Analiză: Livrările de parcuri de retail au crescut de patru ori față de 2019, anul dinaintea pandemiei. Topul orașelor cu cele mai multe spații

Zacaria Retail Park Foto: CBRE

În 2019, înainte de pandemia de Covid-19, dezvoltatorii au livrat parcuri de retail cu o suprafață totală de 62.890 mp. Rețeta s-a dovedit de succes și pe timp de pandemie, iar investitorii au crescut exponențial numărul de parcuri de retail și implicit suprafața totală de spații noi livrate in centre comerciale: 92.800 mp în 2020, 124.700 mp în 2021 și o suprafață record 256.646 mp, estimată a se livra în acest an. Datele sunt sintetizate în cel mai recent raport al consultanților de la Fortim Trusted Advisors, membră a Aliantei BNP Paribas Real Estate.

De asemenea, s-a dublat și numărul localităților în care s-au deschis astfel de centre de retail moderne. La sfârșitul acestui an, se estimează că vom avea 48 de localități cu parcuri de retail moderne, cu un concept similar, respectiv un supermarket important ca ancoră principală și spații de servicii din domenii precum: farmacie, curățătorie de haine, pet-shop, servicii de coafor, bancă, servicii de telefonie mobila, florărie, magazine de produse de casă și fashion și în unele cazuri zonă de restaurante și fast food.

Un concept nou este cel al parcurilor de retail din zone rezidențiale noi, în localități satelit de pe lângă marile orașe, precum Lemon Retail Park, din Pipera, ce se livrează în această săptămână, situat într-o zonă de vile noi, de lângă București.

Centrele comerciale Family Market, din comunele Miroslava și Bucium, de lângă orașul Iași au un concept similar. Printre retailerii care deschid magazine și susursale noi de banci în astfel de parcuri de retail se numără Mega Image, Pepco, Banca Transilvania.

“În 2022, mall-urile sunt pe un trend de redresare, traficul este în creștere, ajungând la nivelul de pre-pandemie. Mediul economic actual va continua să aibă un impact puternic și anul viitor pentru noile livrări de spații de retail, în special pentru segmentul mall-urilor.  Cele mai durabile și de succes dezvoltări se dovedesc a fi schemele de parcuri de retail, livrate în orașele secundare, unde prețul terenului este mai mic în comparație cu primele 10 orașe. Aceste parcuri noi de vânzare cu amănuntul au atras cei mai de succes retaileri de pe piață, atenți la expansiune și la noi oportunități de penetrare în orașele medii și mici din țară“, a declarat Doinița Ilie, Retail Consultant, Fortim Trusted Advisors.

Acest tip de investiții în parcuri de retail oferă mai multă flexibilitate, un termen scurt de dezvoltare și o investiție inițială mai mică, comparativ cu mall-urile, spun consultanții.

În 2022, dezvoltatorii cheie pe segmentul de parcuri de retail sunt Prime Kapital, NEPI Rockcastle, Scallier Investments, Oasis Retail Development & Consulting, Mitiska REIM, Iulius Group, Synergy Construct, Impact Developer&Contractor și Supernova.

În România, acest nou format de parc de retail  a crescut mai rapid ca pondere în totalul spațiilor comerciale moderne, comparativ cu Polonia. În România, parcurile de retail au ajuns la o cotă de piață de 42%, iar mall-urile au scăzut până la 53%, galeriile comerciale se situează la 4% și centrele tip outlet la doar 1%, la sfârșitul primului semestru din 2022. În Polonia mall-urile sunt la 68% ca pondere din total piață, depozitele de retail la 19%, parcurile de retail la 11% și magazinele tip outlet la 2%, potrivit studiului At a Glance Poland’s Modern Retail Market H1 2022, al BNP Paribas Real Estate.

“În România, stocul total de spații pe segmentul de parcuri de retail va depăși stocul de spații comerciale situate în shopping mall-uri, dacă dezvoltatorii vor continua pe același trend. Investitorii au anunțat proiecte care însumează peste 500.000 mp, în următorii trei ani, majoritatea de tip parcuri de retail“, declară Nicolae Ciobanu, Managing Partner – Head of Advisory Fortim.

 

TOPUL orașelor care au cele mai multe spații de retail din România

Pe primul loc, în ceea ce privește stocul de spații in comerciale moderne, se află Bucureștiul, pe locul doi Timișoara, pe locul trei Cluj-Napoca, pe locul trei Iașiul, pe locul patru Constanța și pe locul cinci Brașovul, potrivit studiului At a Glance H1 2022 Retail Market, realizat de Fortim Trusted Advisors, membră a Alianţei BNP Paribas Real Estate.

În București, centrele comerciale moderne au în total o suprafață de 1.118.732 mp, în timp ce în celelalte cinci mari orașe din top stocul variază între 131.500 și 219.500 mp. Investitorii și-au extins aria de interes începând de anul trecut, urmărind și orașe de rangul doi și trei și chiar localități mai mici, cu peste 20.000 locuitori și această tendință va continua și în următorii ani.

 

Foto: CBRE

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *