ANALIZĂ România, Polonia și Ungaria sunt luate în calcul de Mercedes și Rivian pentru producția de dube electrice. Ce avantaje oferă fiecare țară și ce șanse are fiecare de a obține investiția

Rivian duba Sursa foto: Facebook

Mercedes-Benz și startup-ul Rivian, susținut de Amazon, plănuiesc un joint-venture pentru a produce dube electrice într-o fabrică din Polonia, Ungaria sau România în următorii ani. Investment Monitor a analizat avantajele fiecărei țări și care este cea mai bună opțiune.

În ciuda provocărilor legate de lanțul de aprovizionare, revoluția vehiculelor electrice accelerează la nivel mondial. Vânzările de mașini electrice (inclusiv vehicule complet electrice și hibride plug-in) s-au dublat, urmând să atingă un record de 6,6 milioane în 2021. Această dinamică a continuat și în 2022, cu două milioane de mașini electrice vândute la nivel global în primul trimestru, cu o rată de creștere anuală de 80%.

Pe măsură ce prețurile combustibililor cresc vertiginos pe fondul turbulențelor privind aprovizionarea cu petrol și gaze rusești, vehiculele electrice devin din ce în ce mai atractive pentru consumatori. În plus, un număr tot mai mare de guverne își încurajează cetățenii să renunțe la mașinile alimentate cu combustibili fosili pentru a îndeplini obiectivele privind schimbările climatice. Ca urmare, se preconizează că piața globală a vehiculelor electrice va crește de la 287,4 miliarde de dolari în 2021 la 1,3 trilioane de dolari până în 2028.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

Ce știm până acum despre acordul dintre Mercedes și Rivian

În septembrie 2022, Mercedes-Benz Vans, o unitate de afaceri a gigantului auto german Mercedes-Benz Group, a semnat un memorandum de înțelegere cu Rivian, cel mai bine finanțat start-up auto din SUA, pentru a forma o companie de producție în comun (joint-venture) pentru dube electrice.

Ca parte a acordului, companiile vor împărți costurile de înființare a unei noi unități de producție exclusiv electrice, valorificând un sit Mercedes existent în Europa Centrală și de Est. Fabrica va produce dube electrice de mari dimensiuni pentru ambele companii. Data inaugurării nu a fost încă confirmată, rapoartele oficiale afirmând că uzina va începe să funcționeze „în câțiva ani”.

Joint-venture-ul cu Mercedes este cea mai recentă mișcare a Rivian de a-și spori capacitatea de producție. Compania, care numără Amazon și Ford printre acționarii săi cheie, ar trebui să producă 25.000 de vehicule în 2022 la unitatea sa de producție din Normal, Illinois.

Rivian a început, de asemenea, să lanseze vehicule electrice de livrare personalizate pentru Amazon, mii de dube fiind așteptate în peste 100 de orașe din SUA până la sfârșitul anului 2022 și 100.000 în întreaga țară până în 2030. O a doua fabrică de 5 miliarde de dolari se va deschide lângă Atlanta, Georgia, în 2024, cu o capacitate de producție anuală de 400.000 de vehicule.

Mercedes investește, de asemenea, în viitor. Compania urmează să investească 2 miliarde de euro în fabricile sale de asamblare din Europa pentru a le echipa în vederea trecerii la mașini electrice până la sfârșitul deceniului. Mercedes va trece la vehicule complet electrice până în 2030, acolo unde condițiile de piață o vor permite.

Rivian încă mai are în vedere piața europeană

Rivian plănuiește să deschidă o fabrică europeană încă de la începutul anului 2021. Rapoartele sugerează că este posibil ca societatea să construiască în continuare o fabrică separată pentru vehiculele sale de pasageri pe continent, deși o decizie finală nu a fost încă confirmată.

Într-un studiu anterior, Investment Monitor a compilat un model de date orientativ care a clasat Germania ca fiind locația ideală pentru fabrica propusă, datorită economiei sale extrem de inovatoare, infrastructurii excelente și talentelor de talie mondială.

Cu toate acestea, s-a observat, de asemenea, că Germania a fost cea mai scumpă opțiune dintre țările analizate. Având în vedere rapoartele financiare recente ale Rivian, care arată o creștere bruscă a pierderilor de exploatare de la 1 miliard de dolari în 2020 la 4,7 miliarde de dolari în 2021, rentabilitatea ar putea avea o importanță mai mare decât în cazul unor companii mai profitabile.

În plus, decizia de a se asocia cu un producător auto tradițional este conformă cu modelul de afaceri prudent al Rivian. Compania, care a fost înființată în 2009, dar a funcționat în mod invizibil până în 2017, când a avut de prezentat vehicule aproape gata de producție, este cunoscută pentru abordarea sa atentă și bine analizată, directorul executiv RJ Scaringe fiind numit uneori anti-Elon Musk.

Prin intermediul joint-venture-ului său cu Mercedes din Stuttgart, Rivian garantează accesul la piața europeană bine stabilită a companiei, precum și la lanțul de aprovizionare și amprenta de producție a acesteia, împărțind în același timp costurile de construcție. Mișcarea s-a dovedit deja avantajoasă, acțiunile Rivian sărind cu aproape 11% atunci când a fost anunțat parteneriatul.

Colaborarea este, de asemenea, foarte benefică pentru Mercedes, care intenționează să introducă modele de furgonete exclusiv electrice începând cu 2025. Pentru jucătorii consacrați din industria auto, cum ar fi Mercedes, stresul și costurile asociate cu tranziția de la vehiculele cu motoare cu combustie la vehicule electrice aduc diverse probleme inițiale. Un parteneriat cu un start-up precum Rivian va permite un mai mare schimb de cunoștințe și de tehnologie.

Ce țări sunt luate în considerare?

Analiza Investment Monitor arată că Mercedes operează în prezent fabrici în trei țări din Europa Centrală și de Est – Ungaria, Polonia și România. De asemenea, compania menține o unitate la Esipovo, lângă Moscova, dar operațiunile au fost suspendate la acest amplasament de la începutul anului 2022, în urma invaziei Rusiei în Ucraina.

Investment Monitor a analizat fiecare locație pentru a evalua care oferă cea mai bună propunere pentru Mercedes și Rivian.

Ungaria este lider în ceea ce privește investițiile străine directe pe cap de locuitor și producția de automobile

Uzina Mercedes din Kecskemét, în centrul Ungariei, a devenit prima fabrică europeană de automobile a companiei în afara Germaniei, când a fost deschisă în martie 2012. Uzina joacă un rol-cheie în rețeaua mondială de producție de automobile compacte a companiei și este cel mai mare angajator industrial din regiune.

La jumătatea anului 2022, Mercedes a anunțat că intenționează să investească 1 miliard de euro (405,25 miliarde de Ft) în această locație pentru a introduce în producție platforme electrice de generație următoare. Deoarece investiția va asigura viitoarele locuri de muncă și va dezvolta infrastructura regională, guvernul ungar a promis un pachet de sprijin de 34,9 milioane de dolari.

Sectorul automobilelor joacă un rol central în economia ungară, contribuind cu aproximativ 4% din PIB-ul țării și angajând peste 158.000 de persoane. Aproximativ 700 de companii auto își desfășoară activitatea în Ungaria, producând anual 420.000 de mașini. În plus, Ungaria este singura țară care găzduiește unitățile de producție ale celor trei producători auto premium din Europa, în afară de cele din Germania.

Pe cap de locuitor, Ungaria este principala destinație pentru investițiile străine directe (ISD) în domeniul auto și pentru producția de automobile dintre locațiile analizate. De asemenea, țara se situează pe primul loc în ceea ce privește inovarea, cu cele mai mari cheltuieli de cercetare și dezvoltare (C&D) ca procent din PIB (1,3% în 2020) și cel mai mare număr de brevete auto pe cap de locuitor.

De asemenea, Ungaria oferă investitorilor cea mai mică rată a impozitului pe profit din Europa, de 9%. Cu toate acestea, în prezent sunt în curs de desfășurare planuri conduse de OCDE pentru a introduce o rată minimă globală de impozitare a societăților de 15%, care ar urma să intre în vigoare în 2024. Aproape 140 de țări și jurisdicții din întreaga lume au fost de acord cu această măsură, însă guvernul ungar se opune în continuare, susținând că aceasta va face economia sa mai puțin competitivă.

În plus, Rivian ar putea fi descurajată de politica de extremă-dreapta a premierului ungar Viktor Orbán, având în vedere că valorile companiei sale sunt axate pe respectarea mediului, diversitate și incluziune. Anterior, Orbán a respins planurile UE privind politica climatică ca fiind o „fantezie utopică” care face să crească costurile energiei. Acest lucru este în contradicție cu misiunea Rivian, axată pe producerea de vehicule ecologice pentru a combate schimbările climatice.

Orbán este, de asemenea, singurul lider al UE care nu a condamnat în mod deschis invazia Rusiei în Ucraina, ci l-a criticat pe președintele ucrainean Volodymyr Zelensky. Ungaria, care depinde în proporție de aproximativ 85% de gazul rusesc, s-a opus, de asemenea, sancțiunilor UE care i-ar bloca livrările de energie rusească.

Infrastructura Poloniei iese învingătoare

Fabrica Mercedes din Polonia este situată în municipalitatea Jawor, la vest de Wrocław, în zona economică specială Wałbrzych. Fabrica produce motoare pe benzină cu patru cilindri, motoare diesel și baterii pentru mașini electrice. De asemenea, fabrica ultramodernă urmează îndeaproape tendințele de digitalizare.

Electromobilitatea se profilează ca un sector de investiții cheie pentru Polonia. Cercetările din cadrul Strategiei guvernamentale pentru o dezvoltare responsabilă prevăd că pe drumurile poloneze vor circula un milion de vehicule electrice până în 2025, precum și planurile în curs de electrificare a transportului public.

Polonia a fost prima țară din Europa Centrală și de Est în ediția din 2020 a Indexului global al calității infrastructurii, cu un scor de 95,3. Țara are, de asemenea, cea mai bună calitate a drumurilor dintre locațiile analizate. Infrastructura fizică va fi probabil o preocupare cheie pentru companii, pe măsură ce acestea încep să își expedieze camionetele în Europa. Polonia se bucură, de asemenea, de o poziție strategică de-a lungul mai multor rute logistice cheie, inclusiv a proiectului „Noul Drum al Mătăsii”, și se mândrește cu patru porturi maritime de importanță strategică majoră pentru economie.

În ceea ce privește investițiile străine directe, Polonia este principala locație analizată pentru investițiile străine în sectorul auto. Un total combinat de 68 de proiecte de intrare în domeniul auto au fost înregistrate în Polonia între 2019 și 2021, aproape dublu față de numărul înregistrat în Ungaria și cu 40% mai mult decât suma primită de România.

O potențială investiție Mercedes/Rivian în Jawor ar beneficia, de asemenea, de acces la Zona Economică Specială Wałbrzych. Locatarii zonei se bucură de acces la clustere industriale, de cooperare între școlile profesionale și antreprenori și de scutiri de impozit pe venit de până la 55%.

România se dovedește a fi cea mai eficientă din punct de vedere al costurilor

Mercedes operează în prezent două fabrici în România prin intermediul filialelor sale Star Assembly și Star Transmission. Unitățile, care se află la Sebeș și Cugir, produc piese auto pentru export.

În august 2022, compania a anunțat că pregătește o investiție de 135 de milioane de euro în Transilvania, pentru care a solicitat un sprijin de stat de 37 de milioane de dolari. Compania intenționează să convertească parțial cele două fabrici la producția de piese pentru automobile electrice.

Industria auto de dimensiuni considerabile din România, care include peste 500 de companii, reprezintă o parte semnificativă a economiei și asigură aproximativ 28% din PIB-ul său. Raportul cost-eficiență al țării este extrem de atractiv pentru potențialii investitori, cu salarii de înaltă calificare, costuri ale birourilor și prețuri la electricitate toate sub media regională. De asemenea, România a obținut rezultate bune și în Indicele de performanță de mediu 2022 al Yale, care evaluează sănătatea și durabilitatea mediului, depășind celelalte țări analizate.

Cu toate acestea, în alte categorii, propunerea României nu este la fel de competitivă, calitatea infrastructurii, nivelul de talente și probele de cercetare și dezvoltare fiind în urma celorlalte locații. Țara a fost, de asemenea, considerată ca prezentând un risc ridicat în ratingul Allianz privind riscul de țară din cauza instabilității guvernului, a datoriei ridicate a sectorului privat și a deficitului de cont curent în creștere rapidă.

Citește și: 

BREAKING Mercedes-Benz și startup-ul de mașini electrice Rivian iau în calcul să producă dube electrice în România în următorii ani. România se luptă cu Polonia și Ungaria

Ce planuri are gigantul Mercedes-Benz privind investițiile în dube electrice și ce spune despre o fabrică în România

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Rog insistent autorii si redactia sa nu mai utilizeze termeni neadecvati. Duba este gresit: DÚBĂ, dube, s. f. Autodubă. ♦ Vehicul închis, prevăzut cu ferestruici și gratii, cu care se transportă deținuții. ♦ Fig. Pușcărie, temniță. – Cf. scr. dubak.
    Corect este furgoneta: FURGONÉTĂ, furgonete, s. f. Automobil cu caroserie deschisă sau cu o platformă (acoperită) folosit pentru transportul obiectelor voluminoase și grele. – Din fr. fourgonnette. Sursa: Dicționarul explicativ al limbii române, ediția a II a

  2. Sa ne ajute Dumnezeu sa NU vina. Caci ei vor sclavi pe salariu minim, vor ajutoare de stat si reduceri la impozitul pe profit ptr multi ani. Vor roboti cu capul plecat ptr ca asa e “moda” noii ordini mondiale.
    Romania si romanii NU au nevoie de alti stapani care sa stea cu talpa pe gatul angajatilor. Aici e bastion de lupta impotriva diavolilor nu loc de coborat capul inaintea celor ce vor sa ne stapaneasca !!!

  3. Putin probabil ca Romania sa intre in acest calcul, Romania e alocata zonei franceze de influenta, numai Polonia si Ungaria, dintre cele trei mentionate, sint in zona germana de influenta.
    Dar sinteti liberi sa va duceti dupa fenta.

  4. Consider ca cea mai buna pozitie de amplasare a acestei fabrici de autovehicule electrice de trasport in Romania este municipiul Braila din urmatoarele motive :
    – port maritim si fluvial
    – legaturi rutiere cu drumuri expres , feroviare, aeroport
    – legaturi de transport navale in toate directiile lumii .
    – existenta Zonei Libere Braila cu peste 6.000. de Ha. de teren care poate fi pus la
    dispozitia investitorului ( poate si mai mult) .

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.