Piața de retail a fost una dintre cele mai afectate industrii în pandemie, când a trecut prin mai multe șocuri resimțite mai ales de centrele comerciale de tip mall, dacă vorbim de formatele de retail, și de retailerii de non food, îmbrăcăminte, accesorii, încălțăminte, dacă ne referim la profilul
retailerilor. Dar și retailerii de food au avut de suferit destul de mult, mai ales după introducerea certificatelor verzi la finalul anului trecut.
Chiar și așa, piața românească a ajuns la un stoc total de 4,1 milioane mp, susținută în ultimii ani de livrările de parcuri de retail, preferate celortalte formate, datorită accesului din exterior în magazine, considerat mai sigur în pandemie.
„Proiectele de tip retail park au fost cele mai reziliente în criză, astfel dezvoltatorii au continuat să investească în astfel de scheme. Livrările noi din ultimii doi ani la nivelul din 2018 și 2019 respectiv 245.000 metri pătrați versus 265.000 metri pătrați, printre cele mai importante proiecte livrate anul trecut fiind Prahova Value Center de 21.900 mp, Sepsi Value Center 16.300 mp sau Bârlad Value Center 16.300 mp toate dezvoltate de Prime Kapital și Mas Real Estate sunt printre cele mai importante proiecte livrate anul trecut, spune Bogdan Marcu, partener la Cushman & Wakefield Echinox.
Dar după ridicarea restricțiilor, numărul de vizitatori din mall-uri va crește, mai ales în proiectele mari, iar efectele ridicării restricțiilor se vor resimți mai mult în cazul acestor proiecte pentru că o parte din clienți sunt angajați din clădirile de birouri din apropiere, dar care au lucrat mai mult de acasă în
ultimii doi ani, iar pe de altă parte pentru că zonele de entertainment, închise aproape pe toată perioada pandemiei, vor atrage din nou vizitatori în mall-uri.
Astfel, anul acesta sunt în construcție 140.000 metri pătrați de proiecte noi, dar ținta dezvoltatorilor rămâne pentru zona de retail parcuri, însă începând cu acest an vor fi livrate și primele centre comerciale de tip mall care vor fi finalizate, după doi ani fără astfel de livrări. Printre ele se află
Colosseum Mall (deschis deja) sau Alba Iulia Mall cu o suprafață de 28.900 mp și livrare la finalul anului, care va costa 45 de milioane de euro dezvoltatorul, Prime Kapital.
Piața în 2022
Ratele atribuite între cele 2 formate dupî primul trimestru sunt: 37% din suprafața totală a stocului modern livrat este revendicată de parcurile de retail, în timp ce restul de 63% este atribuit centrelor comerciale, dar acest raport se va schimba până la sfârșitul anului, luând în calcul numărul semnificativ de parcuri de retail în curs de finalizare.
Noile livrări înregistate de la începutul anului ajung la 19.500 mp prin combinarea suprafeței generate de extinderea centrului comercial Colosseum din București, dezvoltat de Nova Imobiliare, și suprafața Băilești Retail Park din Băilești, județul Dolj, care contribuie cu 3.000 mp construiți de dezvoltatorul local Legabris Prest.
Cele mai multe dintre proiectele aflate în dezvoltare vor fi livrate în țară, orașele regionale fiind responsabile pentru 13 din cele 17 proiecte de retail care vor fi finalizate în 2022, arată o analiză a CBRE.
Până la sfârșitul anului, se așteaptă ca aproximativ 147.000 mp să fie adăugați la stocul national modern de retail, din care 22% vor fi livrați în București, în timp ce restul de 78% vor fi livrați în țară, atât în principalele centre regionale, precum și în orașele terțiare.
Conturate în ultimii doi ani ca fiind tipul preferat de dezvoltare de retail, parcurile de retail revendică 89% din proiectele cu data de finalizare în 2022, în timp ce restul de 11% este reprezentat de centrele comerciale. Mai mult, suprafața totală care urmează a fi livrată pe formatul tradițional de retail (centru comercial) este generată de doar trei proiecte, dintre care două sunt extinderi (ale Electroputere Parc din Craiova și Mall Alba din Alba Iulia) și doar un singur proiect este nou, respectiv AFI City, dezvoltat de AFI Europe în București.
“Aceste 17 proiecte de dezvoltare de retail ale anului 2022 reprezintă un număr consistent de livrări pentru piața locală, dar este important să înțelegem că există încă o nevoie substanțială de spații de retail, dacă luăm în considerare că România înregistrează una dintre cele mai scăzute rate de neocupare din Europa (sub 3%). Și, în acest context, este important, de asemenea, să observăm un interes mai mare din partea investitorilor și a retailerilor pentru dezvoltări și operațiuni sustenabile și cu emisii zero de carbon” detaliază Carmen Ravon, Head al Retail Occupier CBRE pentru regiunea CEE
În ceea ce privește formatul de retail specializat (parcuri de retail), situația se află la polul opus. Din totalul de 14 proiecte cu o suprafață închiriabilă brută combinată de circa 131.000 mp, estimate a fi livrate până la sfârșitul anului, doar trei sunt extensii ale unor proiecte deja inaugurate (Shopping Park Tulcea, Baia Mare Value Center și Roman Value Center). Celelalte 11 dezvoltări, reprezentând marea majoritate, respectiv 91% din suprafața ce urmează a fi dezvoltată ca parcuri de retail, sunt proiecte de dimensiuni mici și mari, situate cu precădere în orașe regionale.
România continuă să atragă retaileri internaționali, iar anul acesta vom asista la intrarea pe piață a unor nume noi și îndelung așteptate. Footlocker a lansat deja un magazin în AFI Cotroceni, în timp ce Primark și CyberJump și-au anunțat primele deschideri în București în cursul acestui an, dacă ar fi să menționăm numele cele mai sonore. Dar există o serie atractivă de alte branduri care urmează să își lanseze magazinele și care conține nume precum PokeHouse, Submarine Burger, Buddha Original, TEDI, FLO, Bath&Body works, Half Price (part of CCC group), JD Sports, sau Suwen Lingerie.
Proiecte cu livrare în 2022
City | Project | Leasable Area (sq m) | Format | Developer |
Alba Iulia | Alba Iulia Mall | 29.000 | Parc de Retail | MAS Real Estate/ Prime Kapital |
Bucharest | One Cotroceni Park | 15.000 | Parc de Retail | One United |
Satu Mare | Prima Shops | 11.800 | Parc de Retail | Oasis Retail Development & Consulting |
Timisoara | Fun Shop Park Timisoara | 10.800 | Parc de Retail | Scallier |
Giurgiu | Shopping Park Giurgiu | 9.300 | Parc de Retail | Square 7 Properties & Mitiska REIM |
Turda | Funshop Park Turda | 9.100 | Parc de Retail | Scallier |
Slatina | Shopping Park Slatina | 8.600 | Parc de Retail | Mitiska Reim |
Bucharest | Greenfield Plaza | 7.100 | Parc de Retail | Impact |
Iasi | Family Market Bucium | 7.100 | Parc de Retail | Iulius Group |
Iasi | Family Market Miroslava | 6.200 | Parc de Retail | Iulius Group |
Bucharest | Lemon Retail Park | 6.000 | Parc de Retail | Synergy Construct |
Alba Iulia | Mall Alba | 5.800 | Centru comercial – extensie | Mall Alba |
Craiova | Electroputere Parc | 5.500 | Centru comercial – extensie | Catinvest |
Bucharest | AFI City | 4.500 | Centru comercial | AFI Europe |
Sursa: CBRE
Viitorul pare încărcat
Iar viitorul dezvoltării de mall-uri pare încărcat de proiecte. Extinderea Promenada București, dezvoltarea Promenada Craiova, planurile Iulius de a dezvolta cel mai mare centru de retail din România pe terenul de 14 hectare cumpărat de la Carbochim, în Cluj-Napoca, planurile Mas RE de a dezvolta alături de Prime Kapital un mall de 73.000 mp pe un teren preluat de la Cesarom la sfârșitul anului trecut în același oraș.
De asemenea, aceeași companie intenționează să dezvolte un mall de 28.000 mp pe o parte din terenul de 17,8 hectare al platformei IMGB, preluat de la SIF Banat-Crișana, plus un alt mall de aproape 20.000 mp care va fi dezvoltat de aceeași companie pe un teren de 6 hectare din Brașov.
Însă piața de retail nu este scutită de probleme, există câteva fenomene care pun probleme dezvoltatorilor și chiriașilor lor ulteriori:
- Majorarea costurilor pentru chiriași;
- Scăderea puterii de cumpărare a clienților, afectată de inflație, care va pune presiune pe nivelul chiriilor și pe veniturile disponibile pentru achiziții ale
cumpărătorilor. - Aceeași inflație va crește si costurile de dezvoltare ale proiectelor.