ANPC a controlat 65 de mari magazine și a dat amenzi de peste 750.000 de lei

ANPC Sursa foto Inquam Photos Alexandra Pandrea

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a extins controalele în marile rețele de retail, la nivelul întregii țări. Marți, 22 februarie 2022, instituția a verificat 65 de unități, la nivel național, aparținând lanțurilor de magazine: Mega Image, Penny, Profi, Cora, Auchan, Carrefour și Lidl, în toate fiind găsite nereguli.

În urma acțiunilor întreprinse, într-o singură zi, până la această oră, comisarii ANPC au aplicat următoarele sancțiuni:

  • amenzi contravenționale în valoare totală de 772.000 lei

și măsuri complementare:

  • oprirea definitivă de la comercializare și retragerea din circuitul consumului uman a produselor cu deficiențe
  • oprirea temporară a prestarii de servicii până la remedierea deficientțlor constatate, pentru 6 magazine
  • oprirea temporară a prestarii de servicii în raioanele în care s-au înregistrat abateri, până la remedierea deficientțlor constatate, pentru 25 de unități
  • a fost propusă sancțiunea complementară de închidere temporară a unității, pe o durată de cel mult 6 luni, pentru 2 magazine.

La 9 unități s-a verificat îndeplinirea măsurilor complementare aplicate în cadrul unei acțiuni de zilele trecute, și fiind constatată conformitatea acestora, s-a dispus reluarea activității comerciale, în aceste magazine.

Dintre cele mai frecvente abateri constatate de către echipele de control, menționăm:

– comercializarea unor produse în afara termenului de valabilitate

– comercializarea unor produse în afara datei durabilității minimale care prezentau insecte în ambalaj

– comercializarea unor produse congelate neconforme (produse cu culoarea modificată și cu acumulări de gheață în ambalaj)

– comercializarea unor fructe și produse din carne cu modificări organoleptice evidente și urme de mucegai

– comercializarea a diverse sortimente de salate fără informații privind data și ora deschiderii ambalajului, deși acestea aveau valabilitate 2 zile de la deschidere

– comercializarea unor produse preparate în zona de gătire a magazinului fără informare asupra orei de producție, deși acestea aveau valabilitate două ore din momentul producției

– utilizarea unui spațiul de expunere al produselor preambalate și congelate neigienizat, cu resturi de etichete, impurități mecanice, insecte moarte (muste si gandaci de bucatarie)

– prezența, în sistemul de ventilație al vitrinelor frigorifice de expunere a produselor la vânzare, a prafului în strat grosier, ruginei, a vopselei exfoliate

– utilizarea unor vitrine frigorifice cu rafturi care prezentau un grad avansat de uzură, depreciate, pătate, cu insecte moarte, resturi și reziduri alimentare

– nerespectarea regimului de temeperatură pentru păstrarea preparatelor (de exemplu, unele vitrine cu masa caldă nu asigurau temperatura minimă de +60 grade C, necesară sau unele pentru răcire, care depășeau valoarea de 4-8 grade C necesară)

– utilizarea unor spații de depozitare neigienizate sau neconforme din punctul de vedere al regimului de temperatură sau al gradului de uzură al aparaturii

– utilizarea unor cuptoare neigienizate,  prezentând un  strat gros de arsură și grăsimi

– prezența în magazin a gândacilor vii

– existența pavimentului neigienizat, în magazine, cu un strat de praf gros, grăsime si zone depreciate sau a plafonului deteriorat

– comercializarea unor mărțișoare din argint, fără a deține autorizație pentru comerțul obiectelor din metale prețioase

– mereguli în ceea ce privește promoțiile

– deficiențe de informare pe etichetele de produs sau ale raioanelor, referitor la elementele de identificare-caracterizare ale mărfurilor sau la data durabilității minimale

– lipsa informațiilor referitoare la ingredientele cu potențial alergen

– practici comerciale înșelătoare – utilizarea unor sintagme comerciale de promovare, care nu pot fi probate cu documente sau care se dovedesc a fi neadevărate comparând prețurile din magazin (exemplu ”Super ofertă”, ”cel mai mic preț” etc.)

– neconcordanță între prețul la raft și cel de la casa de marcat

– utilizarea, în magazine a unor automate neracordate la apă curentă, deși aceasta era necesară pentru preparatele pe care le asigurau

– comercializarea unor produse cu ambalajul deteriorate

– utilizarea unor mijloace de măsurare neverificate metrologic.

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *