Anul trecut, când Tony Le și soția sa au pornit la drum pentru a-și cumpăra o mașină nouă, a analizat Tesla și alte modele complet electrice.
În cele din urmă, bărbatul în vârstă de 37 de ani din Modesto, California, a optat pentru o Toyota RAV4 Hybrid, din cauza grijii de a rămâne blocat cu un vehicul pur electric, cu o baterie descărcată și fără o stație de încărcare la vedere, scrie Reuters.
“Uneori vreau să mă joc cu vehiculele electrice doar pe baza vitezei și a cuplului. Dar pentru o utilizare practică… pur și simplu nu avea sens”, a declarat Le, care merge adesea cu mașina în statul Washington din California pentru muncă.
Le se numără printre numărul tot mai mare de consumatori care accelerează vânzările de vehicule hibride, lăsând producătorul de mașini hibride Toyota Motor în pole-position pentru a-și depăși rivalii care au făcut o tranziție rapidă către electrificarea completă și care acum se confruntă cu slăbirea cererii de vehicule electrice.
Ratele ridicate ale dobânzilor și perspectivele economice incerte au determinat, de asemenea, mulți producători de vehicule electrice să își reducă obiectivele de producție și să avertizeze în ultimele săptămâni asupra încetinirii creșterii vânzărilor.
Cu toate acestea, se așteaptă ca Toyota să ofere o perspectivă mai optimistă atunci când își va prezenta marți rezultatele, ajutată de dependența sa puternică de hibrizi, care au reprezentat aproximativ o treime din vânzările sale totale de peste 10 milioane de vehicule anul trecut.
“Aproape fiecare model pe care îl vindem acum este fie exclusiv hibrid, fie are o variantă hibridă”, a declarat pentru Reuters Greg Davis, directorul general al Walser Toyota, un dealer din Minnesota.
El a declarat că firma sa încearcă să crească numărul de vehicule hibride pe care le vinde la 40%-50% din totalul vânzărilor, în timp ce Toyota încearcă să facă cel mai bine vândut sedan de pe piața americană, Camry, disponibil doar în versiune hibridă.
Toyota a declarat deja că următoarea generație a modelului Camry va fi disponibilă doar în variantă hibridă, cea mai îndrăzneață mișcare a sa de până acum pentru a impulsiona tehnologia pe care a inițiat-o cu Prius, introdus în urmă cu mai bine de un sfert de secol.
În pofida creșterii vânzărilor pe termen scurt pe care se așteaptă să o anunțe Toyota, analiștii avertizează că un risc major cu care se confruntă cel mai bine vândut producător auto din lume este faptul că rămâne în urmă în ceea ce privește vehiculele electrice cu baterii, care sunt considerate în general ca reprezentând viitorul pe termen lung al industriei auto.
“Cel mai mare risc al Toyota este legat de adoptarea de către consumatori a BEV-urilor (battery EVs)”, a declarat Stephanie Brinley, director asociat la S&P Global Mobility.
“Dacă adoptarea de către consumatori a BEV-urilor se schimbă din nou și se accelerează, este posibil ca Toyota să nu fie pe deplin pregătită cu soluții BEV competitive.”
Toyota a vândut anul trecut doar 104.000 de EV-uri cu baterii, mai puțin de 1% din totalul vânzărilor sale, inclusiv ale mărcii sale de lux Lexus. Aceasta intenționează să crească livrările la 1,5 milioane de EV-uri până în 2026, sub nivelul livrărilor de 1,8 milioane de vehicule ale Tesla din 2023.
Toyota adoptă o abordare “multi-pathway” pentru a satisface nevoile clienților de pe fiecare piață, iar președintele Akio Toyoda a declarat luna trecută că vehiculele electrice cu baterii vor ajunge la o cotă de piață de cel mult 30%, restul fiind reprezentat de hibrizi, mașini cu pile de combustie cu hidrogen și vehicule pe bază de combustibil.
Așteptări lungi pentru livrări
Vânzările de hibrizi din SUA au crescut pe măsură ce consumatorii se confruntă cu prețurile ridicate ale vehiculelor electrice și sunt îngrijorați de autonomia mașinilor electrice, în special în zonele rurale, unde ar putea exista distanțe mari între stațiile de încărcare.
EV-urile cu baterii nu sunt la fel de larg acceptate în Midwest cum sunt pe Coasta de Vest și în alte părți ale Statelor Unite, a declarat Davis.
Dar cererea pentru hibrizi este atât de puternică încât cumpărătorii trebuie să aștepte aproximativ un an pentru a primi unele modele, cum ar fi vehiculul multifuncțional Toyota Sienna, și să plătească prețurile de vânzare cu amănuntul complete sugerate de producător, a spus el.
În contrast puternic, Tesla, care a oferit reduceri puternice de prețuri încă de anul trecut pe piețele majore, inclusiv în SUA și China, a suferit o reducere a marjei de vânzări a vehiculelor în ultimul trimestru și a avertizat asupra încetinirii cererii de vehicule electrice în acest an.
Hibrizii au reprezentat 9,3% din înmatriculările de vehicule ușoare noi în Statele Unite din ianuarie până în noiembrie în 2023, depășindu-le pe cele ale EV-urilor cu 1,8 puncte procentuale, potrivit datelor S&P Global Mobility.
De acest lucru profită Toyota, care a fost cel mai mare vânzător de hibrizi din SUA, cu peste o treime din noile înmatriculări, urmată de Honda Motor cu 20%, de sud-coreenii de la Hyundai Motor și de filiala sa Kia, și de Ford Motor.
CEO-ul General Motors (GM.N), Mary Barra, a declarat în această săptămână că firma sa va lansa vehicule hibride plug-in în America de Nord, renunțând la strategia de a ocoli propulsoarele hibride pe acest continent.
Analiștii se așteaptă ca Toyota să înregistreze o creștere de 40% a profitului operațional în perioada octombrie-decembrie, potrivit datelor LSEG.