanțeze achiziția printr-o combinație de datorii și capitaluri proprii din bilanțul său, din care 800 de milioane de euro vor proveni din finanțarea deja asigurată a datoriilor disponibile sub forma unui împrumut pe 5 ani de 485 de milioane de euro de la bănci grecești, precum și a unei facilități punte de 315 milioane de euro de la bănci internaționale.

Conform celor din apropiere PPC, tranzacția va adăuga un profit EBITDA de ordinul a 300 de milioane de euro la profit EBITDA total al grupului PPC.

La încheierea acordului, au fost evaluate și ratele ridicate de creștere a economiei românești (2,5% în acest an, în ciuda inflației crescute, și 3% în 2024) și industrializarea intensă a țării.

“Această achiziție este în deplină concordanță cu ceea ce am prezentat în noiembrie 2021 în contextul planului nostru strategic, care prevedea expansiunea noastră internațională în regiunea Europei de Sud-Est și, prin urmare, activitățile Enel în România reprezintă alegerea ideală atât din punct de vedere geografic, cât și din punct de vedere comercial”, a comentat președintele și directorul general al PPC, Giorgos Stassis, care cunoaște foarte bine Enel România, pentru că a lucrat în cadrul acesteia înainte de a prelua “cârma” PPC.

Ieșirea Enel din România, unde a fost prezentă din 2005, este legată de strategia companiei de a se dezangaja din mai multe țări pentru a-și îmbunătăți bilanțul, care a fost semnificativ împovărat în timpul crizei energetice.

Compania își propune să își reducă datoria cu 21 de miliarde de euro până în 2024 și, în acest context, a vândut deja activele din Chile, precum și activitatea din Rusia, și este în curs de vânzare a portofoliului său din Grecia, Argentina și Peru .

“Odată cu vânzarea tuturor activităților noastre din România, continuăm să punem în aplicare planul de vânzare anunțat cu ocazia prezentării Planului Strategic al Enel pentru perioada 2023-2025”, a declarat directorul general și CEO al Grupului Enel, Francesco Starace.

Acest plan are în vedere repoziționarea Enel în țările cu o creștere mai mare, unde are o prezență integrată, respectiv Italia, Spania, Statele Unite, Brazilia, Chile și Columbia.

sursa foto: Enel

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *