Asociația Constructorilor de Mașini trage un semnal de alarmă privind impactul unei suspendări a programului Rabla: „O greșeală imensă”. Va duce la întârzieri de venituri la buget, costuri suplimentare pentru clienți și pericol pentru mii de locuri de muncă din sectorul auto

mașini second hand într-o parcare Sursa foto: Depositphotos / Pixinooo

Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) trage un semnal de alarmă cu privire la posibilitatea suspendării parțiale sau totale a programului Rabla ediția 2025, spunând că acest lucru ar duce la efecte precum întârzieri de venituri la buget, costuri suplimentare pentru clienți și pericol pentru mii de locuri de muncă din sectorul auto.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

„Considerăm că declarațiile privind lipsa de oportunitate a programului RABLA pentru autovehicule sunt nefondate și nesustenabile, nefăcând altceva decât să aducă și mai multă incertitudine pe o piață cu turbulențe și în scădere puternică”, arată ACAROM.

Asociația transmite că, într-un context economic-industrial extrem de volatil, al unei transformări profunde a sectorului auto atât din punct de vedere al industriei dar și al pieței de vehicule la nivelul Uniunii Europene și implicit al României, stoparea sau eliminarea unor programe de susținere a vânzării de autovehicule noi mai eficiente, mai sigure și mai puțin poluante, este „o greșeală imensă care va aduce României pierderi greu de recuperat”.

ACAROM arată că, pe primele 5 luni din 2025, piața auto pentru vehicule noi vândute persoanelor fizice se află în scădere cu 26% față de perioada similară din 2024, cauza principală fiind întârzierea lansării programului RABLA 2025, în timp ce importul de vehicule second hand (în marea lor majoritate nefiscalizate) a crescut cu peste 30%, vârsta medie a acestora fiind de peste 8 ani. Astfel, raportul dintre vehiculele noi și cele SH înmatriculate în România a ajuns de 1 la 3, contribuind negativ la îmbătrânirea parcului auto național – vârstă medie actuală fiind 15,4 ani.

Analize Economedia

sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat
blindate, armata, militar
Bugetul familiei, bani
dambovita arena aci
afacere semnare contract pexels
șantier aeroport craiova
costuri, cladiri, birouri, angajati
software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
trazactii calcule sedintă
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei

„Considerat a fi unul din cele mai de succes programe derulate de autoritățile române, programul RABLA pentru autovehicule a dovedit în cei peste 20 de ani de la lansare o eficientă extrem de ridicată, fiind scoase de pe piață peste 1.000.000 de autovehicule vechi/RABLE, prin intermediul programului totodată fiind înmatriculate peste 650.000 de automobile noi. Eficiența programului este dată nu numai de numărul de RABLE scoase din uz/casate, dar mai ales de componenta economică a acestuia. Cunoscut fiind faptul că vânzările de autovehicule noi sunt fiscalizate în proporție de 100%, raportul între sumele alocate și sumele colectate ca urmare a achiziției de vehicule noi prin RABLA este de 1 la 1,5 (adică pentru 1 LEU alocat se colectează 1.5 LEI), și aici ne referim doar la TVA. Dacă includem și sumele adiacente colectate la bugetul statului din: impozit pe salarii, impozit pe profit, CAS și CASS, accize combustibili, etc, raportul beneficiu/cost al programului RABLA pentru vehicule depășește 1 la 2 (pentru un LEU cheltuit, statul câștigă 2 LEI)”, mai transmite ACAROM.

Astfel, Asociația susține că programul RABLA pentru autovehicule aduce venituri la bugetul de stat, „nefiind nicidecum o cheltuială nejustificată”.

Totodată, Asociația menționează că derularea programului RABLA a dus la scăderea emisiilor poluante ale autovehiculelor existente în parcul auto, la creșterea siguranței rutiere dar și la atingerea unor obiective de mediu obligatorii.

„Menționăm faptul că ediția 2025 a programului RABLA pentru vehicule, fondurile alocate sunt provenite din certificate verzi, nereprezentând o componentă directă a bugetului național”, mai transmite Asociația.

ACAROM subliniază că întârzierea (deja este cea mai întârziată ediție) sau anularea lansării programului RABLA pentru vehicule va duce implicit la: întârzierea sau anularea colectării la bugetul de stat a unor venituri considerabile, efectul financiar negativ cauzat de cumularea comenzilor în așteptare, costurile suplimentare pentru clienți în achiziție din cauza evoluției cursului de schimb și creșterea costurilor de finanțare, și mai ales pune în pericol mii de locuri de muncă din sectorul auto, precum și neatingerea unor obiective precum: redresarea vânzărilor de autoturisme noi și susținerea industriei auto naționale; reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră prin înlocuirea vehiculelor vechi și poluante; stimularea economiei prin creșterea cererii în sectorul auto.

În încheiere, ACAROM amintește că și afacerile cu autovehicule noi din România au nevoie de predictibilitate, precum și că programul Rabla a fost discutat, convenit și sprijinit de toate forțele politice din România care s-au aflat la guvernare din 2005 și până în prezent.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.