Antreprenor cu valoare adăugată. Tatăl și fiul duc mai departe tradiția de fabricare a sticlei și au creat Stycle, o afacere de upcycling care recuperează sticle vechi

Stycle

I-am descoperit în primăvară când m-am oprit scurt la Viscri 32 să beau o socată. În vară, am dat o fugă la ALTRNTV Shop să iau o gură proaspătă de creativitate românească și i-am găsit și acolo. Iar zilele trecute i-am văzut și la Maktoob, unul dintre taproom-urile pe care le vizitez adesea în București. „Ei” sunt Stycle, un business românesc de familie care creează obiecte din sticlă reciclată, de la pahare la jardiniere, și care se încăpățânează să ducă mai departe un meșteșug de tradiție în orașul Mediaș și în familie.

Laurean Oltean a lucrat înainte ca inginer în fabrica de sticlă Vitrometan de la Mediaș, iar după ce aceasta a fost privatizată în 1997, el a decis, în anul 2000, să își deschidă acasă un mic atelier.

„Prelucram tuburi de sticlă la flacără, făceam globuri, tot felul de figurine din baghetă și din tuburi de sticlă. Prelucrarea sticlei a fost o plăcere a mea”, spune Laurean Oltean, pentru Economedia.

În 2015, fabrica Vitrometan s-a închis și utilajele din fabrică au fost scoase la licitație. Laurean Oltean a profitat de oportunitate și a cumpărat mașini de șlefuit, mașini de gravat, cam o linie completă de prelucrare de sticlă. A închiriat un spațiu de circa 150 de metri pătrați și a pus utilajele în funcțiune.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Fiul său, Horațiu Oltean, care studia tot inginerie la Sibiu, este cel care a venit cu ideea de a recupera și valorifica sticla deja folosită. „Motivația a fost legată de a continua tradiția fabricării sticlei în oraș. Și de a continua afacerea de familie, tot în domeniul sticlăriei”, .spune Horațiu Oltean pentru Economedia.

„În 2016, când am intrat și eu în afacere, am achiziționat un cuptor, utilaje și scule de la fosta fabrică de sticlă Vitrometan, intrată în faliment. Tatăl meu e pe partea tehnică, iar eu pe partea de management, marketing. Provocarea a fost să ne găsim nișa sau nișele pe care să activăm, iar acestea au fost upcycling-ul și restaurările, unde realizăm rondele de geamuri gotice și mozaic”, mai spune Horațiu.

Investiția inițială s-a ridicat la circa 20.000 euro. „Am început într-un spațiu închiriat. Fiul meu a rămas inițial la Sibiu, dar eu am angajat doi oameni care lucrau cu mine. Fiul meu venea vineri seara de la Sibiu la Mediaș și au început să facă poze la produsele pe care le făceam noi și a început să le promoveze. După foarte scurt timp au început să apară și comenzile”, spune Laurean Oltean.

Cei doi au început să colecteze astfel sticle de bere la 0,33 l, la 0,5 l, butelii de vin, pe care le tăiau și le făceau pahare. Tăiau sticlele pe lung pentru a face jardiniere. Furnizorii lor sunt restaurantele, barurile, cramele din regiunea Mediaș.

Horațiu susține că, chiar dacă nu a studiat design-ul, a avut ocazia să fiu expus design-ului de produs din momentul în care a început business-ul acesta. „Produsele de upcycling nu le-am creat sau inventat eu, ele sunt produse care se realizează deja în străinătate”, spune el.

Și așa au început să apară comenzile, atât din țară cât și din străinătate. Așa că Horațiu a decis să renunțe la jobul din multinațională și să se implice integral în afacerea de familie.

„În 2016 am ajuns să fie noi doi, plus încă șapte angajați. Dacă eram singur, mă împotmoleam demult. Dar am fost doi oameni, iar unul dintre noi s-a priceput la ceva și celălalt la altceva. Asta ne-a ajutat enorm. Am fost și suntem în familie. Ne-am mai împotmolit și noi, au fost situații în care am stat și 10 și 12 ore în fabrică ca să putem onora comenzile la timp, pentru că veneau comenzi mari”, spune Laurean Olteanu.

Tot în acel an, spațiul pe care cei doi îl închiriau a fost scos la vânzare și, astfel, au decis să îl cumpere. Hala de 400 de metri pătrați a fost complet modernizată și amenajată. Iar în 2018, afacerea a beneficiat și de un suport financiar de 38.000 euro prin programul Start-up Nation.

„Mulți ne-au spus că am avut curajul nebunului, că toată industria sticlei se ducea în cap, chiar și foști colegi din fabrică ne-au zis că ceea ce facem este o nebunie. Și ne dăm seama, acum ne facem planuri pentru anul viitor și trebuie să fim foarte foarte atenți la prețul energiei”, spune Laurean Oltean.

În atelier lucrează, alături de cei doi, foști angajați din fabrica Vitromex, dar la partea de șlefuit au angajat inclusiv oameni pe care a trebui să îi învețe meserie.

Laurean este cel care repară orice este nevoie. „Dacă o mașină vinerea începea să producă un zgomot mai deosebit, știam că este uzură și nu mai merge mult. Și, la ora trei, când plecau oamenii, mă echipam în salopetă și până luni dimineața o făceam să meargă. A fost o dorință a mea să nu lăsăm să dispară acest meșteșug”, spune el.

Multă vreme, afacerea a lucrat „white label”, adică cu design-ul clientului. „Abia anul acesta am reușit să realizăm produsele noastre. Provocarea a venit de la participarea la Romanian Design Week, unde am fost prezenți în zona de concept store. Pentru eveniment am „creat” o colectie de 32 obiecte, toate în albastru cobalt, inspirate de Viscri 32”, povestește Horațiu.

Pe lângă partea de upcycling a sticlei folosite, afacerea produce și sticlă suflată, dar producția depinde foarte mult de comenzi. „Avem și un cuptor de topit sticla, dar costurile sunt atât de mari atât nu lucrăm cu el decât rar, adică atunci când vin comenzi care ne acoperă costurile. Cuptorul merge non-stop, odată pornit nu poți la sfârșitul programului să-l oprești, îi trebuiesc 3 zile să ajungă la temperatura de 1.200°, de exemplu”, explică Laurean Oltean.

Portofoliul Stycle cuprinde produse din sticlă reciclată, cum ar fi pahare, vaze, candele, oliviere, jardiniere, recipiente pentru lumânări.  Stycle își vinde produsele în special la export, în Germania, în Austria, în Anglia, în Olanda. Dar ele se pot găsi și în magazine fizice, precum Jujube (Sibiu), ALTRNTV și OTOTO (București), Rafia (Constanța) și în unele librării Cărturești. De asemenea, și anumite baruri și restaurante au început să le folosească. Unul dintre aceste locuri este chiar Viscri 32, faimosul restaurant fondat de Alexu Toader și soția sa în satul făcut celebru de prințul Charles. Iar acum se găsesc și la taproom-ul de bere Maktoob din București, fondat de Adina și Amine Maissour, o româncă și un marocan. Alte locuri în care se găsesc sunt Novotel Hotels, Swissotel, Grano, Crama Prince Stirbey și alții. Cei doi participă cu produsele afacerii și la târguri și expoziții pentru HoReCa.

„Produsele le vindem în principal în străinătate. La începuturile afacerii am participat la târguri, de unde am reusit să venim cu comenzi. Nu suntem foarte vizibili în online, deoarece lucrăm cel mai mult B2B. Doar în ultima vreme am hotărât să ne concentrăm mai mult asupra pieței din România. Suntem prezenți în mai multe magazine fizice în România, inclusiv în magazinul nostru din Mediaș, pe care l-am deschis anul asta”, afirmă Horațiu Oltean.

Cel mai recent, Stycle a inaugurat un magazin fizic al brandului în Mediaș, unde expune atât produsele proprii, cât și cele ale altor artizani.

Laurean Oltean spune că în ultimii ani afacerea a fost afectată de creșterea costurilor cu salariile, cu materiile prime, cu benzile abrazive, motiv pentru care și numărul de angajați s-a redus la 5. „O bandă de șlefuit pe care o luam înainte cu 5 euro, acum o luăm cu 10 euro. Încă ne rămâne o marjă de profit, dar suntem foarte, foarte atenți ca să nu cumva să trecem în partea cealaltă, să fim pe minus”, afirmă el. Glăjăria Mediaş SRL, firma sub care funcţionează atelierul Stycle, a avut afaceri de 404 mii lei, anul trecut.anul

Producția și prelucrarea de sticlă reprezintă o activitate energofagă care se folosește de gaz pentru a topi sticla, așa că este și costisitoare, în special în ultima perioadă marcată de prețuri mari la energie. Din acest motiv, și planurile de viitor sunt rezervate. „Deocamdată stăm să vedem cum va fi anul viitor, din cauza costului energiei electrice și a gazului”, spune Laurean.

Horațiu Oltean afirmă însă că Stycle urmează să aibă un magazin online.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.