Asociația Energia Inteligentă: Noua Ordonanță privind plafonarea și compensarea prețurilor din energie este împotriva unei părți din consumatori, împotriva furnizorilor, împotriva economiei, împotriva viitorului României/ Ar putea duce la retragerea unor companii din România / Sute de mii de consumatori vor plăti facturi duble, de la 1 septembrie

Electrica, energie electrica

Asociația Energia Inteligentă (AEI) critică în cuvinte extrem de dure noua Ordonanță de urgență privind plafonarea și compensarea prețurilor din energie, spunând că aceasta este „împotriva unei părți din consumatori, împotriva furnizorilor, împotriva economiei, împotriva viitorului României” și că, din cauza prevederilor ei, câteva sute de mii de consumatori vor plăti facturi duble, de la 1 septembrie.

„Asta, probabil datorită faptului că în spatele Ordonanței, în opinia noastră, se găsesc aceeiași, care în ultimii 20 de ani au fost cei care au privatizat PETROM, Distrigaz Sud, Distrigaz Nord, Electrica, au blocat Proiectul Tarnița, au blocat explorarea gazelor neconvenționale și exploatarea gazelor din Matea Neagră, au determinat închiderea capacităților de producție a energiei electrice, au favorizat dependența de gazele rusești și importul de energie electrică”, afirmă Asociația.

Potrivit acesteia, cel mai dezagreabil la Noua Ordonanță este faptul că se vorbește despre scăderea prețului la energie pentru consumatori, în condițiile în care el va crește pentru mulți consumatori acum înaintea iernii.

„Practic toți consumatorii care nu sunt IMM sau instituții, dar și o parte din consumatorii casnici vor fi obligați să achite începând cu data de 1 septembrie 2022 prețul pieței (respectiv să achite un preț dublu față de prețul plătit până la 31 august 2022)”, arată AEI.

Conform Asociației, se sugerează voalat, în mod fals, că cerințele UE (care a propus o reducere opțională a consumului cu 15% la gazele naturale) au stat la baza scăderii pragului de consum la energie electrică până la care se acordă plafonarea, cu 15%. Reamintim că UE a solicitat opțional reducerea consumului anual de gaze cu 15% ca medie a ultimilor 5 ani. Statistic România, va avea anul acesta o reducere a consumului cu 15% față de media ultimilor 5 ani, astfel teoretic am îndeplinit cerința UE.

Câteva sute de mii de consumatori casnici care plateau până pe 3 august 2022 un preț de 1 leu/kWh vor plăti de la 1 septembrie 2022, cel puțin dublu pentru același kWh, arată Asociația Energia Inteligentă. Potrivit ei, furnizorii de energie electrică au crescut deja ofertele de preț la energie electrică, aceștia transferând costurile generate de Noua Ordonanță către consumatori. Dacă pe data de 31 august 2022 cea mai mica ofertă din comparatorul ANRE, pentru energie electrică vânductă consumatorilor casnici era de 1,58 lei/kWh pe data de 3 septembrie 2022 cea mai mică ofertă era de 1,79 lei/kWh (o creștere de 12,5%), iar furnizorul care oferea 1,58 lei/kWh în 31 august 2022 oferă astăzi 2,93 lei/kWh (o creștere de 85%).

Totodată, consumatorii industriali de energie electrică (exceptând IMM) nu mai beneficiază de nici un sprijin în prezent, amintește Asociația. „Acești consumatori sunt cei care produc valoare adăugată și care contribuie esențial la economia românească, care peste noapte se trezesc că li se modifică costurile, deși ei și le-au făcut după legile României, pe perioada cuprinsă în aceste legi. A da peste noapte o lege care unora le modifică fundamental costurile, contractele încheiate cu bunurile produse etc. este sfidător la adresa lor și creează premizele reducerii activității sau chiar a opririi activității industriale. Oricum cei care vor rezista acestei situații vor transfera costurile suplimentare cu energia, tot către populație, ca beneficiar al produselor lor”, subliniază AEI.

Și operatorii de transport și distribuție gaze și energie electrică se confruntă cu creșterea substanțială a costurilor, în special cu energia și gazele care vor fi achitate etapizat pe o perioadă de 5 ani, conform Ordonanței, începând cu toamna anului 2023. Această situație aduce blocaje financiare și la nivelul operatorilor de rețea, pe lângă cele preconizate la furnizori și consumatori, mai arată AEI.

De asemenea, impunerea unei limite de decontare pentru energie electrică la maxim 1.300 lei/mWh, în condițiile în care România a importat într-o zi de vară 20% din consumul său, iar prețurile energiei electrice importante în prezent sunt de 3.000 lei/MWh va determina posibilitatea ca în România să nu se mai importe energie electrică deoarece furnizorii riscă să nu-și primescă banii (care oricum vin cu 5-6 luni de întârziere în condiții de vară). În lipsa importurilor de energie electrică, România nu poate asigura continuu alimentarea cu energie electrică la nivelul tuturor consumatorilor, arată Asociația.

AEI transmite că taxa de solidaritate (o supraimpozitare mascată a furnizorilor) la care se adaugă impozitele deja existente pe profit, pe dividende, va determina retragerea unor furnizori de pe piața din România și restrângerea activității exclusiv la nivelul puținelor acțiuni care mai rămân rentabile (fără a se mai urmări cu prioritate alimentarea cu energie a consumatorilor).

Interzicerea indirectă a exporturilor de energie electrică prin preluarea a întregului profit de către stat este o măsură care (exceptând încălcarea tratatelor semnate) ar fi putut să funcționeze dacă România ar fi avut excedent de producție (dacă am fi avut supraproducție de energie electrică, nu aveam aceste prețuri mari la energie), arată Asociația. Însă, potrivit ei, România este importator net de energie electrică, mai mult sunt perioade din zi în care se exportă și alte perioade în care se importă. În aceste condiții un trader s-ar găsi în situația în care să piardă la export, fapt cel poate determina să nu mai realizeze nici operațiunea de import.

România în semestrul 1 2022 a fost importator net cu 0,718 TWh față de aceeași perioadă a anului 2015 când eram exportator net cu o cantitate de 3,060 TWh.

„Dar, ce vor zice țările vecine, cu care România este cuplată, despre aceste interziceri mascate de export de energie? De ce nu ar interzice și ele exportul de energie către România? Mai ales că România este cea care are nevoie mai mult de importuri de energie electrică în perspectiva iernii?”, subliniază Asociația.

În plus, furnizorii de energie și gaze au acumulat datorii imense, datorită lipsei respectării legislației în vigoare de către instituțiile statului și riscă să producă o blocare a pieței, urmare a blocării fluxurilor financiare datorită refuzului băncilor de a le asigura împrumuturi pentru necesitățile operaționale, mai atrage atenția Asociația.

„O problemă extrem de gravă, care ar fi trebuit tratată cu prioritate în acestă ordonanță, pentru că este una din puținele urgențe operaționale reale ale pieței de energie, era modul în care STATUL va achita restanțele către furnizor și cum vor preîntâmpina astfel de situații. Această problemă de funcționalitate, coroborată cu pierderile pe care unele companii de furnizare le vor avea, cu obligația pentru unii furnizori de a vinde în pierdere, cu lipsa cantităților de energie cu care ne vom confrunta în iarnă, poate determina închiderea unor companii de furnizare, retragerea unor companii din România și aruncarea statului în situația de a naționaliza astfel de companii în plină iarnă, care dacă se va întâmpla va genera un colaps în sistemul energetic. Mai mult această acțiune de naționalizare necesită fonduri, care vor trebui a fi luate tot de la consumatori”, subliniază AEI.

„În fapt cei care au scris această Ordonanță, probabil asta își și doresc. Ironia este că sunt exact aceeași care au făcut privatizările din România”, mai arată AEI.

Conform Asociației Energia Inteligentă, aceste măsuri vor aduce statul în situația de a-și diminua suma pe care trebuie să o achite furnizorilor până la sfârșitul anului 2022. Conform estimărilor AEI, pentru schema de plafonare, suma pe care trebuie să o achite furnizorilor va fi de circa 30 miliarde lei. În același timp luând prețurile estimate și cantitățile preconizate a se consuma în anul 2022, putem estima că statul a colectat și urmează să colecteze la buget până la sfârșitul anului 2022 din TVA, acciză, redevențe, dividende, impozit pe dividende, impozit pe profit + banii din Fondul de Tranziție Energetică etc., cca 93 mld lei, respectiv cu circa 50 miliarde lei mai mult decât și-a bugetat la începutul anului.

„Astfel, putem observa că nu a existat nici un moment situația ca statul să nu fi colectat suficient bani cu care să achite compensările din energie. Meritul Noi Ordonanțe nu este să colecteze bani pentru consumatorii din energie, ci pentru alte scopuri: pensii speciale, salarii la demnitari etc.”, arată AEI. 

Asociația susține că cel mai mare efect al acestei ordonanțe este că acționează în sensul accentuării cauzelor care a determinat situația crizei de astăzi și anume blocarea investițiilor care ar fi putut realiza noi capacități de producție, singurele care pot să scadă prețul la energie în viitor. „Ce bancă va mai da bani unor investitori, când nu au garanția că vor putea plătii ratele la bancă? Ce investitor va mai face investiții într-o țară în care se schimbă peste noapte, fără nici o perioadă de grație regulile jocului și impune măsuri până la preluarea întregului profit, într-un Fond care probabil se va ”evapora” așa cum s-a întâmplat cu toate fondurile anterioare? Investițiile în noi capacități de producere a energiei vor fi reduse, diferența între ofertă și cerere va fi mai mare, iar prețurile vor fi mari și în viitor”, arată AEI.

Noua Ordonanță aduce creșterea prețului mediu la energie electrică la consumatori și colapsul sistemului energetic, conchide Asociația.

Sursă: Facebook/Electrica

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *