Colapsul financiar al companiei suedeze Northvolt dă o lovitură planului Europei de a-şi înfiinţa propria industrie a bateriilor pentru a alimenta maşinile electrice, stârnind o dezbatere despre dacă trebuie să facă mai mult pentru a atrage investiţii, pe măsură ce startupurile încearcă să ajungă din urmă rivalii chinezi, arată o analiză Reuters, citată de News.ro.
Northvolt, considerată până de curând marea speranţă a Europei în producţia de baterii pentru vehicule electrice, a solicitat protecţie împotriva falimentului în Statele Unite prin Capitolul 11, după ce negocierile cu investitori şi creditori precum Volkswagen şi Goldman Sachs au eşuat.
Compania suedeză, fondată în 2016 şi care a atras peste 10 miliarde de dolari în finanţare, are nevoie de fonduri suplimentare între 1 şi 1,2 miliarde de dolari pentru a-şi restructura operaţiunile până în martie.
Această situaţie pune sub semnul întrebării ambiţiile Europei de a dezvolta o industrie autohtonă de baterii pentru a reduce dependenţa de producătorii chinezi, care domină piaţa globală de baterii.
Problema este agravată de ritmul mai lent de creştere al cererii de vehicule electrice şi de dificultăţile tehnice pe care Northvolt le întâmpină în procesul de producţie.
Unii experţi, cum ar fi James Frith, de la Volta Energy Technologies, consideră că Europa ar trebui să îşi regândească strategiile de susţinere a proiectelor naţionale de baterii pentru a putea concura cu rivali din China.
Reprezentanţii Băncii Europene de Investiţii, unul dintre creditorii Northvolt, subliniază importanţa strategică a unei industrii europene de baterii, dar precizează că trebuie să protejeze interesele financiare ale instituţiei.
Pe măsură ce întârzierea în producţia de baterii şi creşterea concurenţei globale devin mai evidente, fondatorul şi CEO-ul Northvolt, Peter Carlsson, avertizează că Europa ar putea regreta în viitor dacă renunţă la visul de a concura cu producătorii chinezi în acest sector.