ANALIZĂ Produse românești pe rafturile marilor magazine/ Cum a arătat evoluția parteneriatelor de la an la an, din 2019

Ferma, fermieri, guvern olandez Sursă: Unsplash

De-a lungul anilor, marii comercianți au învățat că românii caută să cumpere și să consume produse fabricate de producători locali și au legat parteneriate cu mai mulți furnizori români. Astfel, evoluția colaborărilor cu producătorii locali a crescut de la an la an, din 2019.

„În ultimii cinci ani, numărul partenerilor locali a crescut constant. De exemplu, în 2015, am depășit procentul de peste 50% colaboratori locali. De atunci, am continuat să adăugăm peste cinci procente, iar astăzi ne bucurăm să fim printre retailerii care au înțeles această tendință locală de consum și care asigură produse românești la raft în proporție de 65%. În 2019, 2.300 din 2.800 de furnizori erau români, iar în 2020 numărul acestora a ajuns la 2.400. Astfel, peste 80% din furnizorii noștri sunt locali. Mai mult, din fiecare leu încasat la Kaufland, 67 de bani merg în producția locală. În 2020, am făcut plăți către producători şi parteneri locali în valoare de 1,9 miliarde de euro”, a declarat Valer Hancaș.

În același ritm a accelerat și evoluția de parteneriate pentru retailerul cora. În prezent, compania are în portofoliu aproximativ 370 de producători locali, față de 270 în 2019 și 350 în 2020.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

O creștere a partenerilor a fost constatată și pentru Carrefour, numărul relațiilor cu producătorii român majorându-se cu 10% în 2021 comparativ cu acum doi ani.

„În prezent, avem aproximativ 1.300 astfel de producători români care ne livrează produse proaspete, dintre care peste jumătate livrează la un număr redus de magazine Carrefour din vecinătatea lor. Numărul acestora din urmă a crescut constant în ultimii ani – spre exemplu, cu 10% în 2021 comparativ cu anul anterior. Printre producătorii de produse proaspete se numără și membrii cooperativelor Vărăști – pe care am fondat-o în 2017, și Zarand – cu care colaborăm din toamna anului trecut, fiind vorba de circa 150 în total. În fiecare an ne-am extins baza de furnizori de la Vărăști, pe măsură ce colaborarea noastră, care a început cu doar 4 fermieri, a funcționat ca model validat pentru colegii lor din zonă”, spune Radu Gherman, director achiziții produse proaspete, Carrefour România.

Ultimul, dar nu cel din urmă chestionat a fost Auchan, care are în prezent un portofoliul de circa 1.400 furnizori, din care peste 85% sunt români, iar cifrele sunt stabile. Retailerul are peste 100 de parteneri ultra-locali care livrează la nivel de magazin (valabil pentru 2021-2022) și spune că își extinde în fiecare an parteneriatele.

Evoluția parteneriatelor de-a lungul anilor – noi producători români din zona de lactate, mezeluri, carmangerie, fructe-legume

Anul trecut reprezentanții cora spun că s-au listat producători noi în principal în zona alimentară – lactate, mezeluri, carmangerie, legume-fructe, ceea ce a confirmat creșterea interesului clienților pentru produsele locale.

„Dezvoltăm în continuare parteneriatele existente și căutăm producători noi atât din zona alimentară, cât și non-alimentară. În plus avem producători care au dorit să își amenajeze un spațiu propriu în magazin (shop in shop) De exemplu Răitar, Periș, Carmangeria Moldovan și produse lactate sibiene la vitrină asistată”, transmite retailerul cora.

Unul dintre cele mai importante obiective pentru retaileri este să aibă pe rafturi cât mai multe produse românești și o acoperire mai mare de produse de sezon. „Scopul nostru este să asigurăm cât mai multe produse românești la raft și să avem o acoperire locală de 100% pentru produsele de sezon din România. Cooperativele au un rol important în obiectivele noastre de dezvoltare a acestei relații. Ca exemplu de parteneriat de lungă durată, avem un furnizor de legume și verdețuri la Vărăști cu care colaborăm chiar de la începutul lansării cooperativei, în 2017, și care joacă un rol important în organizarea acesteia, fiind totodată unul dintre cei mai mari susținători ai acestui model de colaborare. În cei 5 ani de activitate, cooperativa ne-a furnizat peste 30.000 de tone de fructe și legume proaspete, unele dintre ele chiar și pe timp de iarnă (salată, usturoi verde, ceapă verde, etc.)”, transmit reprezentanții Carrefour.

De asemenea, Kaufland este un alt retailer care își dorește să diversifice gama de produse și își propune ca toată carnea de porc comercializată de Kaufland să fie produsă local până în 2024.

„Rafturile noastre asigură o varietate de produse autohtone. Concret, 100% din produsele de panificație, peste 90% din categoriile de ouă și peste 60% din produsele pe bază de miere vin de la producătorii români. De asemenea, în ultimii 3 ani, am crescut cu 25-30% numărul de produse lactate de proveniență locală, iar în timpul sezonului, 90% din legumele și fructele proaspete de la raft sunt românești. Toată carnea de pui proaspăt de la raft este de origine locală, iar până în 2024, ne propunem ca toată carnea de porc comercializată de Kaufland România să fie produsă local. La momentul actual, în toate magazinele Kaufland este livrată săptămânal carne proaspătă de porc de la peste 5.000 de porci născuți și crescuți în România.

Criterii de selecție pentru furnizorii care vor să se alăture marilor retaileri

Pentru ca producătorii să poată deveni parteneri cu marii retaileri trebuie să îndeplinească câteva condiții care se regăsesc pe lista tuturor retailerilor chestionați de Economedia: aceștia trebuie să poată acoperi cantitățile necesare de produse agreate, să dispună de capacitate de stocare adecvată și răcire, precum și să respecte standardele de calitate și cerințele legale de siguranță alimentară, din punct de vedere fito-sanitar. Practic, aproape orice furnizor poate deveni partener cu marii retaileri dacă respectă aceste cerințe.

„În relația de colaborare, apreciem rapiditatea, comunicarea deschisă și eficiența, viteza de implementare. La nivel de sortimentație, urmărim în permanență calitatea, prospețimea și un preț avantajos”, precizează Valer Hancaș, director de comunicare și public affairs Kaufland România.

Pentru cora, dintre cele mai reprezentate zone din țară de producătorii parteneri se numără Ardealul, Moldova șu Bucovina.

Pe de altă parte, produsele bio sunt în creștere la nivel global, cât și în România. Astfel, se observă o tendință de consum în această direcție. Deși ideal ar fi ca majoritatea produselor vândute la raft să fie unele românești, acest lucru nu este posibil din cauza producției. Astfel, există și produse mai slab reprezentate care pot reprezenta o oportunitate. Valer Hancaș spune că în plin sezon, 90% dintre fructele și legumele de pe rafturile Kaufland sunt de origine autohtonă. În sezonul rece însă, aprovizionarea de la producători locali este într-adevăr o provocare.

„Producția locală de legume şi fructe se face cu preponderență în câmp deschis, respectiv solarii neîncălzite. Din păcate, puțini producători locali au resurse financiare care să le permită investiții în sere încălzite. Costurile mari de încălzire pe timp de iarnă generează un preț ridicat per produs recoltat, care nu se încadrează în prețul pieței și este, automat, neprofitabil. Un alt segment unde există potențial de creștere este cel al detergenților și al produselor de curățenie”

Pe de altă parte, produsele bio sunt în creștere la nivel global, cât și în România. Astfel, se observă o tendință de consum în această direcție.

„Observăm un comportament tot mai responsabil din partea consumatorilor – atât prin prisma grijii față de mediu, cât și prin cea a standardelor de producție la care se așteaptă, care să le garanteze produse curate. De altfel, produsele bio au înregistrat creșteri constante de double digit în ultimii ani în rețeaua noastră, iar cele marcă proprie Carrefour Bio performează peste aceste creșteri”, spune Radu Gherman, director achiziții produse proaspete, Carrefour România.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: