Asociația Pro Infrastructură (API) aduce acuzații grave ministrului Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, și directorului general al CNAIR, Cristian Pistol, susținând că lipsa lor de acțiune și incompetența împiedică operaționalizarea unor sisteme esențiale de monitorizare a traficului, menite să reducă numărul de victime pe drumurile publice.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Într-o postare critică, API denunță o „realitate cruntă românească” și afirmă că, deși există cadrul legal și capacitatea tehnică, „lipsește doar dorința” celor doi oficiali de a pune în funcțiune sistemele care ar permite Poliției Rutiere să aplice amenzi pe baza imaginilor surprinse de camerele de supraveghere.

API arată că, deși Ordonanța de Urgență 84/2024 conferă Poliției Rutiere puterea de a folosi imaginile camerelor de supraveghere instalate de primării și administratori de drumuri pentru a amenda șoferii, operaționalizarea stagnează.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Cu toate că ministrul Predoiu a semnat Ordinul nr. 99 din 25 iunie 2025, stabilind normele de aplicare, API susține că MAI evită încheierea protocoalelor cu primăriile, invocând scuze precum lipsa unui centru național de centralizare a cererilor și de emitere a proceselor verbale, sau chiar necesitatea modificării legii.

„Noaptea minții,” comentează API. “Așa că, liber la bizoneală în orașe! Mers ca demenții, trecut pe roșu și omorât mămici și copii pe trecerea de pietoni. ”

CNAIR pierde finanțarea PNRR pentru sistemul e-SIGUR

O situație similară este semnalată la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), condusă de Cristian Pistol. Legea 383/29.12.2022 prevedea instituirea sistemului e-SIGUR, un jalon PNRR, care avea ca scop reducerea cu 50% a numărului de decese și răniți grav până în 2030, prin instalarea de camere pe autostrăzi și drumuri naționale și transmiterea imaginilor către MAI pentru amendarea încălcărilor Codului Rutier.

Asociația acuză că, timp de doi ani și jumătate, Cristian Pistol „n-a vrut sau n-a putut” să lanseze licitația pentru achiziția componentelor sistemului (portaluri, camere, software). Consecința directă, conform API, este că sistemul e-SIGUR a pierdut complet finanțarea PNRR alocată, lăsând liber la „bizoneală și în afara orașelor.”

API concluzionează că situațiile de la MAI și CNAIR reprezintă fie „nepăsarea și incompetența funcționarului român, ori este rea voință și complicitate.”

În final, asociația solicită transparență de la secretarul de stat Bogdan Despescu cu privire la rezultatele radarelor e-SIGUR pe trepied, lansate în martie, cerând detalii despre numărul de vitezomani prinși și amenzile aplicate.