Producătorul auto Nissan a lansat o investigaţie cu privire la afirmaţiile unui consilier principal conform cărora directorul general Makoto Uchida l-ar fi supravegheat ilegal pe adjunctul său Ashwani Gupta, au declarat patru persoane cu informaţii directe despre această problemă, transmite Reuters.
Afirmaţiile legate de punerea sub supraveghere a luu Gupta, relatate pentru prima dată de Financial Times, au fost făcute de Hari Nada, în vârstă de 58 de ani, un consilier principal la Nissan, într-o scrisoare din 19 aprilie către directorii independenţi din consiliul de administraţie al producătorului auto japonez.
Reuters, care a văzut scrisoarea, este prima care a dezvăluit detaliile sale specifice. Acestea se referă la afirmaţiile de supraveghere, o divizare puternică a conducerii în legătură cu relaţia Nissan cu Renault şi preocupările legate de transferurile de proprietate intelectuală către producătorul francez de automobile.
În scrisoare, Nada a spus că Uchida a efectuat supravegherea pe o perioadă lungă de timp.
Nada a spus că a fost un efort de a dobândi informaţii pentru a elimina un director general şi un membru al consiliului de administraţie pe care CEO-ul Nissan îl considera un obstacol în calea încheierii unui nou acord cu partenerul de alianţă Renault.
Gupta, numit director de operaţiuni în 2019, a pus sub semnul întrebării termenii acordului revizuit pe care Uchida urmăreşte să îl finalizeze cu Renault, potrivit scrisorii lui Nada şi celor patru persoane care au cunoştinţă de această problemă.
Solicitat să comenteze investigaţia referitoare la supraveghere, Nissan a spus: ”Au fost implicate părţi terţe independente pentru a verifica faptele şi a întreprinde acţiuni adecvate”.
Nissan a refuzat orice comentariu suplimentar pentru acest subiect. Reuters nu a putut determina cine conduce ancheta pentru Nissan. Aceasta a început la sfârşitul lunii mai, a spus o persoană cu cunoştinţe directe despre această problemă.
Nada nu a detaliat în scrisoare cum a aflat despre presupusa supraveghere a lui Gupta. Reuters nu a putut confirma în mod independent că a avut loc vreo supraveghere.
Acuzații de hărțuire
Conform legislaţiei japoneze, o companie poate monitoriza comunicaţiile de pe telefoanele şi computerele corporative şi poate investiga comportamentul unui angajat în afara muncii, pentru a-şi proteja interesele comerciale, a declarat Akira Takeuchi, avocat din Tokyo.
”În alte cazuri, acţiunile din afara companiei ar putea fi considerate private, iar investigaţiile de acolo ar putea fi considerate excesive”, a spus el, subliniind că vorbeşte în general şi nu despre Nissan.
Gupta şi Nada nu au comentat ca răspuns la solicitările Reuters. Nissan a refuzat să-i pună la dispoziţie pentru comentarii pe Uchida, directorii consiliului sau alţi destinatari ai scrisorii lui Nada.
Nissan a declarat pe 12 mai că Gupta, în vârstă de 52 de ani, care a fost considerat pe scară largă drept un candidat pentru a deveni director general, nu va fi numit din nou în consiliu la expirarea mandatului său.
Nissan a anunţat săptămâna trecută că Gupta a ales să părăsească compania pe 27 iunie, ziua adunării anuale a acţionarilor producătorului auto, pentru a urmări alte oportunităţi.
Nada a spus în scrisoare că Nissan a analizat acuzaţiile despre comportamentul lui Gupta în săptămâna din 10 aprilie şi că i s-a cerut demisia.
El a spus că a înţeles că firma de avocatură japoneză Anderson Mori & Tomotsune a condus o anchetă asupra acuzaţiilor împotriva lui Gupta.
Trei surse cu cunoştinţe directe despre acest caz au spus că ancheta se referă la o acuzaţie de hărţuire împotriva lui Gupta, din partea unei angajate.
Acuzaţia a fost făcută în martie şi ancheta nu fusese încheiată la momentul anunţării demisiei lui Gupta, a spus o persoană.
Reuters nu a reuşit să confirme în mod independent natura plângerii de hărţuire sau orice concluzie a investigaţiei.
Anderson Mori şi Tomotsune au refuzat să comenteze.
Diviziuni la Nissan
Detaliile neraportate anterior ale scrisorii subliniază că, la cinci ani de la arestarea fostului director general al Nissan, Carlos Ghosn, pentru că şi-a ascuns veniturile, printre alte acuzaţii financiare, Nissan rămâne divizată în legătură cu legăturile sale cu Renault.
Ghosn a fost trimis de Renault în 1999 pentru a schimba Nissan, după ce compania franceză a salvat-o şi a devenit forţa motrice din spatele unei alianţe strategice încheiate mai târziu în acel an, în care ambele companii au preluar pachete de acţiuni una la cealaltă.
Mai recent, după luni de discuţii tensionate, Nissan şi Renault au anunţat în februarie noi termeni de parteneriat, în baza cărora producătorul auto japonez ar lua un pachet de până la 15% din Ampere, o unitate de vehicule electrice pe care Renault o desprinde de grup, şi Renault şi-ar reduce participaţia de 43% deţinută la Nissan.
Producătorii de automobile şi-au propus să aibă un acord final aprobat de consiliile lor până la jumătatea anului, dar această ţintă a fost amânată până la sfârşitul lui 2023, au spus două persoane care cunosc discuţiile.
Directori superiori ai producătorului francez de automobile, cum ar fi preşedintele Jean-Dominique Senard şi directorul executiv Luca de Meo, au considerat că Gupta încetineşte sau blochează încheierea tranzacţiei, a declarat o persoană care cunoaşte poziţia Renault.
Un purtător de cuvânt Renault a refuzat să comenteze şi a spus că ambii directori au refuzat să comenteze.