Reprezentantul Asociaţiei Pro Infrastructură Ionuţ Ciurea afirmă că, pentru ca România să poată realiza şi da în folosinţă mai mult de 45-50 de kilometri de autostradă anual, este nevoie de o schimbare „din temelii” a sistemului şi de o reformă structurală în Ministerul Transporturilor şi în companiile aflate în subordinea acestuia, care se ocupă de contracte pentru infrastructură, fie că este vorba despre transport rutier, feroviar sau aerian.
El reclamă că în companiile Ministerului Transporturilor care ar trebui să se ocupe de licitaţii pentru marile proiecte de infrastructură mulţi dintre salariaţi „sunt degeaba”, stau „la seminţe şi la cafea”. „Licitaţiile astea sunt derulate de oameni care au participarea în comisiile de evaluare la «şi altele» în fişa postului”, mai afirmă Ionuţ Ciurea.
„Foarte mulţi miniştri ai Transporturilor au venit şi au plecat – că nu prea rezistă miniştrii Transporturilor, pentru că e un minister foarte greu şi, de multe ori, când vrei să faci reformă, nu ai susţinere politică. Pentru a face mai mult de 40, poate 45, hai să ducem media cu indulgenţă la 50 de kilometri de autostradă şi drum expres în fiecare an trebuie să faci reformă structurală, trebuie să schimbi din temelii sistemul, nu doar Compania de Drumuri, ci trebuie să schimbi tot ce înseamnă aparat de stat care este implicat în dezvoltarea de infrastructură de transport, că la fel de rău este şi pe feroviar şi pe aviaţie. (…) Deci nu se face reforma asta structurală şi atunci statul rămâne incompetent, teribil de incompetent, cu exemple în care s-au reziliat contracte aiurea, deşi nu trebuiau reziliate şi deja pe unele a venit factura de plată. Şi cu banii luaţi şi fără autostradă, de exemplu lotul 2 Lugoj-Deva, unde România trebuie să plătească 230 de milioane de lei despăgubiri pentru că a reziliat prin Compania de Drumuri contractul, complet ilegal, decizie definitivă de la Paris şi acum suntem şi fără autostradă şi cu banii luaţi”, a declarat Ionuţ Ciurea, sâmbătă, la Digi 24, scrie News.ro.
El a precizat că „lipsa de asumare” este un alt motiv pentru care România nu are autostrăzi, el dând exemplul situaţiilor în care decidenţii nu iau unele hotărâri pentru ca proiecte blocate de ani de zile să poată continua.
„Avem aceiaşi oameni în Compania de drumuri. Poate să vină oricine – China, Rusia, Uniunea Europeană – să le pună un purcoi de bani în faţă. Noi nu avem capacitatea administrativă ca să luăm acei bani şi să-i punem în teren, pentru că lucrăm cu aceiaşi oameni la licitare. Stau la seminţe şi cafele. Cei puţini care sunt profesionişti şi duc greul, că sunt şi oameni de bună credinţă, decenţi şi ca oameni, dar şi ca profesionişti, sunt prea puţini. Sunt mulţi care sunt degeaba şi, de fapt, nu doar că sunt degeaba, mai pun şi beţe în roate. Şi în momentul în care eşti într-un mediu de genul ăsta în care eşti departe de meritocraţie, eşti cu multă mâncătorie şi multe bisericuţe, multă mafie, multe preferinţe aiurea, în momentul ăla nu mai ai nici tu chef şi ai doar două şanse: ori te – mă scuzaţi – prosteşti şi tu, ori pleci în privat. Şi atunci asta s-a întâmplat în mai bine de 20 de ani în companiile implicate, nu doar CNAIR. Şi atunci nu ai cu cine la licitaţii. Licitaţiile astea sunt derulate de oameni care au participarea în comisiile de evaluare la «şi altele» în fişa postului”, a mai afirmat Ionuţ Ciurea.