În 2021, experții au estimat că deficitul global de cipuri s-ar putea tempera treptat în a doua jumătate a acestui an. Totuși, la acel moment conflictul dintre Ucraina și Rusia și noul val epidemic din China nu erau factori de risc „în peisaj”. Cu toate acestea, pe măsură ce evenimentele au început să își facă simțită prezența, în primele trei luni ale acestui an, devine mai evident că sfârșitul crizei semiconductorilor nu pare să mai fie atât de aproape, potrivit unei analize realizate de Radu Puiu, analist XTB.
„Acest blocaj sincronizat la nivel global, alimentat de un deficit de aprovizionare, este un scenariu care apare pentru prima dată în istoria modernă a industriei auto. Pe scurt, ne aflăm într-un context în care principalul catalizator este aprovizionarea și în care consumatorii nu pot obține vehicule la nivel global din cauza limitărilor de producție”, potrivit analistului XTB.
Acesta spune că procesul de revenire la normal a pieței de semiconductori a fost amenințat de conflictul dintre Ucraina și Rusia. Deși la prima vedere ne-am putea întreba de ce, cele două state sunt importante pentru producția globală ale acestor componente.
Astfel, Ucraina produce 90% din neonul care are o calitate potrivită pentru producția de semiconductori din SUA.
„Pe de altă parte, Rusia exportă peste o treime din paladiul utilizat de SUA în fabricarea semiconductorilor. Deși companiile au stocuri necesare pentru a satisface producția imediată, există în continuare problema reprezentată de identificarea unor furnizori alternativi, ceea ce face ca întreruperile producției să fie inevitabile. În plus, China se confruntă cu cel mai amplu focar pandemic din ultimii doi ani, fapt ce a dus la introducerea unui lockdown extins, care pune presiune asupra economiei sale, dar și asupra lanțurilor de aprovizionare”, precizează Radu Puiu.
Potrivit datelor Bloomberg, containerele se adună în Shanghai, cel mai mare port al Chinei, deoarece restricțiile din oraș au dus la o lipsă de camioane necesare pentru a descărca bunurile importate.
Cea mai mare parte a industriei auto la nivel global este afectată din cauza penuriei persistente de cipuri la nivel global
Marea Britanie a înregistrat cel mai scăzut nivel al vânzărilor de mașini noi din ultimele două decenii în luna martie, conform Societății Producătorilor și Comercianților de Automobile (SMMT).
Situația a fost considerată și mai dezamăgitoare întrucât, de obicei, martie este cea mai aglomerată lună a anului în Marea Britanie pentru vânzările de mașini, deoarece este una dintre cele două luni în care sunt emise noi plăcuțe de înmatriculare.
Grupul SMMT a caracterizat vânzările drept „extrem de dezamăgitoare” pentru industrie, care a fost afectată de problemele lanțului de aprovizionare de la începutul pandemiei, inclusiv de lipsa globală de cipuri și probleme mai recente cu aprovizionarea unor piese din Ucraina.
Lipsa de cipuri i-a forțat pe producătorii de automobile din întreaga lume să reducă producția și i-a făcut pe consumatori să aștepte până la un an pentru a intra în posesia unui nou model.
Lipsa globală de semiconductori a influențat și piața second-hand, conducând prețurile mașinilor second hand peste prețurile modelelor noi pentru prima dată în istorie.
Această tendință este o urmare a faptului că, în prezent, consumatorul este dispus să plătească în plus (o primă) pentru a intra mai rapid în posesia autoturismului respectiv, punând astfel pe prim plan disponibilitatea lui și nu faptul că este rulat.