Asociația Pro Infrastructură (API) îi acuză pe ministrul de Interne, Cătălin Predoiu, și pe șeful CNAIR, Cristian Pistol, de indolență și incompetență în operarea sistemelor de monitorizare a traficului / UPDATE Reacția Ministerului de Interne

Redacția oct. 21, 2025 0 comentarii 16436 vizualizări
radar pe stalp Sursa foto: freepik.com

Asociația Pro Infrastructură (API) aduce acuzații grave ministrului Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, și directorului general al CNAIR, Cristian Pistol, susținând că lipsa lor de acțiune și incompetența împiedică operaționalizarea unor sisteme esențiale de monitorizare a traficului, menite să reducă numărul de victime pe drumurile publice.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

UPDATE Ministerul de Interne afirmă, într-un comunicat, că “Inspectoratul General al Poliției Române desfășoară, în prezent, procedurile necesare pentru încheierea protocoalelor de colaborare cu primăriile și administratorii de drumuri, astfel încât infrastructura locală de monitorizare să fie integrată într-un sistem național unitar, transparent și eficient”.

Comunicatul integral, la finalul articolului.


Într-o postare critică, API denunță o „realitate cruntă românească” și afirmă că, deși există cadrul legal și capacitatea tehnică, „lipsește doar dorința” celor doi oficiali de a pune în funcțiune sistemele care ar permite Poliției Rutiere să aplice amenzi pe baza imaginilor surprinse de camerele de supraveghere.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

API arată că, deși Ordonanța de Urgență 84/2024 conferă Poliției Rutiere puterea de a folosi imaginile camerelor de supraveghere instalate de primării și administratori de drumuri pentru a amenda șoferii, operaționalizarea stagnează.

Cu toate că ministrul Predoiu a semnat Ordinul nr. 99 din 25 iunie 2025, stabilind normele de aplicare, API susține că MAI evită încheierea protocoalelor cu primăriile, invocând scuze precum lipsa unui centru național de centralizare a cererilor și de emitere a proceselor verbale, sau chiar necesitatea modificării legii.

„Noaptea minții,” comentează API. “Așa că, liber la bizoneală în orașe! Mers ca demenții, trecut pe roșu și omorât mămici și copii pe trecerea de pietoni. ”

CNAIR pierde finanțarea PNRR pentru sistemul e-SIGUR

O situație similară este semnalată la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), condusă de Cristian Pistol. Legea 383/29.12.2022 prevedea instituirea sistemului e-SIGUR, un jalon PNRR, care avea ca scop reducerea cu 50% a numărului de decese și răniți grav până în 2030, prin instalarea de camere pe autostrăzi și drumuri naționale și transmiterea imaginilor către MAI pentru amendarea încălcărilor Codului Rutier.

Asociația acuză că, timp de doi ani și jumătate, Cristian Pistol „n-a vrut sau n-a putut” să lanseze licitația pentru achiziția componentelor sistemului (portaluri, camere, software). Consecința directă, conform API, este că sistemul e-SIGUR a pierdut complet finanțarea PNRR alocată, lăsând liber la „bizoneală și în afara orașelor.”

API concluzionează că situațiile de la MAI și CNAIR reprezintă fie „nepăsarea și incompetența funcționarului român, ori este rea voință și complicitate.”

În final, asociația solicită transparență de la secretarul de stat Bogdan Despescu cu privire la rezultatele radarelor e-SIGUR pe trepied, lansate în martie, cerând detalii despre numărul de vitezomani prinși și amenzile aplicate.

Comunicatul MAI:

“Referitor la informațiile apărute în spațiul public privind implementarea sistemelor automate de monitorizare a traficului rutier, Ministerul Afacerilor Interne face următoarele precizări menite să prezinte, corect și transparent, stadiul și direcțiile strategice:

Prin Ordinul ministrului nr. 99 din 25 iunie 2025, publicat deja în Monitorul Oficial, MAI a consolidat cadrul legal care permite utilizarea imaginilor provenite din sistemele video ale autorităților locale și administratorilor de drumuri pentru constatarea și sancționarea automată a contravențiilor rutiere. Acest pas reprezintă o etapă esențială în procesul de modernizare a instrumentelor prin care statul asigură respectarea regulilor de circulație și protejarea vieții cetățenilor.

În baza acestui cadru normativ, Inspectoratul General al Poliției Române desfășoară, în prezent, procedurile necesare pentru încheierea protocoalelor de colaborare cu primăriile și administratorii de drumuri, astfel încât infrastructura locală de monitorizare să fie integrată într-un sistem național unitar, transparent și eficient.

Poliția Română acționează, în acest moment, printr-o abordare strategică, articulată pe trei direcții principale:

  1. Constatarea directă a abaterilor, realizată de polițiștii din teren;
  2. Monitorizarea automată a traficului, prin cele aproximativ 700 de camere mobile din sistemul e-SIGUR;
  3. Procesarea sesizărilor video primite de la cetățeni prin platformele dedicate.

Lansat la 1 ianuarie 2025, sistemul e-SIGUR este un proiect integrator de anvergură națională, care conectează infrastructura administrației publice locale, a CNAIR și a structurilor MAI, asigurând o abordare unitară și eficientă a monitorizării rutiere. În acest cadru funcționează Centrul de Monitorizare Automată a Traficului Rutier. Acesta are ca principal obiectiv detectarea, procesarea și sancționarea automată a abaterilor, în spiritul aplicării uniforme a legii.

Pornind de la nevoia de eficientizare și debirocratizare a procedurilor, MAI a propus, în cadrul dezbaterii publice „Siguranță în Trafic” din 14 octombrie 2025adaptarea fluxurilor de lucru la un sistem complet digitalizat, capabil să proceseze rapid și automat un volum mare de date, cu o implicare minimă a resursei umane.

Totodată, ministerul a înaintat propunerea ca un procent din valoarea amenzilor achitate voluntar să fie direcționat către programe de educație rutieră și mentenanța infrastructurii de detecție, consolidând astfel componenta preventivă și sustenabilă a acestui demers.

Potrivit datelor Direcției Rutiere a IGPR, în primele nouă luni ale anului 2025 au fost înregistrate 9.000 de contravenții8.000 de infracțiuni la regimul rutier, iar 17.000 de conducători auto au fost depistați sub influența alcoolului. Aceste cifre confirmă necesitatea accelerării procesului de modernizare și automatizare a mecanismelor de control și sancționare.

Ministerul Afacerilor Interne reafirmă angajamentul ferm de a trata siguranța rutieră ca prioritate strategică națională, în strânsă corelare cu obiectivele europene privind reducerea numărului de accidente grave. Toate măsurile administrative, tehnice și operaționale necesare pentru funcționarea deplină a sistemelor automate de monitorizare sunt în derulare conform calendarului asumat, cu respectarea strictă a prevederilor legale și a principiilor de transparență și responsabilitate publică”.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.