Salariaţii Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti (CNAB) au rămas fără Contract Colectiv de Muncă (CCM) şi, deşi noul CCM a fost negociat cu directorul general al CNAB, lipsa unui Consiliu de Administraţie complet face imposibilă semnarea documentului, potrivit informaţiilor primite de Agerpres de la Sindicatul Companiei Aeroporturi Bucureşti (SCAB).
“În plină inflaţie de aeroporturi de ‘succes, respectiv aeroportul Braşov, aeroportul Brăila – Galaţi, aeroportul privat Alexeni şi, nu în ultimă instanţă, soluţia salvatoare, noul aeroport Bucureşti SUD, CNAB nu are Consiliu de Administraţie care să asigure administrarea şi conducerea aeroporturilor Otopeni şi Băneasa. Succesiunea unor conduceri provizorii, coroborat cu lipsa de profesionalism, competenţe şi implicare a acestora, a adus compania în situaţia actuală. Toate acestea cu un puternic impact asupra strategiei, proiectelor şi performanţelor celor două aeroporturi”, susţin sindicaliştii, care spun că doar doi membri din şapte, din CA, au mandat.
Aceştia atrag atenţia că, începând de marţi, 28 mai, CNAB înregistrează “o altă premieră absolută, de data asta cu un impact major asupra salariaţilor”: lipsa unui Contract Colectiv de Muncă.
“Salariaţii nu mai sunt protejaţi de prevederile unui CCM care să le asigure siguranţa locurilor de muncă şi respectarea drepturilor dobândite. Sindicatele din cadrul CNAB au iniţiat măsurile legale pe care le au la dispoziţie, în vederea soluţionării cât mai rapide a acestei situaţii”, spune preşedintele SCAB, Ştefan Mladin.
El a precizat că primul pas a fost înştiinţarea Inspectoratului Teritorial de Muncă asupra faptului că CNAB nu mai are Contract Colectiv de Muncă. În cazul în care nu se rezolvă situaţia după intervenţia ITM se va ajunge la grevă de avertisment.
În data de 20 mai 2024, a fost convocată Adunarea Generală Ordinară a Acţionarilor CNAB şi, deşi pe ordinea de zi se aflau, printre altele, luarea act încetare mandate/revocare administratori provizorii în Consiliul de Administraţie; numire administratori provizorii în Consiliul de Administraţie în conformitate cu prevederile legale în vigoare; prelungire durată mandate administratori provizorii, AGA a refuzat numirea noilor membri.
Practic, AGA doar a luat act de încetarea mandatului de administrator provizoriu al lui Iacobuş-Doru Marius la data de 25.05.2024 şi a respins următoarele două puncte de pe ordinea de zi, respectiv numire administratori provizorii în Consiliul de Administraţie în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi prelungire durată mandate administratori provizorii.
De asemenea, acţionarii au aprobat cu unanimitate de voturi propunerea de repartizare a profitului la 31.12.2023, în valoare de 401,85 milioane de lei astfel: 321,48 milioane de lei statului român (80%), prin reprezentantul său, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, care a primit suma de 295,76 milioane de lei (dividend net), după ce s-a impozitat la sursă cu 8%, 80,37 milioane de lei s-au dus la Fondul Proprietatea (20%), 33,16 milioane de lei (7,43%) sursă de finanţare proprie, iar 11,491 milioane de lei (2,57%) – participarea salariaţilor la profitul anului 2023.
Acţionarii CNAB sunt: statul român, prin MTI, cu 80% din capitalul social, şi Fondul Proprietatea, cu 20%.