Anul 2024 e anul reducerilor de costuri pentru companii, chiar și pentru cele profitabile (Analiză CNBC)

bani calcul taxe Sursa foto: Pixabay

Nike, Mattel, PayPal, Cisco, Levi Strauss și UPS sunt doar câteva dintre companiile care au anunțat disponibilizări în ultimele săptămâni, arată o analiză CNBC. Liderii corporațiilor au încercat să arate pe Wall Street că se opun agresiv creșterilor de cheltuieli alimentate de inflație și că se ajustează pe măsură ce cererea consumatorilor se normalizează. Experții din industrie au declarat că firmele își trag sufletul și analizează cu atenție modul în care operează, după o perioadă neobișnuită de patru ani cauzată de pandemie.

De la producătorii de jucării și produse cosmetice la vânzătorii de software de birou, directorii din toate sectoarele au anunțat concedieri și alte planuri de reducere a cheltuielilor – chiar și la unele companii care înregistrează profit. Producătorul de Barbie Mattel, PayPal, Cisco, Nike, Estée Lauder
și Levi Strauss sunt doar câteva dintre firmele care au eliminat locuri de muncă în ultimele săptămâni.

Retailerul de mari magazine Macy’s a anunțat că va închide cinci dintre magazinele sale cu același nume și va elimina peste 2.300 de locuri de muncă. United Airlines a redus mesele de la clasa întâi pe unele dintre cele mai scurte zboruri ale sale.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Pe măsură ce consumatorii își supraveghează portofelul, companiile au simțit presiunea din partea investitorilor de a face același lucru. Directorii executivi au încercat să le arate acționarilor că se adaptează la cererea consumatorilor, pe măsură ce aceasta revine la tiparele obișnuite sau chiar se atenuează, precum și să contracareze agresiv cheltuielile mai mari.

Companiile aeriene, producătorii de automobile, companiile media și gigantul UPS, toate acestea se confruntă cu noi contracte de muncă care au acordat majorări de salariu pentru zeci de mii de angajați și au dus la creșterea costurilor.

În anii trecuți, companiile puteau să scape cu bine de costurile mai mari, transferându-le clienților care erau dispuși să se răsfețe cu orice, de la aparate noi la vacanțe la plajă. Dar puterea de stabilire a prețurilor a scăzut, astfel că directorii caută alte modalități de a gestiona bugetul – sau de a scoate mai multe profituri, a declarat Gregory Daco, economist șef al EY.

“Ne aflăm într-un mediu în care oboseala costurilor face parte din ecuația consumatorilor și a liderilor de afaceri”, a spus Daco. “Costul aproape tuturor lucrurilor este mult mai ridicat decât era înainte de pandemie, fie că este vorba de bunuri, inputuri, echipamente, forță de muncă, chiar și ratele dobânzilor”, a spus acesta.

Există câteva excepții de la valul recent de reducere a costurilor: Walmart,de exemplu, a declarat luna trecută că va construi sau converti peste 150 de magazine în următorii cinci ani, alături de o investiție de peste 9 miliarde de dolari pentru modernizarea multora dintre magazinele sale actuale.

Iar unele companii, cum ar fi băncile, au făcut deja reduceri serioase. Cinci dintre cele mai mari bănci, inclusiv Wells Fargo și Goldman Sachs, au eliminat împreună mai mult de 20.000 de locuri de muncă în 2023. Acum, acestea așteaptă reduceri ale dobânzilor de către Rezerva Federală, care ar elibera numerar pentru fuziuni și achiziții reținute.Dar reducerile de costuri dezvăluite chiar și numai în primele săptămâni ale anului se ridică la zeci de mii de locuri de muncă și miliarde de dolari. În ianuarie, companiile americane au anunțat 82.307 reduceri de locuri de muncă, mai mult decât dublu față de luna decembrie, dar tot cu 20% mai puțin decât în urmă cu un an, potrivit Challenger, Gray and Christmas.

Iar înăsprirea din lunile precedente se vede deja în rapoartele financiare.

Până acum, în acest sezon al câștigurilor, rezultatele au indicat faptul că societățile s-au concentrat pe creșterea profiturilor, fără vântul din spate al unor creșteri mari de prețuri și al creșterii vânzărilor.

De la jumătatea lunii februarie, peste trei sferturi din S&P 500 au raportat rezultatele celui de-al patrulea trimestru, cu mult mai multe rezultate peste așteptări în ceea ce privește câștigurile decât în ceea ce privește veniturile. Câștigurile trimestriale, măsurate de un compozit al companiilor din S&P 500, sunt pe cale să crească cu aproape 10%.Veniturile, însă, au crescut mai modest cu 3,4%.

Concedieri, reduceri de zboruri și închideri de magazine

În timp ce dorința companiilor de a obține profituri mai mari nu este nouă, acestea au făcut din consolidarea rezultatului final o prioritate în acest an.

Reducerile de personal s-au răspândit în întreaga industrie tehnologică, deoarece companiile au urmat exemplul celor de la Meta’s2023 reduceri, pe care mulți analiști le-au creditat pentru a ajuta gigantul social media să se redreseze după un an 2022 dificil. Directorul general Mark Zuckerberg a numit 2023 “anul eficienței” pentru părintele Facebook și Instagram, în timp ce și-a redus numărul de angajați și a promis să ducă mai departe abordarea sa mai simplă.

În ultimele săptămâni, Amazon, Alphabet, Microsoft și Cisco, printre alții, au anunțat reduceri de personal. Iar concedierile nu s-au limitat la sectorul tehnologic. UPS a anunțat că va desființa 12.000 de locuri de muncă, economisind 1 miliard de dolari, a declarat CEO-ul Carol Tome la sfârșitul lunii trecute, citând o cerere mai slabă. Multe dintre cele mai mari companii de retail, media și divertisment au anunțat, de asemenea, reduceri de personal, pe lângă alte reduceri.

Warner Bros. Discovery a redus cheltuielile pentru conținut și numărul de angajați, ca parte a unei economii totale de 4 miliarde de dolari rezultate în urma fuziunii dintre Discovery și WarnerMedia. Disney a promis inițial reduceri de costuri în valoare de 5,5 miliarde de dolari în 2023, alimentate de 7.000 de concedieri. De atunci, compania și-a ridicat promisiunea de economii la 7,5 miliarde de dolari, iar directorii au sugerat în raportul trimestrial de profit din 7 februarie că ar putea depăși această țintă.

Săptămâna trecută, Paramount Global a anunțat sute de disponibilizări în efortul de a “funcționa ca o companie mai suplu și de a cheltui mai puțin”, potrivit directorului general Bob Bakish. Comcast
NBCUniversal, compania mamă a CNBC, a eliminat, de asemenea, recent locuri de muncă.JetBlue Airways, care nu a mai înregistrat un profit anual de dinainte de pandemie, amână până la sfârșitul deceniului cheltuieli de capital de aproximativ 2,5 miliarde de dolari pentru noi avioane Airbus, eliminând rutele neprofitabile și redistribuirea aeronavelor, pe lângă răscumpărările de muncitori.

Delta Air Lines, care este profitabilă, a anunțat în noiembrie că va reduce unele locuri de muncă în birouri, numind-o o “mică ajustare”.

United Airlines, care, de asemenea, a înregistrat profit în 2023, a declarat la începutul acestui an că va servi mese la clasa întâi doar pe zborurile mai lungi de 900 de mile, față de 800 de mile anterior.”Pe zborurile care au între 301 și 900 de mile, clienții United First se pot aștepta la o ofertă din coșul de gustări premium”, potrivit unei postări interne

Câțiva dintre cei mai mari producători auto din țară, precum General Motors și Ford Motor , au redus cheltuielile cu miliarde de dolari prin reducerea sau amânarea investițiilor în vehicule complet electrice. Companiile cu sediul în SUA, precum și altele, cum ar fi Stellantis, cu sediul în Țările de Jos , au redus recent numărul de angajați și de salariați prin achiziții voluntare sau disponibilizări.

Chiar și Chipotle, care a raportat un trafic pietonal și vânzări mai mari la restaurantele sale în cel mai recent trimestru raportat, urmărește o productivitate mai mare prin testarea unui robot care culege avocado, numit Autocado, care scurtează timpul necesar pentru a face guacamole. De asemenea, testează un alt robot care poate pregăti boluri burrito și salate. Roboții, dacă vor fi extinși și în alte magazine, ar putea contribui la reducerea costurilor prin minimizarea risipei de alimente sau prin reducerea numărului de lucrători necesari pentru aceste sarcini.

Schimbarea tiparelor

Experții din industrie au pus unele reduceri recente pe seama companiilor care își trag sufletul – și care se uită cu atenție la modul în care operează – după o perioadă neobișnuită de patru ani cauzată de pandemie și de consecințele acesteia.Daco de la EY a declarat că ultimii ani au fost marcați de o neconcordanță între cerere și ofertă în ceea ce privește bunurile, serviciile și chiar lucrătorii.

Clienții au mers la cumpărături, alimentate de stimulentele guvernamentale și de cheltuieli mai puțin legate de experiență. Companiile aeriene au văzut cum cererea a dispărut și apoi a crescut vertiginos.Companiile au concediat lucrători la începutul pandemiei și apoi s-au luptat să ocupe locurile de muncă.

El a spus că se așteaptă ca în acest an companiile să “caute un echilibru”.

“Vedeți că se produce o reechilibrare pe piețele muncii, pe piețele de capital”, a spus el. “Iar această reechilibrare va continua să se desfășoare și va duce treptat la un mediu mai sustenabil de inflație mai mică și rate ale dobânzii mai mici și, poate, o creștere puțin mai lentă”.

Industria auto, de exemplu, s-a confruntat cu o problemă de aprovizionare în mare parte a pandemiei Covid, dar acum se confruntă cu o potențială problemă de cerere. Stocurile de vehicule noi sunt în creștere – depășind 2,5 milioane de unități și 71 de zile de aprovizionare spre sfârșitul anului 2023, în creștere cu 57% de la an la an, potrivit Cox Automotive – forțând producătorii de automobile să acorde mai multe reduceri în încercarea de a muta mașinile și camioanele din loturile dealerilor.Constructorii auto s-au confruntat, de asemenea, cu o adoptare mai lentă decât se aștepta a vehiculelor electrice.

David Silverman, analist în domeniul comerțului cu amănuntul la Fitch Ratings, a declarat că firmele “se simt puțin îngreunate pe măsură ce creșterea vânzărilor este moderată și poate chiar în scădere”.

Reducerile de costuri la UPS, Hasbro și Levi au urmat scăderilor vânzărilor în cel mai recent trimestru fiscal.Macy’s, care raportează rezultatele la sfârșitul acestei luni, a declarat că se așteaptă ca vânzările din aceleași magazine să scadă și există primele dovezi că acest lucru ar putea să se adeverească: Consumatorii s-au retras din cheltuieli în ianuarie, vânzările cu amănuntul scăzând cu 0,8%, mai mult decât se așteptau economiștii, potrivit celor mai recente date federale.

Majoritatea marilor retaileri, inclusiv Walmart, Target și Home Depot, vor raporta rezultatele în următoarele săptămâni.

Agenția de rating Fitch a declarat că nu se așteaptă ca economia americană să intre în recesiune, dar anticipează o scădere continuă a cheltuielilor discreționare.
“O parte din decizia companiilor de a-și reduce structura cheltuielilor este în concordanță cu părerea lor că 2024 s-ar putea să nu fie un an fantastic din punct de vedere al creșterii de top”, a spus Silverman.

În plus, a adăugat el, companiile au fost nevoite să găsească numerar pentru a finanța investițiile în tehnologii mai noi, cum ar fi infrastructura care susține comerțul electronic, un lanț de aprovizionare rezistent sau investițiile în inteligența artificială.Impulsul înainte
Companiile pot avea și un alt motiv pentru a reduce costurile acum. Pe măsură ce văd că alte companii își reduc dimensiunea forței de muncă sau bugetele, există siguranță în număr.Sau, așa cum a remarcat Silverman, “disponibilizările generează disponibilizări”.”Pe măsură ce companiile au început să le anunțe, acest lucru se normalizează”, a spus el.”Există mai puțin stigmat”.

Chiar și cu disponibilizări în lanț, piața muncii rămâne puternică, ceea ce poate ajuta la explicarea motivului pentru care Wall Street a recompensat în mare parte acele companii care au găsit zone de economisire și au returnat profiturile acționarilor.Acțiunile Meta, de exemplu, aproape că și-au triplat prețul în 2023, în acel “an al eficienței”, ceea ce a făcut ca acțiunile să fie al doilea cel mai bun câștig din S&P 500, după Nvidia.După ce a concediat peste 20.000 de angajați în 2023, Meta a anunțat pe 2 februarie primul dividend din istorie și a declarat că și-a extins autorizația de răscumpărare de acțiuni cu 50 de miliarde de dolari.

În general, dividendele plătite de companiile din S&P 500 au crescut cu 5,05% anul trecut, potrivit lui Howard Silverblatt, analist senior de indici la S&P Dow Jones Indices, și a estimat că acestea vor crește probabil cu aproape 5,3% în acest an.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: