Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) anunță că a derulat mai multe controale, în perioada 17.04.2025 – 16.06.2025, premergător eliminării schemei de plafonare a prețurilor la energia electrică, pentru a verifica modul în care sunt respectate prevederile legale în domeniu, în cazul prestării serviciilor de furnizare a energiei electrice către consumatorul casnic.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Au fost controlați 116 operatori economici (inclusiv 431 de contracte emise de aceștia), fiind identificate abateri la 20 dintre companii.
Pentru neregulile identificate, comisarii ANPC au aplicat următoarele sancțiuni:
- 24 amenzi contravenţionale în valoare de peste 370.000 de lei
- 10 avertismente
- măsura remedierii deficiențelor constatate, pentru 12 operatori economici.
Cele mai importante abateri de la legislația în domeniu întâlnite au fost:
- lipsa sau completarea incorectă a ofertelor prezentate consumatorilor
- lipsa prețului final cu toate taxele incluse, în contractele cu consumatorii
- emiterea facturilor de consum și de report cu întârziere
- emiterea cu întârziere a facturilor pentru energia consumată din rețea și pentru cea produsă/injectată în rețea, în cazul contractelor cu prosumatorii
- lipsa menționării în contracte a unor informații precum: perioada de facturare, opțiunile privind modul de transmitere al facturilor, durata contractului, condițiile de reînnoire/prelungire/încetarea prestării serviciilor și a derulării contractelor
- existența unor clauze abuzive, în contracte, referitoare la obligația consumatorului de a nu permite accesul la contor a persoanelor neautorizate, în cazul în care dispozitivele erau amplasate pe domeniul public și nu pe proprietatea personală a consumatorului, acesta fiind în imposibilitate de a o respecta
- neafișarea pe site a tuturor informațiilor în baza cărora operatorul economic își desfășoară activitatea, inclusiv a informărilor cu privire la posibilitatea soluționării alternative a litigiilor (SAL).
ANPC reiterează recomandările privind drepturile consumatorilor de energie electrică
- Informați-vă corect înainte de semnarea unui contract:
- Solicitați furnizorului oferta-tip de furnizare, care trebuie să conțină toate informațiile relevante (preț, tarife, durată, condiții de reziliere).
- Asigurați-vă că prețul afișat este complet, incluzând toate taxele și tarifele reglementate.
- Verificați dacă oferta este pe piața reglementată sau liberalizată,
- Ofertele prezentate pe site-urile oficiale ale operatorilor economici, trebuie să fie accesibile pentru consultare/prezentate la avizierul de la fiecare punct de lucru al acestuia.
- Aveți dreptul la un contract clar și ușor de înțeles:
- Contractul trebuie să fie redactat în mod clar și să conțină informații despre:
- drepturile și obligațiile părților,
- durata contractului,
- condițiile de prelungire sau încetare,
- modalitățile de plată și penalități,
- clauzele contractuale.
- Dreptul de a schimba furnizorul GRATUIT:
- Puteți schimba furnizorul de energie electrică gratuit, în termen de 21 de zile de la solicitare.
- Nu este necesară justificarea deciziei.
- Furnizorul actual NU are voie să perceapă penalități pentru rezilierea anticipată dacă nu s-au încălcat clauze contractuale.
- Dreptul de a fi informat în timp util despre modificările contractuale:
- Furnizorul trebuie să vă anunțe cu minimum 30 de zile înainte despre orice modificare a contractului (ex: creșteri de preț).
- Aveți dreptul de a denunța contractul dacă nu sunteți de acord cu noile condiții.
- Facturile trebuie să fie clare și corecte:
- Factura trebuie să includă:
- perioada de consum,
- cantitatea consumată,
- prețul aplicat,
- detalii despre tarife și taxe.
- Aveți dreptul de a contesta o factură eronată și de a primi răspuns în termen legal (30 de zile calendaristice).
- Aveți dreptul la compensații în cazul unor întreruperi nejustificate:
- În cazul unor întreruperi repetate sau nejustificate ale alimentării cu energie, aveți dreptul la compensații financiare din partea operatorului de distribuție.
- Acestea sunt stabilite prin reglementări ANRE, nu de ANPC, însă ANPC poate redirecționa sesizarea.
- Dreptul la protecție în cazul consumatorilor vulnerabili:
- Dacă sunteți într-o situație financiară dificilă sau aveți un caz social, puteți beneficia de ajutoare de la stat (prin primărie sau alte instituții).
- Puteți cere încheierea unor angajamente de plată eșalonată.