Doi antreprenori români din Iași au descoperit că nu există cântece de calitate în limba română pentru copiii lor, așa că au luat problema în propriile mâini, iar între timp au construit un univers online de personaje extrem de îndrăgite de copii nu doar români, ci din toată lumea, cu miliarde de vizualizări. Ei au povestit pentru Economedia cum au reușit să devină un brand global.
Primii pași: O nevoie transformată într-un proiect curajos
Era anul 2012, iar ieșenii Cristina și Alexandru Badan locuiau într-un apartament închiriat și conduceau o Dacia 1310. Cu doi copii mici și un viitor financiar incert, cei doi căutau constant noi oportunități. Cristina era tehnician dentar și cocheta cu comerțul online, iar Alexandru, tânăr inginer, lucra în vânzări. Dar viața lor urma să ia o turnură neașteptată.
După ce căutase pe toate platformele audio și video conținut educativ și animat pentru cei mici, nemulțumită de calitatea rezultatelor, Cristina a venit cu o idee simplă care s-a dovedit a fi apreciată de părinți și copii deopotrivă: crearea de animații care să ilustreze cântecele copilăriei.
„Avem un băiețel și o fetiță. Amândoi mici. Și voiam să asculte și să învețe cântecele cu care am crescut noi la grădiniță. Efectiv nu găseam conținut de calitate în limba română pentru copii. Atunci am zis: dacă nimeni nu face asta, de ce să nu încercăm noi?”, își amintește Cristina Badan.

Primul pas important: Lansarea TraLaLa
Astfel a luat naștere TraLaLa, un canal YouTube dedicat cântecelor educative în limba română. Primele animații nu au fost ușor de realizat. Licențierea melodiilor și producția inițială le-au consumat tot bugetul alocat sărbătorilor de Crăciun. „Nu am putut cumpăra cadouri pentru copiii noștri, dar am făcut un cadou tuturor copiilor din România”, povestește Alexandru Badan pentru Economedia.
Răspunsul la primele animații TraLaLa publicate pe YouTube a fost copleșitor. Părinții și educatorii au apreciat conținutul, iar canalul a crescut rapid. „Primele comentarii ne-au oferit o motivație extraordinară. Nu ne-am fi imaginat că proiectul nostru va prinde atât de bine. Oricât de greu ne era, pentru că noi nu aveam nici un orizont de amortizare a acelor cheltuieli mari, ne simțeam datori să continuăm”, își amintește Cristina.
Până la sfârșitul anului 2013, TraLaLa avea deja 18 animații și devenise un nume cunoscut printre familiile din România. Tocmai se crea YouTube-ul românesc, ca destinație pentru familiile cu copii, așa cum îl cunoaștem astăzi.
Expansiunea globală: Cum a apărut universul LooLoo Kids
Realizând potențialul internațional al conceptului, familia Badan a decis să se extindă. Așa a luat naștere, în 2014, LooLoo Kids, canalul YouTube în limba engleză, unde au investit în crearea de animații pentru cântece tradiționale precum „Wheels on the bus”, dar și cântece originale care aveau să devină celebre.
Strategia a fost clară: producția de animații 3D de calitate superioară, înregistrări audio cu voci native, colaboratori profesioniști. Deși costurile erau considerabile, investiția s-a dovedit inspirată. „Am înțeles că, pentru a ne impune la nivel internațional, trebuie să investim masiv în calitate pentru că intram în competiție cu creatori de conținut mari, cu experiență și resurse imense”, ne explică Alexandru.
Aceste eforturi susținute au fost răsplătite. În 2019, LooLoo Kids devenea primul canal din Europa de Est care primește butonul de diamant YouTube, recunoaștere acordată pentru atingerea pragului de 10 milioane de abonați. Astăzi, în anul 2025, canalul are peste 59 milioane de abonați, iar LooLoo Kids este unul dintre cele mai populare branduri pentru preșcolarii din întreaga lume. Una dintre animații, „Johny, Johny, Yes Papa”, a înregistrat peste 7 miliarde de vizualizări, fiind în top 5 cele mai vizionate videoclipuri publicate vreodată pe YouTube.
Butoanele de diamant s-au înmulțit rapid, odată cu dezvoltarea unui întreg ecosistem de canale YouTube, ajungând acum la peste 120, în mai mult de 25 de variante lingvistice. Doar în 2024 canalele LooLoo Kids au înregistrat peste 15 miliarde de vizualizări. Pentru a înțelege amploarea acestui număr, putem face comparația că fiecare locuitor al planetei ar fi vizionat, în medie, de două ori un video LooLoo Kids sau TraLaLa.
„Ne bucurăm de aceste reușite, dar o facem responsabil, pentru că înțelegem impactul pe care îl avem. Și de aceea am adaptat producțiile noastre în mai multe limbi, pentru că ne dorim să ajutăm fiecare copil din lume să se joace și să se distreze în limba sa nativă”, explică Cristina.
Video is king. Distribution is King Kong!
Succesul din YouTube cu TraLaLa și LooLoo Kids a deschis oportunități noi de distribuție în afara platformei, o validare suplimentară a conceptului dezvoltat de cei doi români. Familia Badan a coagulat în jurul lor, la Iași, o echipă tânără care gestionează distribuția și managementul showurilor animate.
„Deși activitatea noastră, de la generare de concept la editare audio-video și management de publicări pe diferite platforme, este foarte nișată și nu există o facultate care să ne pregătească colegii, am fost norocoși! Am atras alături de noi oameni tineri, care au învățat foarte repede și care au crescut profesional cu o viteză extraordinară”, spune Alexandru.
În foarte scurt timp, LooLoo Kids a ajuns pe toate platformele și pe toate device-urile pe care familiile cu copii le folosesc pentru a-i distra și educa pe cei mici, de la platforme de streaming la televiziuni pentru copii din toată lumea. Primul show animat distribuit de o companie din estul Europei pe Netflix a fost „LooLoo Kids Musical Adventures”.
Pe Roku, LooLoo Kids este în topuri în Brazilia, SUA și Mexic pe secțiunea Family & Kids. În aplicațiile mobile, LooLoo Kids e în top 10 aplicații din secțiunea Educațional.
„Am lansat aplicațiile mobile TraLaLa și LooLoo Kids ca o platformă sigură pentru părinți și pentru copii. Ne-am gândit că va fi benefică pentru acele zone sau situații în care internetul nu funcționează, într-o călătorie cu mașina sau în avion. De asemenea, ne-am dorit să oferim o experiență de vizionare superioară, ghidată, lipsită de alte interacțiuni. Am lansat întâi pentru iOS și Android, iar anul trecut am lansat o aplicație dedicată TraLaLa Samsung TV”, ne face Alexandru să înțelegem.
Tot în anul 2024, în cadrul unui parteneriat cu Samsung și Rakuten, LooLoo Kids a lansat o suită de canale TV de tip FAST, o nouă opțiune de consum TV care atrage mulți telespectatori în Europa și Statele Unite.
TraLaLa. TV. Spotify. YouTube. Jucării
„Avem succes mare în teritorii îndepărtate ca Brazilia, Mexic sau Statele Unite, dar să știți că pentru noi tot TraLaLa rămâne prioritatea!”, ne declară Cristina zâmbind. Ea a completat: „Care e următoarea postare de pe TraLaLa a rămas cel mai important task de pe agendă.”
TraLaLa, un canal de YouTube în urmă cu 13 ani, a devenit acum un brand important pentru copiii din România și familiile lor. Este greu de găsit o grădiniță în care să nu fi răsunat un cântec TraLaLa, e dificil de identificat o mamă de preșcolar care să nu știe să cânte măcar un refren al lor.
Desemnat încă din 2019 de către studiul Brand Trend Entertainment cel mai apreciat brand de către copiii din România cu vârste cuprinse între 0 și 2 ani, TraLaLa a intrat inclusiv în manualele școlare pentru clasele pregătitoare.
Amprenta media și notorietatea brandului dezvoltat de cei doi ieșeni a crescut considerabil odată cu lansarea postului de televiziune „TraLaLa TV”, distribuit de către Digi, Orange și Vodafone tuturor abonaților.
„TraLaLa TV este primul post de televiziune pentru copii 100% românesc. Suntem 100% muzică, 100% pentru copii mici și e un post 100 % românesc! Am reușit să aducem în panelul posturilor de copii din România un concept nou, perfect adaptat familiilor cu copii mici, unde șef de programe e o mămică!”, ne spune Alexandru. „Prin postul TV oferim un program mult mai bogat decât pe YouTube, fiecare emisiune ținând cont de programul zilnic al copiilor din România și de tematicile atât de particulare nouă.”
Potrivit Instar Analytics (Kantar), TraLaLa TV a avut în anul 2024 zile în care media de minute vizionate a fost de 193 de minute pe publicul țintă „Copii 4-14 ani din mediul urban” și peste 100 de minute pe demograficul „Femei 25-45 din mediul urban”.
Iar pe deasupra, brandul a decis să creeze și un magazin online în care părinții pot găsi cadouri cu personajele favorite ale copiilor din desenele animate. Iar produsele se vând și în librării.
Va fi lansat al doilea post de televiziune TraLaLa
Audiențele superioare înregistrate și feedbackul telespectatorilor i-au încurajat să obțină o nouă licență de televiziune, pentru al doilea post de televiziune TraLaLa, de data aceasta pentru desene animate.
„Sper că în martie reușim să facem încă un cadou mămicilor din România, să poată găsi pe telecomandă al doilea post tv, TraLaLa Desene Animate. Este un post de desene animate care are tot preșcolarii în focus. Am reușit să aducem câteva show-uri de desene animate cu totul și cu totul spectaculoase, Masha și Ursul, Fixiki, Vik Vichingul, 44 de Pisici! Avem mare încredere că audiențele vor fi pe măsura așteptărilor noastre”, ne explică Cristina.
Alexandru spune că, datorită amplitudinii media pe care a căpătat-o TraLaLa în ultima perioadă în România, s-au înmulțit propunerile de parteneriat pe crearea de produse licențiate.
„Personajele noastre, Johny, bebelușul TraLaLa, Zigaloo, care e un dinozaur foarte simpatic, sau Elefănțelul TraLaLa, sunt recunoscute imediat de familii, atât de copii, cât și de mămici. Aceste sute de milioane de vizualizări din fiecare an reprezintă un potențial de marketing fantastic, de aceea numărul de contracte de licențiere este în continuă creștere. Partenerii din România au realizat că un rucsac, un iaurțel sau o carte cu aceste personaje îndrăgite asigură o eficientizare a eforturilor de marketing și succesul acelor produse. Tocmai am lansat o colecție de cărți și jocuri TraLaLa în parteneriat cu Editura Gama, avem un parteneriat pe cadouri cu Stargift și Gourmet Gift și discuții pe diferite categorii de licențiere. Avem încredere că anul acesta va crește numărul de produse TraLaLa licențiate, că ar fi păcat să avem mai multe în Orientul Mijlociu sau în Brazilia. Suntem optimiști, mai ales că fiecare parteneriat noi îl susținem cu cele două televiziuni și cu ecosistemul de canale YouTube”, a precizat Alexandru.
Afacerile antreprenorilor din Iași merg ca pe roate. Tralala Studio a raportat afaceri de 5,9 milioane de lei, în 2023, în creștere cu 38%, iar profitul a ajuns la 3,8 milioane de lei. Firma Mora TV a raportat și ea afaceri de peste 5 milioane de lei și un profit net de 1,2 milioane de lei. Iar firma pe care a fost înregistrat shop-ul online, Momko Net (care gestionează și coproducția Lea & Pop), a raportat afaceri de 960.645 lei și un profit de 604.735 lei.
Prin campania „Antreprenor cu valoare adăugată”, Economedia promovează ideile de afaceri care îi inspiră pe antreprenorii români să dezvolte și să vândă produse fabricate parțial sau total pe plan local, sub branduri proprii.